Regional policies in Argentina. Feeling of tension among the State, the governance and the regional space.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vigil, José
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ockstat, Waldemar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Redes (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/10572
Resumo: This work is an intervention on the recent theoretical and empirical debate about the characteristics of the regional economic development policies and its governance dynamics, with an exploratory analysis on Argentina (Santa Fe) during 2001-2015. In the context of a transformed Argentinian state (devolution, rescaling regions, and rise of governance), this work suggest that there has been an exaggerated faith on the governance networks capacity to implement regional policies, and that it has been problematic for the effectiveness of those policies. It suggest a debate around three articulated hypothesis: i) that there has been little or no support from the State to the governance networks; ii) that there has been an inadequate relation among the different levels of regulation (national, regional, local); iii) that there has been a big gap between the policies ideas about the regional space of governance and the existing space of governance where policies implement. The research aim to rethink, from within the regional State, the regional economic regeneration policies.
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In the context of a transformed Argentinian state (devolution, rescaling regions, and rise of governance), this work suggest that there has been an exaggerated faith on the governance networks capacity to implement regional policies, and that it has been problematic for the effectiveness of those policies. It suggest a debate around three articulated hypothesis: i) that there has been little or no support from the State to the governance networks; ii) that there has been an inadequate relation among the different levels of regulation (national, regional, local); iii) that there has been a big gap between the policies ideas about the regional space of governance and the existing space of governance where policies implement. The research aim to rethink, from within the regional State, the regional economic regeneration policies.El trabajo es una intervención en el debate actual analítico y práctico sobre las características de las políticas de desarrollo económico regional y las dinámicas de gobernanza con un análisis exploratorio en Argentina (Santa Fe) durante 2001-2015. En el marco de un Estado transformado (descentralización de funciones, re jerarquización de las regiones, y apogeo de la gobernanza) el trabajo sugiere que ha habido una exagerada fe en las redes de gobernanza para implementar políticas regionales y que eso ha sido problemático para la efectividad de esas políticas. Propone una discusión en torno a tres hipótesis articuladas: i) que ha existido poco apoyo concreto por parte del Estado a esas dinámicas de gobernanza, ii) que ha existido una inadecuada relación entre los niveles de regulación (nacional, regional, local) para aplicar políticas basadas en dinámicas de gobernanza; y iii) que existe un gap muy grande entre las ideas políticas sobre el espacio regional de la gobernanza y la concreción de las políticas en el espacio regional. La investigación apunta a repensar hacia futuro las políticas de regeneración económica regional desde el Estado regional.Este trabalho é uma intervenção no recente debate teórico e empírico sobre as características das políticas de desenvolvimento econômico regional e sua dinâmica de governança com uma análise exploratória sobre a Argentina (Santa Fé) no período 2001-2015. No contexto de um Estado transformado (descentralização de funções, reescalonamento de regiões e ascensão da governança), este trabalho sugere que há uma crença exagerada sobre a capacidade das redes de governança para implementar políticas regionais, e que tem sido problemática para a efetividade dessas políticas. Propõe uma discussão em torno de três hipóteses: i) de que houve pouco apoio concreto por parte do Estado a essas dinâmicas de governaça, ii) que houve uma relação inadequada entre os níveis de regulação (nacional, regional e local) para aplicar políticas baseadas na dinâmica de governança; e iii) que existe uma grande lacuna entre ideias políticas sobre o espaço regional de governança e a concretização de políticas nesse espaço regional. a pesquisa tem como objetivo repensar a partir do interior do estado, as políticas regionais de regeneração econômica.Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul2018-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/1057210.17058/redes.v23i3.10572Redes ; Vol. 23 No. 3 (2018): Cooperação Territorial e Desenvolvimento Regional: Arenas Politicas, Tipologias Institucionais, Processos de Cooperação; 66-94Redes; Vol. 23 Núm. 3 (2018): Cooperação Territorial e Desenvolvimento Regional: Arenas Politicas, Tipologias Institucionais, Processos de Cooperação; 66-94Redes; Vol. 23 No. 3 (2018): Cooperação Territorial e Desenvolvimento Regional: Arenas Politicas, Tipologias Institucionais, Processos de Cooperação; 66-94Redes; v. 23 n. 3 (2018): Cooperação Territorial e Desenvolvimento Regional: Arenas Politicas, Tipologias Institucionais, Processos de Cooperação; 66-941982-6745reponame:Redes (Santa Cruz do Sul. 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