Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Rafahel Jean Parintins
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599
Resumo: We aim at enumerating cognitive strategies required to the comprehension of meanings involved in humor, specifically in little comics. We briefly summarize studies in the construction of humoristic comics. Afterwards, we present studies about sociocognitive approach (VAN DIJK, 2012; KOCH, 2011) of text comprehension), presenting our problem. We present and analyze a text from Níquel Náusea comics series, by Fernando Gonsales. Our results underline the need of interpreting verbal and non-verbal elements, identifying the comicalness character of semiologic elements, recognizing the humoristic comics genre, evocating situations from verbal and non-verbal elements and, finally, identifying plausibility. We conclude that these cognitive operations have different grades of importance for the humor comprehension of humoristic comics, remarkably the evocation of scenes through semiologic elements.
id UNISC-3_0ab41a4c53c05cbd1f524530fa5c8025
oai_identifier_str oai:ojs.online.unisc.br:article/4599
network_acronym_str UNISC-3
network_name_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository_id_str
spelling Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoonEstratégias cognitivas de compreensão do humor de uma tira cômicaMeaning. Comprehension. Humor. Comics.Sentido. Compreensão. Humor. Quadrinhos.We aim at enumerating cognitive strategies required to the comprehension of meanings involved in humor, specifically in little comics. We briefly summarize studies in the construction of humoristic comics. Afterwards, we present studies about sociocognitive approach (VAN DIJK, 2012; KOCH, 2011) of text comprehension), presenting our problem. We present and analyze a text from Níquel Náusea comics series, by Fernando Gonsales. Our results underline the need of interpreting verbal and non-verbal elements, identifying the comicalness character of semiologic elements, recognizing the humoristic comics genre, evocating situations from verbal and non-verbal elements and, finally, identifying plausibility. We conclude that these cognitive operations have different grades of importance for the humor comprehension of humoristic comics, remarkably the evocation of scenes through semiologic elements.O objetivo deste texto é elencar as estratégias cognitivas exigidas para a compreensão dos sentidos envolvidos no humor de um espécime textual do gênero tira cômica. Realizamos, primeiramente, uma apresentação dos estudos da construção textual do humor em tiras cômicas. Posteriormente, tratamos do fenômeno da compreensão de textos na perspectiva sociocognitiva da linguagem (VAN DIJK, 2012; KOCH, 2011b), explicitando a pergunta que guia este trabalho. Em seguida, apresentamos e analisamos uma tira cômica da série Níquel Náusea, de Fernando Gonsales, cartunista brasileiro. Nossas análises se centram na materialidade textual no sentido de apontar os processos cognitivos exigidos para a compreensão textual. Os resultados obtidos sublinham a exigência da interpretação de elementos verbais e não-verbais, da identificação do caráter de comicidade dos elementos semiológicos, do reconhecimento do gênero tira cômica, da evocação de situações por meio dos elementos verbais e não-verbais e da identificação de (in)verossimilhança. Concluímos que essas exigências cognitivas se diferenciam, no entanto, em seu grau de importância para a compreensão do humor na tira, sendo a evocação de cenas por meio dos elementos semiológicos a mais determinante.Edunisc2014-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/459910.17058/signo.v39i66.4599Signo; v. 39 n. 66 (2014): Narração literária, da oralidade à escrita; 301-3141982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599/3474Lima, Rafahel Jean Parintinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T17:52:54Zoai:ojs.online.unisc.br:article/4599Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T17:52:54Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
dc.title.none.fl_str_mv Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
Estratégias cognitivas de compreensão do humor de uma tira cômica
title Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
spellingShingle Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
Lima, Rafahel Jean Parintins
Meaning. Comprehension. Humor. Comics.
Sentido. Compreensão. Humor. Quadrinhos.
title_short Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
title_full Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
title_fullStr Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
title_full_unstemmed Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
title_sort Cognitive strategies for the humour comprehension of a cartoon
author Lima, Rafahel Jean Parintins
author_facet Lima, Rafahel Jean Parintins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Rafahel Jean Parintins
dc.subject.por.fl_str_mv Meaning. Comprehension. Humor. Comics.
Sentido. Compreensão. Humor. Quadrinhos.
topic Meaning. Comprehension. Humor. Comics.
Sentido. Compreensão. Humor. Quadrinhos.
description We aim at enumerating cognitive strategies required to the comprehension of meanings involved in humor, specifically in little comics. We briefly summarize studies in the construction of humoristic comics. Afterwards, we present studies about sociocognitive approach (VAN DIJK, 2012; KOCH, 2011) of text comprehension), presenting our problem. We present and analyze a text from Níquel Náusea comics series, by Fernando Gonsales. Our results underline the need of interpreting verbal and non-verbal elements, identifying the comicalness character of semiologic elements, recognizing the humoristic comics genre, evocating situations from verbal and non-verbal elements and, finally, identifying plausibility. We conclude that these cognitive operations have different grades of importance for the humor comprehension of humoristic comics, remarkably the evocation of scenes through semiologic elements.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599
10.17058/signo.v39i66.4599
url https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599
identifier_str_mv 10.17058/signo.v39i66.4599
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4599/3474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunisc
publisher.none.fl_str_mv Edunisc
dc.source.none.fl_str_mv Signo; v. 39 n. 66 (2014): Narração literária, da oralidade à escrita; 301-314
1982-2014
reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron:UNISC
instname_str Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron_str UNISC
institution UNISC
reponame_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
collection Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository.name.fl_str_mv Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
repository.mail.fl_str_mv rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com
_version_ 1800218789757845504