Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687 |
Resumo: | A qualitative-quantitative study is carried out with the intention of investigating the link between higher degree training in the Faculty of Humanities and Education Sciences of the University of La Plata with ICT, based on the exponential growth in the demand for use of its EVEA during the pandemic due to the Covid 19 disease. Necessarily, the variables that make up the complex plot that precipitated the health contingency are analyzed: the situation of teaching digital competence, the social gap manifested between the student body and the measures adopted by the university and one of its academic units to guarantee pedagogical continuity. As a provisional closure, some considerations are approached regarding the possibility of a next multimodal educational paradigm and the opening of possible lines of research related to its sustentability. |
id |
UNIR-3_c9fac3eedaf050160f78f3ad6a96e370 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/6687 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La PlataKnowledge management with and about TIC in the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the National University of La PlataGestión del conocimiento con y sobre TIC en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La PlataFormación superior. TIC. Competencias digitales docentes. Funciones del docente en líneaEnsino superior. TIC. Habilidades digitais do profesor. Funções do professor online.Higher education. ICT. Teacher digital skills. Online teacher functionsA qualitative-quantitative study is carried out with the intention of investigating the link between higher degree training in the Faculty of Humanities and Education Sciences of the University of La Plata with ICT, based on the exponential growth in the demand for use of its EVEA during the pandemic due to the Covid 19 disease. Necessarily, the variables that make up the complex plot that precipitated the health contingency are analyzed: the situation of teaching digital competence, the social gap manifested between the student body and the measures adopted by the university and one of its academic units to guarantee pedagogical continuity. As a provisional closure, some considerations are approached regarding the possibility of a next multimodal educational paradigm and the opening of possible lines of research related to its sustentability.É realizado um estudo qualitativo-quantitativo com o intuito de investigar a ligação entre a formação superior da Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade de La Plata com as TIC, com base no crescimento exponencial da demanda de uso de seu EVEA durante a pandemia da doença de Covid 19. Necessariamente, são analisadas as variáveis que compõem o enredo complexo que precipitou a contingência em saúde: a situação do ensino de competência digital, a lacuna social que se manifesta entre o corpo discente e as medidas adotadas pela universidade e uma de suas unidades acadêmicas para garantir a continuidade pedagógica. Como um fechamento provisório, algumas considerações são abordadas a respeito da possibilidade de um próximo paradigma educacional multimodal e da abertura de possíveis linhas de pesquisa relacionadas à sua sustentabilidade.Se realiza un estudio cuali-cuantitativo con la intención de indagar la vinculación de la formación superior de grado en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad de La Plata con las TIC, a partir del crecimiento exponencial en la demanda de uso de su EVEA durante la pandemia por la enfermedad Covid 19. Necesariamente, se analizan las variables que forman la compleja trama que precipitó la contingencia sanitaria: la situación competencial digital docente, la brecha social manifestada entre el estudiantado y las medidas adoptadas por la universidad y una de sus unidades académicas para garantizar la continuidad pedagógica. Como cierre provisional, se acercan algunas consideraciones de cara a la posibilidad de un próximo paradigma educativo multimodal y la apertura de posibles líneas de investigación relacionadas con su sostenibilidad. Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/668710.26568/2359-2087.2021.6687EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-222359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRspahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687/4289Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiordano, Maria OltolinaFeilberg, Norma Beatriz Rodriguez2022-01-02T22:26:10Zoai:periodicos.unir.br:article/6687Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata Knowledge management with and about TIC in the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the National University of La Plata Gestión del conocimiento con y sobre TIC en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata |
title |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata |
spellingShingle |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata Giordano, Maria Oltolina Formación superior. TIC. Competencias digitales docentes. Funciones del docente en línea Ensino superior. TIC. Habilidades digitais do profesor. Funções do professor online. Higher education. ICT. Teacher digital skills. Online teacher functions |
title_short |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata |
title_full |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata |
title_fullStr |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata |
title_full_unstemmed |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata |
title_sort |
Gestão do conhecimento com e sobre as TIC na Faculdade de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Nacional de La Plata |
author |
Giordano, Maria Oltolina |
author_facet |
Giordano, Maria Oltolina Feilberg, Norma Beatriz Rodriguez |
author_role |
author |
author2 |
Feilberg, Norma Beatriz Rodriguez |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giordano, Maria Oltolina Feilberg, Norma Beatriz Rodriguez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación superior. TIC. Competencias digitales docentes. Funciones del docente en línea Ensino superior. TIC. Habilidades digitais do profesor. Funções do professor online. Higher education. ICT. Teacher digital skills. Online teacher functions |
topic |
Formación superior. TIC. Competencias digitales docentes. Funciones del docente en línea Ensino superior. TIC. Habilidades digitais do profesor. Funções do professor online. Higher education. ICT. Teacher digital skills. Online teacher functions |
description |
A qualitative-quantitative study is carried out with the intention of investigating the link between higher degree training in the Faculty of Humanities and Education Sciences of the University of La Plata with ICT, based on the exponential growth in the demand for use of its EVEA during the pandemic due to the Covid 19 disease. Necessarily, the variables that make up the complex plot that precipitated the health contingency are analyzed: the situation of teaching digital competence, the social gap manifested between the student body and the measures adopted by the university and one of its academic units to guarantee pedagogical continuity. As a provisional closure, some considerations are approached regarding the possibility of a next multimodal educational paradigm and the opening of possible lines of research related to its sustentability. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687 10.26568/2359-2087.2021.6687 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2021.6687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6687/4289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-22 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v8i0 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543572271104 |