A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Turibio, Thiago
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História & Ciências Sociais
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/12975
Resumo: The foremost aim of this article is the analysis of some aesthetic and political controversies over the reception of Italian Neorealism by the Brazilian film critic Moniz Vianna. We argue that Vianna’s views can be understood, in some sense, as a counterweight to left-wing criticism, a newcomer to the Brazilian film criticism field. Our principal analytical source are film reviews published in the newspaper Correio da Manhã from the final years of the 1940’s up to the end of the 1950’s. Some of those reviews were compiled by the Brazilian journalist Ruy Castro. On the theoretical side, we employed some fundamentals from the reception studies such as those presented by Janet Staiger as well as Bourdieu’s sociology of culture key-concepts of field and habitus.
id UNISINOS-3_0e6f30889fe9191a65346a32fda78968
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12975
network_acronym_str UNISINOS-3
network_name_str Revista Brasileira de História & Ciências Sociais
repository_id_str
spelling A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)Moniz Vianna. Crítica de Cinema. Neorrealismo.The foremost aim of this article is the analysis of some aesthetic and political controversies over the reception of Italian Neorealism by the Brazilian film critic Moniz Vianna. We argue that Vianna’s views can be understood, in some sense, as a counterweight to left-wing criticism, a newcomer to the Brazilian film criticism field. Our principal analytical source are film reviews published in the newspaper Correio da Manhã from the final years of the 1940’s up to the end of the 1950’s. Some of those reviews were compiled by the Brazilian journalist Ruy Castro. On the theoretical side, we employed some fundamentals from the reception studies such as those presented by Janet Staiger as well as Bourdieu’s sociology of culture key-concepts of field and habitus.O principal objetivo do artigo é analisar parte das controvérsias estéticas e políticas implícitas na recepção do neorrealismo pelo crítico de cinema carioca Moniz Vianna. Argumentamos que as suas tomadas de posição em favor de Hollywood e contrária ao neorrealismo podem ser compreendidas, ao menos em parte, como uma forma de contraposição à crítica de esquerda recém-chegada ao subcampo da crítica. Para tanto, nos valemos sobretudo da análise de artigos publicados no Correio da Manhã entre finais dos anos 1940 e 1950, sendo parte deles compilada por Ruy Castro. Do ponto de vista teórico, mobilizamos alguns pressupostos dos estudos de recepção tais como apresentados por Janet Staiger, bem como os conceitos de campo e de habitus tomados à sociologia da cultura bourdieusiana.Editora da FURG2022-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/1297510.14295/rbhcs.v13i27.12975Revista Brasileira de História & Ciências Sociais; v. 13 n. 27 (2021): RBHCS 27 (Jul-Dez/2021); 71-982175-3423reponame:Revista Brasileira de História & Ciências Sociaisinstname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:UNISINOSporhttps://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/12975/9590Copyright (c) 2022 Thiago Turibiohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTuribio, Thiago2022-06-23T18:41:29Zoai:periodicos.furg.br:article/12975Revistahttps://periodicos.furg.br/rbhcsPRIhttps://periodicos.furg.br/rbhcs/oai||jcs.cardozo@gmail.com2175-34232175-3423opendoar:2022-06-23T18:41:29Revista Brasileira de História & Ciências Sociais - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false
dc.title.none.fl_str_mv A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)
title A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)
spellingShingle A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)
Turibio, Thiago
Moniz Vianna. Crítica de Cinema. Neorrealismo.
title_short A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)
title_full A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)
title_fullStr A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)
title_full_unstemmed A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)
title_sort A recepção do neorrealismo italiano por Moniz Vianna no contexto do subcampo da crítica de cinema brasileira (1948-1959)
author Turibio, Thiago
author_facet Turibio, Thiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Turibio, Thiago
dc.subject.por.fl_str_mv Moniz Vianna. Crítica de Cinema. Neorrealismo.
topic Moniz Vianna. Crítica de Cinema. Neorrealismo.
description The foremost aim of this article is the analysis of some aesthetic and political controversies over the reception of Italian Neorealism by the Brazilian film critic Moniz Vianna. We argue that Vianna’s views can be understood, in some sense, as a counterweight to left-wing criticism, a newcomer to the Brazilian film criticism field. Our principal analytical source are film reviews published in the newspaper Correio da Manhã from the final years of the 1940’s up to the end of the 1950’s. Some of those reviews were compiled by the Brazilian journalist Ruy Castro. On the theoretical side, we employed some fundamentals from the reception studies such as those presented by Janet Staiger as well as Bourdieu’s sociology of culture key-concepts of field and habitus.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/12975
10.14295/rbhcs.v13i27.12975
url https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/12975
identifier_str_mv 10.14295/rbhcs.v13i27.12975
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/12975/9590
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Thiago Turibio
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Thiago Turibio
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da FURG
publisher.none.fl_str_mv Editora da FURG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História & Ciências Sociais; v. 13 n. 27 (2021): RBHCS 27 (Jul-Dez/2021); 71-98
2175-3423
reponame:Revista Brasileira de História & Ciências Sociais
instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron:UNISINOS
instname_str Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron_str UNISINOS
institution UNISINOS
reponame_str Revista Brasileira de História & Ciências Sociais
collection Revista Brasileira de História & Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História & Ciências Sociais - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
repository.mail.fl_str_mv ||jcs.cardozo@gmail.com
_version_ 1800218831716614144