The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605 |
Resumo: | Objective: To analyze, the importance of teaching and learning about First Aid techniques for lay people. Methods: Integrative review in the databases LILACS, MEDLINE via PUBMED, BDENF, CINAHL, SCOPUS and Cochrane library, without a time cut. The descriptors used were: "Population Education", "Health Education", "First Aid" and "Emergencies", in English the Boolean operators AND and OR were delimited and crossed the descriptors: "Population Education", "Health Education", "First aid" and "Emergencies". The sample consisted of 11 articles. Results: First aid trainings have a significant impact mainly when applying pre- and post-intervention questionnaires, because the mistakes previously made were already transformed into successes. Conclusion: The educational interventions carried out in schools and communities lead to the propagation of knowledge and learning, thus being able to tangent the formation of multipliers, resulting in an informed society. |
id |
UNIRIO-2_45f864fb1935eaad9fd538b3e72c5ddc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/11605 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativaEducação da População, Educação em saúde, Primeiros Socorros e Emergências.Objective: To analyze, the importance of teaching and learning about First Aid techniques for lay people. Methods: Integrative review in the databases LILACS, MEDLINE via PUBMED, BDENF, CINAHL, SCOPUS and Cochrane library, without a time cut. The descriptors used were: "Population Education", "Health Education", "First Aid" and "Emergencies", in English the Boolean operators AND and OR were delimited and crossed the descriptors: "Population Education", "Health Education", "First aid" and "Emergencies". The sample consisted of 11 articles. Results: First aid trainings have a significant impact mainly when applying pre- and post-intervention questionnaires, because the mistakes previously made were already transformed into successes. Conclusion: The educational interventions carried out in schools and communities lead to the propagation of knowledge and learning, thus being able to tangent the formation of multipliers, resulting in an informed society.Objetivo: Analizar, la importancia de la enseñanza y el aprendizaje de las técnicas de Primeros Auxilios para los profanos. Métodos: Revisión integradora en las bases de datos LILACS, MEDLINE a través de PUBMED, BDENF, CINAHL, SCOPUS y biblioteca Cochrane, sin corte de tiempo. Los descriptores utilizados fueron: "Population Education", "Health Education", "First Aid" y "Emergencies", en inglés se delimitaron y cruzaron los siguientes descriptores: "Population Education", "Health Education", "First aid" y "Emergencies" los operadores booleanos AND y OR. La muestra estaba compuesta por 11 artículos. Resultados: Las formaciones en primeros auxilios tienen un impacto significativo sobre todo cuando se aplican los cuestionarios previos y posteriores a la intervención, ya que los errores cometidos anteriormente se transformaron en aciertos. Conclusión: las intervenciones educativas llevadas a cabo en las escuelas y comunidades conducen a la propagación del conocimiento y el aprendizaje, pudiendo así tangibilizar la formación de multiplicadores, dando lugar a una sociedad informada.Objetivo: analisar, a importância do ensino e aprendizagem sobre técnicas de Primeiros Socorros para leigos. Métodos: revisão integrativa nas bases de dados Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Medical Literature Analysis and Retrieval System Online via National Library of Medicine National Institutes of Health(PubMed) , Banco de Dados em Enfermagem, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, SCOPUS e biblioteca Cochrane Library. Os descritores utilizados foram: “Educação da População”, “Educação em saúde”, “Primeiros Socorros” e “Emergências”, em inglês foram: “Population Education”, “Health Education”, “First aid” e “Emergencies”, 11 artigos foram selecionados. Resultados:as capacitações em primeiros socorros têm um impacto significativo principalmente ao se aplicar questionários pré e pós-intervenções, pois os erros cometidos anteriormente já se transformavam em acertos. Conclusão: as intervenções educativas realizadas em escolas e comunidades levam a propagação de conhecimento e aprendizagem, podendo assim tangenciar a formação de multiplicadores, resultando em uma sociedade informada. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1160510.9789/2175-5361.rpcfo.v16.11605Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 16 (2024); e-11605Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 16 (2024); e-11605Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 16 (2024); e-116052175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605/12215https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605/12216Copyright (c) 2024 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Correia , Lorena Farias RodriguesFeitosa , Agnis Fernandes Apolinário , Maria Vitoria Ferreira Ferreira , Emille Sampaio Braga , Sara Teixeira Pinheiro , Woneska Rodrigues 2024-02-01T08:02:25Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/11605Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2024-02-01T08:02:25Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa |
title |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa |
spellingShingle |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa Correia , Lorena Farias Rodrigues Educação da População, Educação em saúde, Primeiros Socorros e Emergências. |
title_short |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa |
title_full |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa |
title_fullStr |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa |
title_full_unstemmed |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa |
title_sort |
The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa |
author |
Correia , Lorena Farias Rodrigues |
author_facet |
Correia , Lorena Farias Rodrigues Feitosa , Agnis Fernandes Apolinário , Maria Vitoria Ferreira Ferreira , Emille Sampaio Braga , Sara Teixeira Pinheiro , Woneska Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Feitosa , Agnis Fernandes Apolinário , Maria Vitoria Ferreira Ferreira , Emille Sampaio Braga , Sara Teixeira Pinheiro , Woneska Rodrigues |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia , Lorena Farias Rodrigues Feitosa , Agnis Fernandes Apolinário , Maria Vitoria Ferreira Ferreira , Emille Sampaio Braga , Sara Teixeira Pinheiro , Woneska Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação da População, Educação em saúde, Primeiros Socorros e Emergências. |
topic |
Educação da População, Educação em saúde, Primeiros Socorros e Emergências. |
description |
Objective: To analyze, the importance of teaching and learning about First Aid techniques for lay people. Methods: Integrative review in the databases LILACS, MEDLINE via PUBMED, BDENF, CINAHL, SCOPUS and Cochrane library, without a time cut. The descriptors used were: "Population Education", "Health Education", "First Aid" and "Emergencies", in English the Boolean operators AND and OR were delimited and crossed the descriptors: "Population Education", "Health Education", "First aid" and "Emergencies". The sample consisted of 11 articles. Results: First aid trainings have a significant impact mainly when applying pre- and post-intervention questionnaires, because the mistakes previously made were already transformed into successes. Conclusion: The educational interventions carried out in schools and communities lead to the propagation of knowledge and learning, thus being able to tangent the formation of multipliers, resulting in an informed society. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605 10.9789/2175-5361.rpcfo.v16.11605 |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.rpcfo.v16.11605 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605/12215 https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605/12216 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 16 (2024); e-11605 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 16 (2024); e-11605 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 16 (2024); e-11605 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218872056381440 |