REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Carlinho Viana de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Quim, Osmar, Tomanin, Cássia Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5826
Resumo: The present work presents the experience lived by a team of researchers in the proposal and execution of the Project “(Re) Thinking the Pedagogical Practice with the Aid of ICT”, developed in a municipal school in the city of Alto Araguaia - MT, with a group of Basic Education teachers. The proposal sought data for the understanding of the educational context and promoted an intervention, albeit incipient, in school reality, however, without imposing a practice of other and distant from the knowledge of the teachers involved, through the action research methodology. Based on a theoretical constructivist perspective, the project sought to unleash the process of “reflection on action” while seeking to instrumentalize participants for the use of digital technologies in the classroom. The results, although not fully achieved, indicate the effectiveness of the longer and more assisted continuing education for the effective use of technologies in pedagogical practice.
id UNIR-3_cfb31200f130f9219bdef7dbf722cca6
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/5826
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICARETHINKING PEDAGOGICAL PRACTICE WITH THE SUPPORT OF THE ICT: AN EXPERIENCE WITH BASIC EDUCATION TEACHERSREPENSANDO LA PRÁCTICA PEDAGÓGICA CON EL AYUDA DE LAS TDIC: EXPERIENCIA CON PROFESORES DE EDUCACIÓN BÁSICAFormação Continuada. Tecnologias Digitais. Reflexão sobre a Ação.EducaçãoContinuing Education. Digital.Technologies. Reflection on Action.Formación Continua. Tecnologías Digitales. Reflexión sobre la Acción. The present work presents the experience lived by a team of researchers in the proposal and execution of the Project “(Re) Thinking the Pedagogical Practice with the Aid of ICT”, developed in a municipal school in the city of Alto Araguaia - MT, with a group of Basic Education teachers. The proposal sought data for the understanding of the educational context and promoted an intervention, albeit incipient, in school reality, however, without imposing a practice of other and distant from the knowledge of the teachers involved, through the action research methodology. Based on a theoretical constructivist perspective, the project sought to unleash the process of “reflection on action” while seeking to instrumentalize participants for the use of digital technologies in the classroom. The results, although not fully achieved, indicate the effectiveness of the longer and more assisted continuing education for the effective use of technologies in pedagogical practice.presente trabalho apresenta a experiência vivenciada por uma equipe de pesquisadores na proposição e execução do Projeto “(Re) Pensando a Prática Pedagógica com o Auxílio das TDIC”, desenvolvido em uma escola municipal da cidade de Alto Araguaia – MT, com um grupo de professores da Educação Básica. A proposta buscou dados para a compreensão do contexto educacional e promoveu uma intervenção, ainda que incipiente, na realidade escolar, contudo, sem imposição de uma prática alheia e distante dos conhecimentos dos professores envolvidos, por meio da metodologia da pesquisa-ação. Embasados numa perspectiva teórica construtivista, o projeto buscou desencadear o processo de “reflexão sobre a ação” ao passo que procurava instrumentalizar os participantes para a utilização das tecnologias digitais em sala de aula. Os resultados, embora não alcançados totalmente, indicam a eficácia da formação continuada mais demorada e assistida para a efetiva utilização das tecnologias na prática pedagógica.: Este trabajo presenta la experiencia vivenciada por un equipo de investigadores en la proposición y ejecución del proyecto “(Re) pensando a Prática Pedagógica com o Auxílio das TDIC”, desarrollado en una escuela pública de nivel municipal en la ciudad de Alto Araguaia – MT, con un grupo de profesores de la Educación Básica. La propuesta buscó datos para la comprensión del contexto educativo y promovió la intervención, aunque incipiente en la realidad escolar todavía, sin imposición de una práctica ajena y lejana de los conocimientos de los profesores involucrados, por medio de la metodología de investigación y acción. Basados en una perspectiva teórica constructivista, el proyecto buscó desencadenar el proceso de “reflexión sobre la acción” al paso que buscó instrumentalizar los participantes para la utilización de las tecnologías digitales en clase. Los resultados, aunque no alcanzados en su totalidad, indican la eficiencia de la formación continuada de modo más lento y asistido para la efectiva utilización de las tecnologías en la práctica pedagógica.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-12-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa-açãoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/582610.26568/2359-2087.2023.5826EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-182359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5826/987Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Carlinho Viana deQuim, OsmarTomanin, Cássia Regina2024-02-28T00:30:02Zoai:periodicos.unir.br:article/5826Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:02Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
RETHINKING PEDAGOGICAL PRACTICE WITH THE SUPPORT OF THE ICT: AN EXPERIENCE WITH BASIC EDUCATION TEACHERS
REPENSANDO LA PRÁCTICA PEDAGÓGICA CON EL AYUDA DE LAS TDIC: EXPERIENCIA CON PROFESORES DE EDUCACIÓN BÁSICA
title REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
spellingShingle REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
Sousa, Carlinho Viana de
Formação Continuada.
Tecnologias Digitais.
Reflexão sobre a Ação.
Educação
Continuing Education. Digital.
Technologies.
Reflection on Action.
Formación Continua.
Tecnologías Digitales.
Reflexión sobre la Acción.
title_short REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_full REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_fullStr REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_full_unstemmed REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_sort REPENSANDO A PRÁTICA PEDAGÓGICA COM AUXÍLIO DAS TDIC: UMA EXPERIÊNCIA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA
author Sousa, Carlinho Viana de
author_facet Sousa, Carlinho Viana de
Quim, Osmar
Tomanin, Cássia Regina
author_role author
author2 Quim, Osmar
Tomanin, Cássia Regina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Carlinho Viana de
Quim, Osmar
Tomanin, Cássia Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Continuada.
Tecnologias Digitais.
Reflexão sobre a Ação.
Educação
Continuing Education. Digital.
Technologies.
Reflection on Action.
Formación Continua.
Tecnologías Digitales.
Reflexión sobre la Acción.
topic Formação Continuada.
Tecnologias Digitais.
Reflexão sobre a Ação.
Educação
Continuing Education. Digital.
Technologies.
Reflection on Action.
Formación Continua.
Tecnologías Digitales.
Reflexión sobre la Acción.
description The present work presents the experience lived by a team of researchers in the proposal and execution of the Project “(Re) Thinking the Pedagogical Practice with the Aid of ICT”, developed in a municipal school in the city of Alto Araguaia - MT, with a group of Basic Education teachers. The proposal sought data for the understanding of the educational context and promoted an intervention, albeit incipient, in school reality, however, without imposing a practice of other and distant from the knowledge of the teachers involved, through the action research methodology. Based on a theoretical constructivist perspective, the project sought to unleash the process of “reflection on action” while seeking to instrumentalize participants for the use of digital technologies in the classroom. The results, although not fully achieved, indicate the effectiveness of the longer and more assisted continuing education for the effective use of technologies in pedagogical practice.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa-ação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5826
10.26568/2359-2087.2023.5826
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5826
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.5826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5826/987
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-18
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541419544576