FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Abreu Pontes, Gleison
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Souza Costa, Patrícia, Merhi Rangel, Ahssyma
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850
Resumo: The objective of this research was to identify the levels of financial education perceived and practiced by undergraduation and graduation professors from Brazilian public higher education institutions (HEI). The survey, carried out through an online questionnaire, resulted in 549 valid responses, analyzed using linear regression. The study showed that undergraduate and graduate professors over-evaluated their knowledge of financial education. Gender, age, having dependents and income affect the perceived and actual level of financial education. Graduation in the business area has a positive influence on the financial education that teachers have.
id UNISUL-1_44071c168a8f8a92677b2eb0ba35a5f9
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13850
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIESPERFIL DE EDUCACIÓN FINANCIERA DE LOS PROFESORES DE LAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEÑASPERFIL DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA DOS DOCENTES DE UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRASFinancial literacyHigher educationEducational policiesEducación financieraEnseñanza superiorPolíticas educativasAlfabetização financeiraEnsino superiorPolíticas educacionaisThe objective of this research was to identify the levels of financial education perceived and practiced by undergraduation and graduation professors from Brazilian public higher education institutions (HEI). The survey, carried out through an online questionnaire, resulted in 549 valid responses, analyzed using linear regression. The study showed that undergraduate and graduate professors over-evaluated their knowledge of financial education. Gender, age, having dependents and income affect the perceived and actual level of financial education. Graduation in the business area has a positive influence on the financial education that teachers have.El objetivo de esta investigación fue identificar los niveles de educación financiera percibidos y practicados por profesores de grado y posgrado de las Instituciones de Educación Superior (IES) públicas brasileñas. La encuesta, realizada a través de un cuestionario en línea, arrojó 549 respuestas válidas, analizadas mediante regresión lineal. El estudio mostró que los profesores sobrestiman su conocimiento en educación financiera. El género, la edad, tener dependientes e ingresos afectan el nivel percibido y real de educación financiera. La graduación en el área empresarial influye positivamente en la educación financiera que tienen los docentes.O estudo propõe identificar se fatores demográficos e socioeconômicos afetam a percepção e o nível real de educação financeira dos docentes de graduação e pós-graduação de instituições de ensino superior (IES) públicas brasileiras. O levantamento, realizado por meio de um questionário online, resultou em 549 respostas válidas, analisadas por meio de regressão linear. O estudo evidenciou que os docentes superavaliaram o conhecimento que possuem sobre educação financeira. Gênero, idade, possuir dependentes e renda, afetam o nível de educação financeira percebido e real. A graduação na área de negócios, influencia positivamente na educação financeira que os docentes possuem.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1385010.59306/reen.v15e22022241-267Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 15 n. 2 (2022); 241-2671984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850/12379Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócioshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Abreu Pontes, Gleisonde Souza Costa, PatríciaMerhi Rangel, Ahssyma 2023-04-05T23:43:19Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/13850Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2023-04-05T23:43:19Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
PERFIL DE EDUCACIÓN FINANCIERA DE LOS PROFESORES DE LAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEÑAS
PERFIL DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA DOS DOCENTES DE UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS
title FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
spellingShingle FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
de Abreu Pontes, Gleison
Financial literacy
Higher education
Educational policies
Educación financiera
Enseñanza superior
Políticas educativas
Alfabetização financeira
Ensino superior
Políticas educacionais
title_short FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
title_full FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
title_fullStr FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
title_full_unstemmed FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
title_sort FINANCIAL EDUCATION PROFILE OF TEACHERS OF BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
author de Abreu Pontes, Gleison
author_facet de Abreu Pontes, Gleison
de Souza Costa, Patrícia
Merhi Rangel, Ahssyma
author_role author
author2 de Souza Costa, Patrícia
Merhi Rangel, Ahssyma
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Abreu Pontes, Gleison
de Souza Costa, Patrícia
Merhi Rangel, Ahssyma
dc.subject.por.fl_str_mv Financial literacy
Higher education
Educational policies
Educación financiera
Enseñanza superior
Políticas educativas
Alfabetização financeira
Ensino superior
Políticas educacionais
topic Financial literacy
Higher education
Educational policies
Educación financiera
Enseñanza superior
Políticas educativas
Alfabetização financeira
Ensino superior
Políticas educacionais
description The objective of this research was to identify the levels of financial education perceived and practiced by undergraduation and graduation professors from Brazilian public higher education institutions (HEI). The survey, carried out through an online questionnaire, resulted in 549 valid responses, analyzed using linear regression. The study showed that undergraduate and graduate professors over-evaluated their knowledge of financial education. Gender, age, having dependents and income affect the perceived and actual level of financial education. Graduation in the business area has a positive influence on the financial education that teachers have.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850
10.59306/reen.v15e22022241-267
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850
identifier_str_mv 10.59306/reen.v15e22022241-267
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/13850/12379
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 15 n. 2 (2022); 241-267
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220656545038336