De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Livia Dias
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4483
Resumo: The entrance exam (vestibular) and the National Secondary Education Examination (Enem) constitute the main access systems to higher education in Brazil. In the History of Brazilian Education, the entrance exam appears in a very representative space-time and has been progressively replaced by Enem, which is not only presented as an entrance exam, but an important public policy of democratization to university education. In this sense, this article aims to reflect on the institution of the vestibular exam and its substitution by Enem, considering the historical, geographic and social context of its appearance as a selection system for entering Brazilian higher education. To this end, it undertakes the challenge of dialoguing past and present over a period of three centuries: 1750-2018. Initially, we used as interlocutors Santos and Cerqueira (2009), Seco and Amaral (2006), Cunha (2003), Fernandes (1980) and Souza (2006,) among other authors who helped us in proposing the arguments presented. For analysis purposes, we can conclude that the entrance exam and Enem are not inserted only in an educational system, but, above all, in the Brazilian political, economic and cultural context.
id UNIR-3_d18337e125fcbe666ceedd8bb5699ac0
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4483
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)From the university entrance exam to ENEM: trajectories, stays and transformations (1750-2018)Do vestibular ao ENEM: trajetórias, permanências e transformações (1750-2018)History of Education. University entrance exam. Higher Education.Historia de la Educación. examen de ingreso. Enseñanza Superior.História da Educação. Exame de seleção. Ensino Superior.EducaçãoThe entrance exam (vestibular) and the National Secondary Education Examination (Enem) constitute the main access systems to higher education in Brazil. In the History of Brazilian Education, the entrance exam appears in a very representative space-time and has been progressively replaced by Enem, which is not only presented as an entrance exam, but an important public policy of democratization to university education. In this sense, this article aims to reflect on the institution of the vestibular exam and its substitution by Enem, considering the historical, geographic and social context of its appearance as a selection system for entering Brazilian higher education. To this end, it undertakes the challenge of dialoguing past and present over a period of three centuries: 1750-2018. Initially, we used as interlocutors Santos and Cerqueira (2009), Seco and Amaral (2006), Cunha (2003), Fernandes (1980) and Souza (2006,) among other authors who helped us in proposing the arguments presented. For analysis purposes, we can conclude that the entrance exam and Enem are not inserted only in an educational system, but, above all, in the Brazilian political, economic and cultural context.El examen de ingreso y el Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) constituyen los principales sistemas de acceso a la educación superior en Brasil. En la Historia de la educación brasileña, el examen de ingreso aparece en un espacio-tiempo muy representativo y ha sido reemplazado progresivamente por Enem, que no solo se presenta como un examen de ingreso, sino como una importante política pública de democratización de la educación universitaria. En este sentido, este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la institución del examen vestibular y su sustitución por Enem, considerando el contexto histórico, geográfico y social de su aparición como un sistema de selección para ingresar a la educación superior brasileña. Con este fin, emprende el desafío de dialogar sobre el pasado y el presente durante un período de tres siglos, 1750-2018. Inicialmente, utilizamos como interlocutores Santos y Cerqueira (2009), Seco y Amaral (2006), Cunha (2003), Fernandes (1980), Souza (2006) entre otros autores que nos ayudaron a proponer los argumentos presentados. Para fines de análisis, podemos concluir que el examen de ingreso y Enem no se insertan solo en un sistema educativo, sino, sobre todo, en el contexto político, económico y cultural brasileño.O vestibular e o Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) se constituem como os principais sistemas de acesso ao ensino superior no Brasil. Na História da Educação brasileira, o vestibular aparece em um espaço-tempo bastante representativo e vem sendo, progressivamente, substituído pelo Enem, que não se apresenta apenas como um exame de entrada, mas importante política pública de democratização ao ensino universitário. Nesse sentido, este artigo objetiva refletir sobre a instituição do exame vestibular e sua substituição pelo Enem, considerando o contexto histórico, geográfico e social de seu aparecimento como sistema de seleção para ingresso na educação superior brasileira. Para isso, empreende o desafio de dialogar passado e presente em um intervalo de tempo de três séculos: 1750-2019.  Inicialmente, tomamos como interlocutores Santos e Cerqueira (2009), Seco e Amaral (2006), Cunha (2003), Fernandes (1980) e Souza (2006), dentre outros autores que nos ajudaram na proposição dos argumentos expostos. Para fins de análise, podemos concluir que o exame vestibular e o Enem não estão inseridos apenas num sistema educacional, mas, sobretudo, na tessitura política, econômica e cultural brasileira.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/448310.26568/2359-2087.2020.4483EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 505-5312359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4483/3316Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Livia Dias2021-01-07T02:10:06Zoai:periodicos.unir.br:article/4483Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:06Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)
From the university entrance exam to ENEM: trajectories, stays and transformations (1750-2018)
Do vestibular ao ENEM: trajetórias, permanências e transformações (1750-2018)
title De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)
spellingShingle De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)
Azevedo, Livia Dias
History of Education. University entrance exam. Higher Education.
Historia de la Educación. examen de ingreso. Enseñanza Superior.
História da Educação. Exame de seleção. Ensino Superior.
Educação
title_short De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)
title_full De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)
title_fullStr De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)
title_full_unstemmed De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)
title_sort De examen de ingreso a ENEM: caminos, permanencia y transformación (1750-2018)
author Azevedo, Livia Dias
author_facet Azevedo, Livia Dias
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Livia Dias
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education. University entrance exam. Higher Education.
Historia de la Educación. examen de ingreso. Enseñanza Superior.
História da Educação. Exame de seleção. Ensino Superior.
Educação
topic History of Education. University entrance exam. Higher Education.
Historia de la Educación. examen de ingreso. Enseñanza Superior.
História da Educação. Exame de seleção. Ensino Superior.
Educação
description The entrance exam (vestibular) and the National Secondary Education Examination (Enem) constitute the main access systems to higher education in Brazil. In the History of Brazilian Education, the entrance exam appears in a very representative space-time and has been progressively replaced by Enem, which is not only presented as an entrance exam, but an important public policy of democratization to university education. In this sense, this article aims to reflect on the institution of the vestibular exam and its substitution by Enem, considering the historical, geographic and social context of its appearance as a selection system for entering Brazilian higher education. To this end, it undertakes the challenge of dialoguing past and present over a period of three centuries: 1750-2018. Initially, we used as interlocutors Santos and Cerqueira (2009), Seco and Amaral (2006), Cunha (2003), Fernandes (1980) and Souza (2006,) among other authors who helped us in proposing the arguments presented. For analysis purposes, we can conclude that the entrance exam and Enem are not inserted only in an educational system, but, above all, in the Brazilian political, economic and cultural context.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa Bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4483
10.26568/2359-2087.2020.4483
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4483
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2020.4483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4483/3316
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 505-531
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v7i17
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542835122176