Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
Texto Completo: | https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81 |
Resumo: | This work has as its objective to discuss the similarities and differences between dyslexic and not dyslexic children, through the concepts and studies accomplished in the Cognitive Psychology field concerning dyslexia. The main authors studied are Salles and Parente (2006), Shaywitz(2006) and Ellis (1995) among others. The study has as its focus the reading and writing disabilities in children going through the literacy process. From the distinction between dyslexic children and the others on, it's also possible to discuss probable factors of influence for the appearance of dyslexia. Some controversies go around hypotheses, such as, the possibility of all children showing difficulties in reading and writing in the process of literacy and not only the dyslexic children, and the hypothesis of the difference between dyslexic and not dyslexic children having a quantitative or qualitative feature. There are not closed answers for this questions yet, but through the research done we can reach a higher level of knowledge, specially for acting in the education field. |
id |
UNISC-3_b99692209ccb9141d2552a7382b01108 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.online.unisc.br:article/81 |
network_acronym_str |
UNISC-3 |
network_name_str |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicasdislexiadificuldades de leitura e escritaabordagem cognitivaalfabetização.This work has as its objective to discuss the similarities and differences between dyslexic and not dyslexic children, through the concepts and studies accomplished in the Cognitive Psychology field concerning dyslexia. The main authors studied are Salles and Parente (2006), Shaywitz(2006) and Ellis (1995) among others. The study has as its focus the reading and writing disabilities in children going through the literacy process. From the distinction between dyslexic children and the others on, it's also possible to discuss probable factors of influence for the appearance of dyslexia. Some controversies go around hypotheses, such as, the possibility of all children showing difficulties in reading and writing in the process of literacy and not only the dyslexic children, and the hypothesis of the difference between dyslexic and not dyslexic children having a quantitative or qualitative feature. There are not closed answers for this questions yet, but through the research done we can reach a higher level of knowledge, specially for acting in the education field.Este trabalho tem como objetivo discutir as diferenças e semelhanças entre as crianças disléxicas e não-disléxicas, através dos conceitos e estudos realizados no campo da Psicologia Cognitiva no que diz respeito a dislexia. Os principais autores utilizados são Salles e Parente (2006), Shaywitz (2006) e Ellis (1995) entre outros. O estudo tem como foco as dificuldades de leitura e escrita apresentadas por crianças em processo de alfabetização. A partir da distinção entre crianças disléxicas e as demais crianças é possível discutir também prováveis fatores de influência para o surgimento da dislexia. Algumas controvérsias giram em torno de hipóteses, tais como, a possibilidade de todas as crianças apresentarem dificuldades de leitura e escrita no processo de alfabetização e não apenas as crianças disléxicas, e a hipótese da diferença entre as crianças disléxicas e não-disléxicas possuir um caráter quantitativo ou qualitativo. Ainda não existem respostas fechadas para estas questões, mas através das pesquisas realizadas podemos alcançar um patamar mais alto de conhecimento, principalmente para atuação no âmbito da educação.Edunisc2007-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/8110.17058/signo.v32i53.81Signo; v. 32 n. 53 (2007); 141-1501982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81/183Hogetop, Mônicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T18:13:51Zoai:ojs.online.unisc.br:article/81Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T18:13:51Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas |
title |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas |
spellingShingle |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas Hogetop, Mônica dislexia dificuldades de leitura e escrita abordagem cognitiva alfabetização. |
title_short |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas |
title_full |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas |
title_fullStr |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas |
title_full_unstemmed |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas |
title_sort |
Dificuldades de leitura e escrita em crianças disléxicas e não-disléxicas |
author |
Hogetop, Mônica |
author_facet |
Hogetop, Mônica |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hogetop, Mônica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
dislexia dificuldades de leitura e escrita abordagem cognitiva alfabetização. |
topic |
dislexia dificuldades de leitura e escrita abordagem cognitiva alfabetização. |
description |
This work has as its objective to discuss the similarities and differences between dyslexic and not dyslexic children, through the concepts and studies accomplished in the Cognitive Psychology field concerning dyslexia. The main authors studied are Salles and Parente (2006), Shaywitz(2006) and Ellis (1995) among others. The study has as its focus the reading and writing disabilities in children going through the literacy process. From the distinction between dyslexic children and the others on, it's also possible to discuss probable factors of influence for the appearance of dyslexia. Some controversies go around hypotheses, such as, the possibility of all children showing difficulties in reading and writing in the process of literacy and not only the dyslexic children, and the hypothesis of the difference between dyslexic and not dyslexic children having a quantitative or qualitative feature. There are not closed answers for this questions yet, but through the research done we can reach a higher level of knowledge, specially for acting in the education field. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81 10.17058/signo.v32i53.81 |
url |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81 |
identifier_str_mv |
10.17058/signo.v32i53.81 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/81/183 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edunisc |
publisher.none.fl_str_mv |
Edunisc |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signo; v. 32 n. 53 (2007); 141-150 1982-2014 reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online) instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) instacron:UNISC |
instname_str |
Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) |
instacron_str |
UNISC |
institution |
UNISC |
reponame_str |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
collection |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) |
repository.mail.fl_str_mv |
rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com |
_version_ |
1800218788258381824 |