Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hogetop, Mônica
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81
Resumo: This work has as its objective to discuss the similarities and differences between dyslexic and not dyslexic children, through the concepts and studies accomplished in the Cognitive Psychology field concerning dyslexia. The main authors studied are Salles and Parente (2006), Shaywitz(2006) and Ellis (1995) among others. The study has as its focus the reading and writing disabilities in children going through the literacy process. From the distinction between dyslexic children and the others on, it's also possible to discuss probable factors of influence for the appearance of dyslexia. Some controversies go around hypotheses, such as, the possibility of all children showing difficulties in reading and writing in the process of literacy and not only the dyslexic children, and the hypothesis of the difference between dyslexic and not dyslexic children having a quantitative or qualitative feature. There are not closed answers for this questions yet, but through the research done we can reach a higher level of knowledge, specially for acting in the education field.
id UNISC-3_b99692209ccb9141d2552a7382b01108
oai_identifier_str oai:ojs.online.unisc.br:article/81
network_acronym_str UNISC-3
network_name_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository_id_str
spelling Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicasdislexiadificuldades de leitura e escritaabordagem cognitivaalfabetização.This work has as its objective to discuss the similarities and differences between dyslexic and not dyslexic children, through the concepts and studies accomplished in the Cognitive Psychology field concerning dyslexia. The main authors studied are Salles and Parente (2006), Shaywitz(2006) and Ellis (1995) among others. The study has as its focus the reading and writing disabilities in children going through the literacy process. From the distinction between dyslexic children and the others on, it's also possible to discuss probable factors of influence for the appearance of dyslexia. Some controversies go around hypotheses, such as, the possibility of all children showing difficulties in reading and writing in the process of literacy and not only the dyslexic children, and the hypothesis of the difference between dyslexic and not dyslexic children having a quantitative or qualitative feature. There are not closed answers for this questions yet, but through the research done we can reach a higher level of knowledge, specially for acting in the education field.Este trabalho tem como objetivo discutir as diferenças e semelhanças entre as crianças disléxicas e não-disléxicas, através dos conceitos e estudos realizados no campo da Psicologia Cognitiva no que diz respeito a dislexia. Os principais autores utilizados são Salles e Parente (2006), Shaywitz (2006) e Ellis (1995) entre outros. O estudo tem como foco as dificuldades de leitura e escrita apresentadas por crianças em processo de alfabetização. A partir da distinção entre crianças disléxicas e as demais crianças é possível discutir também prováveis fatores de influência para o surgimento da dislexia. Algumas controvérsias giram em torno de hipóteses, tais como, a possibilidade de todas as crianças apresentarem dificuldades de leitura e escrita no processo de alfabetização e não apenas as crianças disléxicas, e a hipótese da diferença entre as crianças disléxicas e não-disléxicas possuir um caráter quantitativo ou qualitativo. Ainda não existem respostas fechadas para estas questões, mas através das pesquisas realizadas podemos alcançar um patamar mais alto de conhecimento, principalmente para atuação no âmbito da educação.Edunisc2007-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/8110.17058/signo.v32i53.81Signo; v. 32 n. 53 (2007); 141-1501982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81/183Hogetop, Mônicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T18:13:51Zoai:ojs.online.unisc.br:article/81Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T18:13:51Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
title Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
spellingShingle Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
Hogetop, Mônica
dislexia
dificuldades de leitura e escrita
abordagem cognitiva
alfabetização.
title_short Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
title_full Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
title_fullStr Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
title_full_unstemmed Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
title_sort Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
author Hogetop, Mônica
author_facet Hogetop, Mônica
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hogetop, Mônica
dc.subject.por.fl_str_mv dislexia
dificuldades de leitura e escrita
abordagem cognitiva
alfabetização.
topic dislexia
dificuldades de leitura e escrita
abordagem cognitiva
alfabetização.
description This work has as its objective to discuss the similarities and differences between dyslexic and not dyslexic children, through the concepts and studies accomplished in the Cognitive Psychology field concerning dyslexia. The main authors studied are Salles and Parente (2006), Shaywitz(2006) and Ellis (1995) among others. The study has as its focus the reading and writing disabilities in children going through the literacy process. From the distinction between dyslexic children and the others on, it's also possible to discuss probable factors of influence for the appearance of dyslexia. Some controversies go around hypotheses, such as, the possibility of all children showing difficulties in reading and writing in the process of literacy and not only the dyslexic children, and the hypothesis of the difference between dyslexic and not dyslexic children having a quantitative or qualitative feature. There are not closed answers for this questions yet, but through the research done we can reach a higher level of knowledge, specially for acting in the education field.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81
10.17058/signo.v32i53.81
url https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81
identifier_str_mv 10.17058/signo.v32i53.81
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81/183
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunisc
publisher.none.fl_str_mv Edunisc
dc.source.none.fl_str_mv Signo; v. 32 n. 53 (2007); 141-150
1982-2014
reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron:UNISC
instname_str Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron_str UNISC
institution UNISC
reponame_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
collection Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository.name.fl_str_mv Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
repository.mail.fl_str_mv rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com
_version_ 1800218788258381824