LOCAL ANALYSIS OF WATERWAY TERMINALS USING THE SMARTER METHOD: THE CASE OF BRAZIL-URUGUAY WATERWAY
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/4406 |
Resumo: | The possibility of reactivation of the navigation previewed in the project of the Brazil-Uruguay Waterway has generated great expectation, since it will provide an important axis of water transport, connecting the Uruguay countryside to Brazil, through the territory of the state of Rio Grande do Sul. After that, we sought identifying localities with potential to receive cargo transport terminals along the future waterway, using the multicriteria decision support technique called SMARTER. The results of the research reveal as viable alternatives 11 of the 13 localities pointed out in a study carried out by the Ministry of Transport, ie. a convergence of 77% occurred, evidencing the suitability of the method used. |
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LOCAL ANALYSIS OF WATERWAY TERMINALS USING THE SMARTER METHOD: THE CASE OF BRAZIL-URUGUAY WATERWAYANÁLISIS DE LOCALIZACIÓN DE TERMINALES FLUVIALES USANDO EL MÉTODO SMARTER: EL CASO DE LA VÍA ACUÁTICA BRASIL-URUGUAYANÁLISE LOCACIONAL DE TERMINAIS HIDROVIÁRIOS UTILIZANDO O MÉTODO SMARTER: O CASO DA HIDROVIA BRASIL-URUGUAIBrazil Uruguay WaterwayMulticriteria MethodsSMARTER.Vía Acuática Brasil-UruguayMétodos MulticritérioSMARTER.Hidrovia Brasil-UruguaiMétodos MulticritériosSMARTERThe possibility of reactivation of the navigation previewed in the project of the Brazil-Uruguay Waterway has generated great expectation, since it will provide an important axis of water transport, connecting the Uruguay countryside to Brazil, through the territory of the state of Rio Grande do Sul. After that, we sought identifying localities with potential to receive cargo transport terminals along the future waterway, using the multicriteria decision support technique called SMARTER. The results of the research reveal as viable alternatives 11 of the 13 localities pointed out in a study carried out by the Ministry of Transport, ie. a convergence of 77% occurred, evidencing the suitability of the method used.La posibilidad de reactivación de la navegación prevista en el proyecto Vía Acuática Brasil- Uruguay ha generado grandes expectativas, ya que proporcionará una importante ruta de transporte por la vía acuática que une el interior de Uruguay a Brasil por el territorio del Rio Grande do Sul. En vista de esto, se busca identificar los lugares con potencial para recibir los terminales de transporte de carga a lo largo de la futura vía acuática con el uso de múltiples criterios, técnica de apoyo a la decisión llamada SMARTER. Los resultados de la encuesta revelan como alternativas viables 11 de los 13 lugares identificados en un estudio llevado a cabo por el Ministerio de Transporte; es decir, hubo una convergencia de 77%, lo que demuestra la idoneidad del método utilizado.A possibilidade de reativação da navegação prevista no projeto da Hidrovia Brasil-Uruguai tem gerado grande expectativa, pois proporcionará um importante eixo de transporte hidroviário, ligando o interior do Uruguai ao Brasil através do território gaúcho. Diante disto, busca-se identificar localidades com potencial para receberem terminais de transporte de carga ao longo da futura hidrovia, com o uso da técnica multicritério de apoio à decisão denominada SMARTER. Os resultados da pesquisa revelam como alternativas viáveis 11 das 13 localidades apontadas em estudo realizado pelo Ministério dos Transportes, ou seja, ocorreu uma convergência de 77%, evidenciando a adequabilidade do método utilizadoUniversidade do Sul de Santa Catarina2017-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/440610.19177/reen.v10e02017156-185Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 10 (2017): Edição Especial 1; 156-1851984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/4406/pdfCopyright (c) 2017 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Aline Samáde Lima, Milton Luiz PaivaBastos, Vagner Euzébio2018-07-06T15:07:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4406Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:31.188518Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
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