Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Avaliação (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097 |
Resumo: | The article presents a study that aimed to analyze the evaluation of higher education courses in Portugal resulting from the Bologna Process. The research followed a qualitative methodology orientation, with a descriptive and documentary analysis, focused on the criteria and procedures followed by the Agency of Evaluation and Accreditation of Higher Education, responsible for this process in Portugal. The results show that the course evaluation, as it is desired in the European Higher Education Area, intended to guarantee education quality and to support the improvement of higher education in Portugal. The results also show that quality, being a historically situated concept in this globalization era, is associated with the demands of the market and internationalization, meaning, it is in line with the idea that this level of education has the function of producing knowledge in a network of international contacts and partnerships. |
id |
UNISO-1_83e71951fa8140632e9c9080133b1b69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5097 |
network_acronym_str |
UNISO-1 |
network_name_str |
Avaliação (Campinas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in PortugalEstudo descritivo sobre o sistema de avaliação de cursos de educação superior em Portugalhigher educationcoursesPortugalquality assessmentA3ESeducação superiorcursosPortugalavaliação da qualidadeA3ESThe article presents a study that aimed to analyze the evaluation of higher education courses in Portugal resulting from the Bologna Process. The research followed a qualitative methodology orientation, with a descriptive and documentary analysis, focused on the criteria and procedures followed by the Agency of Evaluation and Accreditation of Higher Education, responsible for this process in Portugal. The results show that the course evaluation, as it is desired in the European Higher Education Area, intended to guarantee education quality and to support the improvement of higher education in Portugal. The results also show that quality, being a historically situated concept in this globalization era, is associated with the demands of the market and internationalization, meaning, it is in line with the idea that this level of education has the function of producing knowledge in a network of international contacts and partnerships. O artigo apresenta um estudo que teve como objetivo analisar a avaliação de cursos do ensino superior em Portugal decorrente do Processo de Bolonha. A pesquisa seguiu uma metodologia de orientação qualitativa, de caráter descritivo e de análise documental, focada nos critérios e procedimentos seguidos pela Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior, responsável por este processo em Portugal. Os resultados obtidos apontam que a avaliação de cursos, à semelhança do que é desejado no Espaço Europeu de Ensino Superior, tem como intenção garantir a qualidade da educação e apoiar os planos de melhoria da educação superior em Portugal. Os resultados permitiram ainda constatar que a qualidade, sendo um conceito historicamente situado, nesta era da globalização, é associada às exigências do mercado e da internacionalização, isto é, está em linha com a ideia de que este nível de ensino tem a função de produzir conhecimento numa rede de contatos e parcerias internacionais.Unicamp; Uniso2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 347-365Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 347-3651982-57651414-4077reponame:Avaliação (Campinas. Online)instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)instacron:UNISOporhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097/4647Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superiorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuerra, Maria das Graças Gonçalves VieiraLeite, Carlinda2022-09-27T18:22:04Zoai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5097Revistahttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/PUBhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/oai||revistaavaliacao@uniso.br1982-57651414-4077opendoar:2022-09-27T18:22:04Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal Estudo descritivo sobre o sistema de avaliação de cursos de educação superior em Portugal |
title |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal |
spellingShingle |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira higher education courses Portugal quality assessment A3ES educação superior cursos Portugal avaliação da qualidade A3ES |
title_short |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal |
title_full |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal |
title_fullStr |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal |
title_full_unstemmed |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal |
title_sort |
Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal |
author |
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira |
author_facet |
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira Leite, Carlinda |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Carlinda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira Leite, Carlinda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
higher education courses Portugal quality assessment A3ES educação superior cursos Portugal avaliação da qualidade A3ES |
topic |
higher education courses Portugal quality assessment A3ES educação superior cursos Portugal avaliação da qualidade A3ES |
description |
The article presents a study that aimed to analyze the evaluation of higher education courses in Portugal resulting from the Bologna Process. The research followed a qualitative methodology orientation, with a descriptive and documentary analysis, focused on the criteria and procedures followed by the Agency of Evaluation and Accreditation of Higher Education, responsible for this process in Portugal. The results show that the course evaluation, as it is desired in the European Higher Education Area, intended to guarantee education quality and to support the improvement of higher education in Portugal. The results also show that quality, being a historically situated concept in this globalization era, is associated with the demands of the market and internationalization, meaning, it is in line with the idea that this level of education has the function of producing knowledge in a network of international contacts and partnerships. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097 |
url |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097/4647 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unicamp; Uniso |
publisher.none.fl_str_mv |
Unicamp; Uniso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 347-365 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 347-365 1982-5765 1414-4077 reponame:Avaliação (Campinas. Online) instname:Universidade de Sorocaba (UNISO) instacron:UNISO |
instname_str |
Universidade de Sorocaba (UNISO) |
instacron_str |
UNISO |
institution |
UNISO |
reponame_str |
Avaliação (Campinas. Online) |
collection |
Avaliação (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaavaliacao@uniso.br |
_version_ |
1800219609828163584 |