El Inicio de la Formación en Angola: Percepciones de los Profesores de ISCED de Cabinda y Huambo
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4212 |
Resumo: | This article analyses the perceptions of Higher Institutes of Educational Sciences (ISCED) teachers from Cabinda and Huambo, Angola, about the characteristics of the initial teacher training models followed in those institutions. These perceptions were collected through a questionnaire survey with close-end questions, on a Likert scale. The answers of the 107 teachers were analised by a simple statistic, with support of the SPSS program, and the discourses related to the open-end questions were interpreted by the content analysis technique. The results point to the fact that the models used are empowering future teachers to reflect on the social and educational problems of the country, although they need to be reorganized to respond to 21st century challenges. According to the teachers who answered the survey, it is important that the training integrates theoretical and practical components, promotes the development of pedagogical and scientific skills, and provides students, future teachers, contact with initiation activities for scientific research and university extension. |
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El Inicio de la Formación en Angola: Percepciones de los Profesores de ISCED de Cabinda y HuamboThe Initial Teacher Training in Angola: Perceptions of ISCED Teachers from Cabinda and HuamboA Formação Inicial de Professores em Angola: percepções de Professores do ISCED de Cabinda e do HuamboFormação inicial de professores. Angola. Modelos de formação de professores. Percepções de professores.EducaçãoFormación inicial del profesorado. Angola Modelos de formación docente. Percepciones del professor.Initial teacher training. Angola. Teacher training models. Teacher perceptions.This article analyses the perceptions of Higher Institutes of Educational Sciences (ISCED) teachers from Cabinda and Huambo, Angola, about the characteristics of the initial teacher training models followed in those institutions. These perceptions were collected through a questionnaire survey with close-end questions, on a Likert scale. The answers of the 107 teachers were analised by a simple statistic, with support of the SPSS program, and the discourses related to the open-end questions were interpreted by the content analysis technique. The results point to the fact that the models used are empowering future teachers to reflect on the social and educational problems of the country, although they need to be reorganized to respond to 21st century challenges. According to the teachers who answered the survey, it is important that the training integrates theoretical and practical components, promotes the development of pedagogical and scientific skills, and provides students, future teachers, contact with initiation activities for scientific research and university extension.O artigo analisa percepções de professores dos Institutos Superiores de Ciências da Educação (ISCED) de Cabinda e do Huambo, em Angola, sobre características dos modelos de formação inicial de professores seguidos naquelas instituições. Essas percepções foram recolhidas através de inquérito por questionário com perguntas fechadas, numa escala de Likert. As respostas dos 107 professores foram tratadas por uma estatística simples, com apoio do programa SPSS, e os discursos relativos à pergunta aberta foram analisadas pela técnica da análise conteúdo. Os resultados apontam para o reconhecimento de que os modelos seguidos potenciam nos futuros professores a capacidade de refletir sobre os problemas sociais e educacionais do país embora precisem de se reorganizar de modo a responder aos desafios que se colocam neste século XXI. Segundo os professores inquiridos é importante a formação integrar componentes teóricas e práticas, promover o desenvolvimento de competências pedagógicas e científicas, e proporcionar aos estudantes, futuros professores, contato com atividades de iniciação à investigação científica e de extensão universitária.Este artículo analiza las percepciones de las enseñanzas de Institutos Superiores de Ciencias de la Educación (ISCED) de Cabinda y Huambo, Angola. Estas percepciones se recogieron a través de una encuesta cuestionada con las preguntas de fondo, en la Likert scale. Las respuestas de los 107 profesores se analizaron mediante una simple estadística, con el apoyo del SPSS program, y la respuesta de la pregunta abierta se interpreta por la técnica de análisis de contenido. Las respuesta indican que los modelos utilizados preparan los futuros maestros para reflejar los problemas sociales y educativos del país, aunque se deben reorganizar para responder a los desafíos del siglo XXI. Para los profesores que responderan a la encuesta, es importante que los conocimientos de los componentes y los métodos de aprendizaje promuevan el desarrollo de las capacidades pedagógicas y las habilidades académicas y proporcionen a los estudiantes, futuros profesores, ponerse en contacto con las iniciativas iniciales para la investigación científica y la universidad.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa empírica e Documental.application/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/421210.26568/2359-2087.2019.4212EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 14 (2019); 37-682359-20872359-208710.26568/educa.v6i14reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4212/2771Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCanhici, HelenaLeite, CarlindaFernandes, Preciosa2019-08-13T16:44:40Zoai:periodicos.unir.br:article/4212Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2019-08-13T16:44:40Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
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