The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia , Lorena Farias Rodrigues
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Feitosa , Agnis Fernandes, Apolinário , Maria Vitoria Ferreira, Ferreira , Emille Sampaio, Braga , Sara Teixeira, Pinheiro , Woneska Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605
Resumo: Objective: To analyze, the importance of teaching and learning about First Aid techniques for lay people. Methods: Integrative review in the databases LILACS, MEDLINE via PUBMED, BDENF, CINAHL, SCOPUS and Cochrane library, without a time cut. The descriptors used were: "Population Education", "Health Education", "First Aid" and "Emergencies", in English the Boolean operators AND and OR were delimited and crossed the descriptors: "Population Education", "Health Education", "First aid" and "Emergencies". The sample consisted of 11 articles. Results: First aid trainings have a significant impact mainly when applying pre- and post-intervention questionnaires, because the mistakes previously made were already transformed into successes. Conclusion: The educational interventions carried out in schools and communities lead to the propagation of knowledge and learning, thus being able to tangent the formation of multipliers, resulting in an informed society.
id UNIRIO-2_45f864fb1935eaad9fd538b3e72c5ddc
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/11605
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativaEducação da População, Educação em saúde, Primeiros Socorros e Emergências.Objective: To analyze, the importance of teaching and learning about First Aid techniques for lay people. Methods: Integrative review in the databases LILACS, MEDLINE via PUBMED, BDENF, CINAHL, SCOPUS and Cochrane library, without a time cut. The descriptors used were: "Population Education", "Health Education", "First Aid" and "Emergencies", in English the Boolean operators AND and OR were delimited and crossed the descriptors: "Population Education", "Health Education", "First aid" and "Emergencies". The sample consisted of 11 articles. Results: First aid trainings have a significant impact mainly when applying pre- and post-intervention questionnaires, because the mistakes previously made were already transformed into successes. Conclusion: The educational interventions carried out in schools and communities lead to the propagation of knowledge and learning, thus being able to tangent the formation of multipliers, resulting in an informed society.Objetivo: Analizar, la importancia de la enseñanza y el aprendizaje de las técnicas de Primeros Auxilios para los profanos. Métodos: Revisión integradora en las bases de datos LILACS, MEDLINE a través de PUBMED, BDENF, CINAHL, SCOPUS y biblioteca Cochrane, sin corte de tiempo. Los descriptores utilizados fueron: "Population Education", "Health Education", "First Aid" y "Emergencies", en inglés se delimitaron y cruzaron los siguientes descriptores: "Population Education", "Health Education", "First aid" y "Emergencies" los operadores booleanos AND y OR. La muestra estaba compuesta por 11 artículos. Resultados: Las formaciones en primeros auxilios tienen un impacto significativo sobre todo cuando se aplican los cuestionarios previos y posteriores a la intervención, ya que los errores cometidos anteriormente se transformaron en aciertos. Conclusión: las intervenciones educativas llevadas a cabo en las escuelas y comunidades conducen a la propagación del conocimiento y el aprendizaje, pudiendo así tangibilizar la formación de multiplicadores, dando lugar a una sociedad informada.Objetivo: analisar, a importância do ensino e aprendizagem sobre técnicas de Primeiros Socorros para leigos. Métodos: revisão integrativa nas bases de dados Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Medical Literature Analysis and Retrieval System Online via National Library of Medicine National Institutes of Health(PubMed) , Banco de Dados em Enfermagem, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, SCOPUS e biblioteca Cochrane Library. Os descritores utilizados foram: “Educação da População”, “Educação em saúde”, “Primeiros Socorros” e “Emergências”, em inglês foram: “Population Education”, “Health Education”, “First aid” e “Emergencies”, 11 artigos foram selecionados. Resultados:as capacitações em primeiros socorros têm um impacto significativo principalmente ao se aplicar questionários pré e pós-intervenções, pois os erros cometidos anteriormente já se transformavam em acertos. Conclusão: as intervenções educativas realizadas em escolas e comunidades levam a propagação de conhecimento e aprendizagem, podendo assim tangenciar a formação de multiplicadores, resultando em uma sociedade informada.  Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1160510.9789/2175-5361.rpcfo.v16.11605Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 16 (2024); e-11605Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 16 (2024); e-11605Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 16 (2024); e-116052175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605/12215https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605/12216Copyright (c) 2024 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Correia , Lorena Farias RodriguesFeitosa , Agnis Fernandes Apolinário , Maria Vitoria Ferreira Ferreira , Emille Sampaio Braga , Sara Teixeira Pinheiro , Woneska Rodrigues 2024-02-01T08:02:25Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/11605Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2024-02-01T08:02:25Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
title The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
spellingShingle The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
Correia , Lorena Farias Rodrigues
Educação da População, Educação em saúde, Primeiros Socorros e Emergências.
title_short The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
title_full The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
title_fullStr The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
title_full_unstemmed The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
title_sort The importance of teaching and learning first aid techniques for laypersons: integrative review / A importância do ensino e aprendizagem de técnicas de primeiros socorros para leigos: revisão integrativa
author Correia , Lorena Farias Rodrigues
author_facet Correia , Lorena Farias Rodrigues
Feitosa , Agnis Fernandes
Apolinário , Maria Vitoria Ferreira
Ferreira , Emille Sampaio
Braga , Sara Teixeira
Pinheiro , Woneska Rodrigues
author_role author
author2 Feitosa , Agnis Fernandes
Apolinário , Maria Vitoria Ferreira
Ferreira , Emille Sampaio
Braga , Sara Teixeira
Pinheiro , Woneska Rodrigues
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia , Lorena Farias Rodrigues
Feitosa , Agnis Fernandes
Apolinário , Maria Vitoria Ferreira
Ferreira , Emille Sampaio
Braga , Sara Teixeira
Pinheiro , Woneska Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Educação da População, Educação em saúde, Primeiros Socorros e Emergências.
topic Educação da População, Educação em saúde, Primeiros Socorros e Emergências.
description Objective: To analyze, the importance of teaching and learning about First Aid techniques for lay people. Methods: Integrative review in the databases LILACS, MEDLINE via PUBMED, BDENF, CINAHL, SCOPUS and Cochrane library, without a time cut. The descriptors used were: "Population Education", "Health Education", "First Aid" and "Emergencies", in English the Boolean operators AND and OR were delimited and crossed the descriptors: "Population Education", "Health Education", "First aid" and "Emergencies". The sample consisted of 11 articles. Results: First aid trainings have a significant impact mainly when applying pre- and post-intervention questionnaires, because the mistakes previously made were already transformed into successes. Conclusion: The educational interventions carried out in schools and communities lead to the propagation of knowledge and learning, thus being able to tangent the formation of multipliers, resulting in an informed society.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605
10.9789/2175-5361.rpcfo.v16.11605
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.rpcfo.v16.11605
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605/12215
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11605/12216
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 16 (2024); e-11605
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 16 (2024); e-11605
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 16 (2024); e-11605
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218872056381440