FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850 |
Resumo: | The objective of this research was to identify the levels of financial education perceived and practiced by undergraduation and graduation professors from Brazilian public higher education institutions (HEI). The survey, carried out through an online questionnaire, resulted in 549 valid responses, analyzed using linear regression. The study showed that undergraduate and graduate professors over-evaluated their knowledge of financial education. Gender, age, having dependents and income affect the perceived and actual level of financial education. Graduation in the business area has a positive influence on the financial education that teachers have. |
id |
UNISUL-1_44071c168a8f8a92677b2eb0ba35a5f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13850 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIESPERFIL DE EDUCACIÓN FINANCIERA DE LOS PROFESORES DE LAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEÑASPERFIL DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA DOS DOCENTES DE UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRASFinancial literacyHigher educationEducational policiesEducación financieraEnseñanza superiorPolíticas educativasAlfabetização financeiraEnsino superiorPolíticas educacionaisThe objective of this research was to identify the levels of financial education perceived and practiced by undergraduation and graduation professors from Brazilian public higher education institutions (HEI). The survey, carried out through an online questionnaire, resulted in 549 valid responses, analyzed using linear regression. The study showed that undergraduate and graduate professors over-evaluated their knowledge of financial education. Gender, age, having dependents and income affect the perceived and actual level of financial education. Graduation in the business area has a positive influence on the financial education that teachers have.El objetivo de esta investigación fue identificar los niveles de educación financiera percibidos y practicados por profesores de grado y posgrado de las Instituciones de Educación Superior (IES) públicas brasileñas. La encuesta, realizada a través de un cuestionario en línea, arrojó 549 respuestas válidas, analizadas mediante regresión lineal. El estudio mostró que los profesores sobrestiman su conocimiento en educación financiera. El género, la edad, tener dependientes e ingresos afectan el nivel percibido y real de educación financiera. La graduación en el área empresarial influye positivamente en la educación financiera que tienen los docentes.O estudo propõe identificar se fatores demográficos e socioeconômicos afetam a percepção e o nível real de educação financeira dos docentes de graduação e pós-graduação de instituições de ensino superior (IES) públicas brasileiras. O levantamento, realizado por meio de um questionário online, resultou em 549 respostas válidas, analisadas por meio de regressão linear. O estudo evidenciou que os docentes superavaliaram o conhecimento que possuem sobre educação financeira. Gênero, idade, possuir dependentes e renda, afetam o nível de educação financeira percebido e real. A graduação na área de negócios, influencia positivamente na educação financeira que os docentes possuem.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1385010.59306/reen.v15e22022241-267Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 15 n. 2 (2022); 241-2671984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850/12379Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócioshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Abreu Pontes, Gleisonde Souza Costa, PatríciaMerhi Rangel, Ahssyma 2023-04-05T23:43:19Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13850Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2023-04-05T23:43:19Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES PERFIL DE EDUCACIÓN FINANCIERA DE LOS PROFESORES DE LAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEÑAS PERFIL DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA DOS DOCENTES DE UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS |
title |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES |
spellingShingle |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES de Abreu Pontes, Gleison Financial literacy Higher education Educational policies Educación financiera Enseñanza superior Políticas educativas Alfabetização financeira Ensino superior Políticas educacionais |
title_short |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES |
title_full |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES |
title_fullStr |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES |
title_full_unstemmed |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES |
title_sort |
FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES |
author |
de Abreu Pontes, Gleison |
author_facet |
de Abreu Pontes, Gleison de Souza Costa, Patrícia Merhi Rangel, Ahssyma |
author_role |
author |
author2 |
de Souza Costa, Patrícia Merhi Rangel, Ahssyma |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Abreu Pontes, Gleison de Souza Costa, Patrícia Merhi Rangel, Ahssyma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Financial literacy Higher education Educational policies Educación financiera Enseñanza superior Políticas educativas Alfabetização financeira Ensino superior Políticas educacionais |
topic |
Financial literacy Higher education Educational policies Educación financiera Enseñanza superior Políticas educativas Alfabetização financeira Ensino superior Políticas educacionais |
description |
The objective of this research was to identify the levels of financial education perceived and practiced by undergraduation and graduation professors from Brazilian public higher education institutions (HEI). The survey, carried out through an online questionnaire, resulted in 549 valid responses, analyzed using linear regression. The study showed that undergraduate and graduate professors over-evaluated their knowledge of financial education. Gender, age, having dependents and income affect the perceived and actual level of financial education. Graduation in the business area has a positive influence on the financial education that teachers have. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850 10.59306/reen.v15e22022241-267 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850 |
identifier_str_mv |
10.59306/reen.v15e22022241-267 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850/12379 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 15 n. 2 (2022); 241-267 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220656545038336 |