Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Leite, Carlinda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Avaliação (Campinas. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097
Resumo: The article presents a study that aimed to analyze the evaluation of higher education courses in Portugal resulting from the Bologna Process. The research followed a qualitative methodology orientation, with a descriptive and documentary analysis, focused on the criteria and procedures followed by the Agency of Evaluation and Accreditation of Higher Education, responsible for this process in Portugal. The results show that the course evaluation, as it is desired in the European Higher Education Area, intended to guarantee education quality and to support the improvement of higher education in Portugal. The results also show that quality, being a historically situated concept in this globalization era, is associated with the demands of the market and internationalization, meaning, it is in line with the idea that this level of education has the function of producing knowledge in a network of international contacts and partnerships.
id UNISO-1_83e71951fa8140632e9c9080133b1b69
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5097
network_acronym_str UNISO-1
network_name_str Avaliação (Campinas. Online)
repository_id_str
spelling Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in PortugalEstudo descritivo sobre o sistema de avaliação de cursos de educação superior em Portugalhigher educationcoursesPortugalquality assessmentA3ESeducação superiorcursosPortugalavaliação da qualidadeA3ESThe article presents a study that aimed to analyze the evaluation of higher education courses in Portugal resulting from the Bologna Process. The research followed a qualitative methodology orientation, with a descriptive and documentary analysis, focused on the criteria and procedures followed by the Agency of Evaluation and Accreditation of Higher Education, responsible for this process in Portugal. The results show that the course evaluation, as it is desired in the European Higher Education Area, intended to guarantee education quality and to support the improvement of higher education in Portugal. The results also show that quality, being a historically situated concept in this globalization era, is associated with the demands of the market and internationalization, meaning, it is in line with the idea that this level of education has the function of producing knowledge in a network of international contacts and partnerships. O artigo apresenta um estudo que teve como objetivo analisar a avaliação de cursos do ensino superior em Portugal decorrente do Processo de Bolonha. A pesquisa seguiu uma metodologia de orientação qualitativa, de caráter descritivo e de análise documental, focada nos critérios e procedimentos seguidos pela Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior, responsável por este processo em Portugal. Os resultados obtidos apontam que a avaliação de cursos, à semelhança do que é desejado no Espaço Europeu de Ensino Superior, tem como intenção garantir a qualidade da educação e apoiar os planos de melhoria da educação superior em Portugal. Os resultados permitiram ainda constatar que a qualidade, sendo um conceito historicamente situado, nesta era da globalização, é associada às exigências do mercado e da internacionalização, isto é, está em linha com a ideia de que este nível de ensino tem a função de produzir conhecimento numa rede de contatos e parcerias internacionais.Unicamp; Uniso2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 347-365Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 347-3651982-57651414-4077reponame:Avaliação (Campinas. Online)instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)instacron:UNISOporhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097/4647Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superiorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuerra, Maria das Graças Gonçalves VieiraLeite, Carlinda2022-09-27T18:22:04Zoai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5097Revistahttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/PUBhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/oai||revistaavaliacao@uniso.br1982-57651414-4077opendoar:2022-09-27T18:22:04Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)false
dc.title.none.fl_str_mv Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
Estudo descritivo sobre o sistema de avaliação de cursos de educação superior em Portugal
title Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
spellingShingle Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
higher education
courses
Portugal
quality assessment
A3ES
educação superior
cursos
Portugal
avaliação da qualidade
A3ES
title_short Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
title_full Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
title_fullStr Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
title_full_unstemmed Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
title_sort Descriptive study on the evaluation system of higher education courses in Portugal
author Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
author_facet Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
Leite, Carlinda
author_role author
author2 Leite, Carlinda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
Leite, Carlinda
dc.subject.por.fl_str_mv higher education
courses
Portugal
quality assessment
A3ES
educação superior
cursos
Portugal
avaliação da qualidade
A3ES
topic higher education
courses
Portugal
quality assessment
A3ES
educação superior
cursos
Portugal
avaliação da qualidade
A3ES
description The article presents a study that aimed to analyze the evaluation of higher education courses in Portugal resulting from the Bologna Process. The research followed a qualitative methodology orientation, with a descriptive and documentary analysis, focused on the criteria and procedures followed by the Agency of Evaluation and Accreditation of Higher Education, responsible for this process in Portugal. The results show that the course evaluation, as it is desired in the European Higher Education Area, intended to guarantee education quality and to support the improvement of higher education in Portugal. The results also show that quality, being a historically situated concept in this globalization era, is associated with the demands of the market and internationalization, meaning, it is in line with the idea that this level of education has the function of producing knowledge in a network of international contacts and partnerships.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097
url https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5097/4647
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unicamp; Uniso
publisher.none.fl_str_mv Unicamp; Uniso
dc.source.none.fl_str_mv Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 347-365
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 347-365
1982-5765
1414-4077
reponame:Avaliação (Campinas. Online)
instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)
instacron:UNISO
instname_str Universidade de Sorocaba (UNISO)
instacron_str UNISO
institution UNISO
reponame_str Avaliação (Campinas. Online)
collection Avaliação (Campinas. Online)
repository.name.fl_str_mv Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaavaliacao@uniso.br
_version_ 1800219609828163584