AIRLINE TICKETS ON SHARING PLATFORMS: MEASURING PREDICTORS OF PURCHASE INTENTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Silva, Adrielly
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Marconi Freitas da, Gomes Fialho, Regina Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/12578
Resumo: This research was developed to investigate how socially responsible consumption (CSR), technology readiness (PPT) and price awareness (CP) could affect the intention to purchase airline tickets on sharing platforms. With an online survey, the study made use of a quantitative approach. Data were analyzed based on multiple linear regression. The results indicated that the constituent demand of this segment, whose importance has been elucidated in recent years, is most strongly impacted by its degree of acceptability on technological resources (PPT). The findings also indicate that, contradictorily, social and environmental concerns (CSR) reduce purchasing interest, even though the shared economy literature finds it as a model of sustainability. Moreover, while low prices are in practice one of the main promotional arguments used by these organizations, their potential consumers do not form their decisions based on this element (CP). It is prudent to infer, therefore, that this study contributes to elucidate technology as the main competitive resource of these channels, while at the same time questioning the feasibility of situating price as a central element of differentiation.
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The results indicated that the constituent demand of this segment, whose importance has been elucidated in recent years, is most strongly impacted by its degree of acceptability on technological resources (PPT). The findings also indicate that, contradictorily, social and environmental concerns (CSR) reduce purchasing interest, even though the shared economy literature finds it as a model of sustainability. Moreover, while low prices are in practice one of the main promotional arguments used by these organizations, their potential consumers do not form their decisions based on this element (CP). It is prudent to infer, therefore, that this study contributes to elucidate technology as the main competitive resource of these channels, while at the same time questioning the feasibility of situating price as a central element of differentiation.Esta investigación se desarrolló para investigar cómo el consumo socialmente responsable (CSR), la preparación tecnológica (PPT) y el conocimiento de los precios (CP) podrían afectar la intención de comprar boletos de avión en plataformas compartidas. Al realizar una encuesta en línea, el estudio utilizó un enfoque cuantitativo. Los datos fueron procesados ??y analizados en base a la regresión lineal múltiple. Los resultados indicaron que la demanda constituyente de este segmento, cuya importancia se ha dilucidado en los últimos años, se ve más fuertemente afectada por su grado de aceptabilidad de los recursos tecnológicos (PPT). Los resultados también indican que, contradictoriamente, las preocupaciones sociales y ambientales (RSE) reducen el interés de compra, a pesar de que la literatura sobre economía compartida lo encuentra como un modelo de sostenibilidad. Además, si bien los precios bajos son en la práctica uno de los principales argumentos promocionales utilizados por estas organizaciones, sus consumidores potenciales no parecen tomar sus decisiones basadas en este elemento (PC). Es prudente inferir, por lo tanto, que la contribución de este estudio radica en dilucidar la tecnología como el principal recurso competitivo de estos canales, al tiempo que cuestiona la viabilidad de situar el precio como un elemento central de diferenciación.Esta investigação foi desenvolvida no intuito de averiguar como o consumo socialmente responsável (CSR), a prontidão para a tecnologia (PPT) e a consciência de preço (CP) poderiam afetar a intenção de comprar passagens aéreas em plataformas de compartilhamento. Com a realização de um survey online, o estudo fez uso de uma abordagem quantitativa. Os dados foram tratados e analisados com base na regressão linear múltipla. Os resultados indicaram que a demanda constituinte deste segmento, cuja importância tem sido elucidada nos últimos anos, é mais fortemente impactada pelo seu grau de aceitabilidade sobre os recursos tecnológicos (PPT). Os achados também indicam que, contraditoriamente, as preocupações socioambientais (CSR) reduzem o interesse de compra, ainda que a literatura da economia compartilhada a situe como um modelo de sustentabilidade. Além disso, embora os preços baixos sejam, na prática, um dos principais argumentos promocionais utilizados por estas organizações, os seus consumidores potenciais parecem não formular suas decisões com base neste elemento (CP). É prudente inferir, portanto, que a contribuição deste estudo está na elucidação da tecnologia como principal recurso competitivo destes canais, ao mesmo tempo em que questiona a viabilidade de situar o preço como elemento central de diferenciação.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/12578Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 15 n. 3 (2022); 118-1421984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/12578/13545Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócioshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Silva, AdriellyCosta, Marconi Freitas daGomes Fialho, Regina Gabriela2023-09-25T22:27:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12578Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2023-09-25T22:27:25Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
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