Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
Texto Completo: | https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599 |
Resumo: | We aim at enumerating cognitive strategies required to the comprehension of meanings involved in humor, specifically in little comics. We briefly summarize studies in the construction of humoristic comics. Afterwards, we present studies about sociocognitive approach (VAN DIJK, 2012; KOCH, 2011) of text comprehension), presenting our problem. We present and analyze a text from Níquel Náusea comics series, by Fernando Gonsales. Our results underline the need of interpreting verbal and non-verbal elements, identifying the comicalness character of semiologic elements, recognizing the humoristic comics genre, evocating situations from verbal and non-verbal elements and, finally, identifying plausibility. We conclude that these cognitive operations have different grades of importance for the humor comprehension of humoristic comics, remarkably the evocation of scenes through semiologic elements. |
id |
UNISC-3_0ab41a4c53c05cbd1f524530fa5c8025 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.online.unisc.br:article/4599 |
network_acronym_str |
UNISC-3 |
network_name_str |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoonEstratégias cognitivas de compreensão do humor de uma tira cômicaMeaning. Comprehension. Humor. Comics.Sentido. Compreensão. Humor. Quadrinhos.We aim at enumerating cognitive strategies required to the comprehension of meanings involved in humor, specifically in little comics. We briefly summarize studies in the construction of humoristic comics. Afterwards, we present studies about sociocognitive approach (VAN DIJK, 2012; KOCH, 2011) of text comprehension), presenting our problem. We present and analyze a text from Níquel Náusea comics series, by Fernando Gonsales. Our results underline the need of interpreting verbal and non-verbal elements, identifying the comicalness character of semiologic elements, recognizing the humoristic comics genre, evocating situations from verbal and non-verbal elements and, finally, identifying plausibility. We conclude that these cognitive operations have different grades of importance for the humor comprehension of humoristic comics, remarkably the evocation of scenes through semiologic elements.O objetivo deste texto é elencar as estratégias cognitivas exigidas para a compreensão dos sentidos envolvidos no humor de um espécime textual do gênero tira cômica. Realizamos, primeiramente, uma apresentação dos estudos da construção textual do humor em tiras cômicas. Posteriormente, tratamos do fenômeno da compreensão de textos na perspectiva sociocognitiva da linguagem (VAN DIJK, 2012; KOCH, 2011b), explicitando a pergunta que guia este trabalho. Em seguida, apresentamos e analisamos uma tira cômica da série Níquel Náusea, de Fernando Gonsales, cartunista brasileiro. Nossas análises se centram na materialidade textual no sentido de apontar os processos cognitivos exigidos para a compreensão textual. Os resultados obtidos sublinham a exigência da interpretação de elementos verbais e não-verbais, da identificação do caráter de comicidade dos elementos semiológicos, do reconhecimento do gênero tira cômica, da evocação de situações por meio dos elementos verbais e não-verbais e da identificação de (in)verossimilhança. Concluímos que essas exigências cognitivas se diferenciam, no entanto, em seu grau de importância para a compreensão do humor na tira, sendo a evocação de cenas por meio dos elementos semiológicos a mais determinante.Edunisc2014-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/459910.17058/signo.v39i66.4599Signo; v. 39 n. 66 (2014): Narração literária, da oralidade à escrita; 301-3141982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599/3474Lima, Rafahel Jean Parintinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T17:52:54Zoai:ojs.online.unisc.br:article/4599Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T17:52:54Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon Estratégias cognitivas de compreensão do humor de uma tira cômica |
title |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon |
spellingShingle |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon Lima, Rafahel Jean Parintins Meaning. Comprehension. Humor. Comics. Sentido. Compreensão. Humor. Quadrinhos. |
title_short |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon |
title_full |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon |
title_fullStr |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon |
title_full_unstemmed |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon |
title_sort |
Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon |
author |
Lima, Rafahel Jean Parintins |
author_facet |
Lima, Rafahel Jean Parintins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Rafahel Jean Parintins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Meaning. Comprehension. Humor. Comics. Sentido. Compreensão. Humor. Quadrinhos. |
topic |
Meaning. Comprehension. Humor. Comics. Sentido. Compreensão. Humor. Quadrinhos. |
description |
We aim at enumerating cognitive strategies required to the comprehension of meanings involved in humor, specifically in little comics. We briefly summarize studies in the construction of humoristic comics. Afterwards, we present studies about sociocognitive approach (VAN DIJK, 2012; KOCH, 2011) of text comprehension), presenting our problem. We present and analyze a text from Níquel Náusea comics series, by Fernando Gonsales. Our results underline the need of interpreting verbal and non-verbal elements, identifying the comicalness character of semiologic elements, recognizing the humoristic comics genre, evocating situations from verbal and non-verbal elements and, finally, identifying plausibility. We conclude that these cognitive operations have different grades of importance for the humor comprehension of humoristic comics, remarkably the evocation of scenes through semiologic elements. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599 10.17058/signo.v39i66.4599 |
url |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599 |
identifier_str_mv |
10.17058/signo.v39i66.4599 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599/3474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edunisc |
publisher.none.fl_str_mv |
Edunisc |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signo; v. 39 n. 66 (2014): Narração literária, da oralidade à escrita; 301-314 1982-2014 reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online) instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) instacron:UNISC |
instname_str |
Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) |
instacron_str |
UNISC |
institution |
UNISC |
reponame_str |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
collection |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) |
repository.mail.fl_str_mv |
rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com |
_version_ |
1800218789757845504 |