A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fox, Geoff
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4925
Resumo: The article discusses a project conducted in southwest England, now in its third year, based on oral retellings of different ancient myths and contemporary literature in schools, aimed at the recreation of the stories by children on stage. The author explores four main aspects of the children's involvement with narrated stories. The first is their deep belief in stories told orally, which is understood as rich ground for future work, whether it is writing, visual artwork, or as in this case, the creation of a new piece of drama. The second aspect is memorability, specially valuable in the context of a play-making project that needs to involve every child in mixed ability classes, going beyond conventional academic ability. The third aspect is the story power to promote the inventiveness of children, particularly if they can count on a teacher who listens to, prompts and encourages them to recreate the stories. The last aspect is a sense of community, which involves a shared ownership of the story: from responsive teaching, comes children’s confidence and desire to help each other develop theatre through language, movement, costume, music and visual art. The article concludes emphasizing that children's abilities to believe, remember, invent and create communities - abilities that listening to and playing with stories in school settings help promote - are crucial to their literary and aesthetic experience in a broader sense.
id UNISC-3_4b8e4206dba0922a46eb0777acf78a6b
oai_identifier_str oai:ojs.online.unisc.br:article/4925
network_acronym_str UNISC-3
network_name_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository_id_str
spelling A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palcoA viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palcoChildren. Storytelling. Literature. Drama.Crianças. Narração oral. Histórias. Literatura. Teatro.The article discusses a project conducted in southwest England, now in its third year, based on oral retellings of different ancient myths and contemporary literature in schools, aimed at the recreation of the stories by children on stage. The author explores four main aspects of the children's involvement with narrated stories. The first is their deep belief in stories told orally, which is understood as rich ground for future work, whether it is writing, visual artwork, or as in this case, the creation of a new piece of drama. The second aspect is memorability, specially valuable in the context of a play-making project that needs to involve every child in mixed ability classes, going beyond conventional academic ability. The third aspect is the story power to promote the inventiveness of children, particularly if they can count on a teacher who listens to, prompts and encourages them to recreate the stories. The last aspect is a sense of community, which involves a shared ownership of the story: from responsive teaching, comes children’s confidence and desire to help each other develop theatre through language, movement, costume, music and visual art. The article concludes emphasizing that children's abilities to believe, remember, invent and create communities - abilities that listening to and playing with stories in school settings help promote - are crucial to their literary and aesthetic experience in a broader sense.O artigo discute um projeto desenvolvido no sudoeste da Inglaterra, baseado na narração oral de contos tradicionais e literários em diferentes escolas, e voltado à recriação cênica dos contos pelas crianças. A partir de exemplos de narrações baseadas na mitologia greco-romana (Virgílio), na tradição medieval anglo-saxã (Beowulf), em um conto popular russo (Afanássiev) e na literatura sobre o bombardeio de Guernica que inspirou Picasso, entre outras fontes, o autor explora quatro aspectos centrais do envolvimento das crianças com as narrativas. O primeiro é a facilidade com que elas se dispõem a acreditar profundamente nas histórias, uma crença aqui entendida como base para atividades criadoras no âmbito da escrita, das artes visuais e do teatro. O segundo aspecto é a memorabilidade, considerada valiosa no contexto de projetos em que é necessário envolver cada uma das crianças, e portanto considerar dimensões alternativas às habilidades acadêmicas convencionais. O terceiro aspecto é a inventividade estimulada nas crianças a partir de seu envolvimento com as histórias, particularmente se contam com o encorajamento dos(as) professores(as). Por fim, o autor destaca o sentido de comunidade, o sentimento de que a história pertence ao grupo, facilitado pela presença responsiva do(a) professor(a) e do qual brota a confiança das crianças e o desejo de elas ajudarem umas às outras no desenvolvimento de performances coletivas. O artigo enfatiza que os poderes de acreditar, lembrar, inventar e criar comunidades que o envolvimento com as histórias contadas promove nas crianças, são cruciais para sua experiência literária e estética em sentido amplo.Edunisc2014-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/492510.17058/signo.v39i66.4925Signo; v. 39 n. 66 (2014): Narração literária, da oralidade à escrita; 22-351982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4925/3454Fox, Geoffinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T17:52:54Zoai:ojs.online.unisc.br:article/4925Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T17:52:54Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
dc.title.none.fl_str_mv A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
title A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
spellingShingle A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
Fox, Geoff
Children. Storytelling. Literature. Drama.
Crianças. Narração oral. Histórias. Literatura. Teatro.
title_short A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
title_full A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
title_fullStr A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
title_full_unstemmed A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
title_sort A viagem das histórias: da voz ao livro, do livro à voz, da voz ao palco
author Fox, Geoff
author_facet Fox, Geoff
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fox, Geoff
dc.subject.por.fl_str_mv Children. Storytelling. Literature. Drama.
Crianças. Narração oral. Histórias. Literatura. Teatro.
topic Children. Storytelling. Literature. Drama.
Crianças. Narração oral. Histórias. Literatura. Teatro.
description The article discusses a project conducted in southwest England, now in its third year, based on oral retellings of different ancient myths and contemporary literature in schools, aimed at the recreation of the stories by children on stage. The author explores four main aspects of the children's involvement with narrated stories. The first is their deep belief in stories told orally, which is understood as rich ground for future work, whether it is writing, visual artwork, or as in this case, the creation of a new piece of drama. The second aspect is memorability, specially valuable in the context of a play-making project that needs to involve every child in mixed ability classes, going beyond conventional academic ability. The third aspect is the story power to promote the inventiveness of children, particularly if they can count on a teacher who listens to, prompts and encourages them to recreate the stories. The last aspect is a sense of community, which involves a shared ownership of the story: from responsive teaching, comes children’s confidence and desire to help each other develop theatre through language, movement, costume, music and visual art. The article concludes emphasizing that children's abilities to believe, remember, invent and create communities - abilities that listening to and playing with stories in school settings help promote - are crucial to their literary and aesthetic experience in a broader sense.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4925
10.17058/signo.v39i66.4925
url https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4925
identifier_str_mv 10.17058/signo.v39i66.4925
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/4925/3454
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunisc
publisher.none.fl_str_mv Edunisc
dc.source.none.fl_str_mv Signo; v. 39 n. 66 (2014): Narração literária, da oralidade à escrita; 22-35
1982-2014
reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron:UNISC
instname_str Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron_str UNISC
institution UNISC
reponame_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
collection Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository.name.fl_str_mv Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
repository.mail.fl_str_mv rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com
_version_ 1800218790080806912