ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro de Barros, Luís Alberto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cardoso, Ákila Belém, Oliveira, Natanielle Ribeiro Guedes de, Ribeiro, Eduarda Dariane Lugarinho, Rocha, João Vitor Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/10276
Resumo: This work consists in an exploratory research which has employed a multiple case study strategy with quantitative and qualitative analyses, in order to verify in-field the adequacy of applying a theoretical model that recommends the adoption of 71 practices which are measurable through indicators of corporate alignment effort, assessing the level of organizational strategies implementation effectiveness. The analyses carried out in the companies based on the investigated indicators have allowed the detection of the level of organizational strategies implementation effectiveness, with the managerial advantage of indicating its origin in detail, along with its characteristics and the profile of the companies’ strategic effectiveness, as well as opportunities for improvement.
id UNISUL-1_6a08e26767efddba567cbeb279d4c86f
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10276
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDYLA ALINEACIÓN COMO FACTOR DE EFICACIA ESTRATÉGICA: ESTUDIO DE CASOS MÚLTIPLESALINHAMENTO COMO FATOR DE EFICÁCIA ESTRATÉGICA: ESTUDO DE MÚLTIPLOS CASOSAlinhamento estratégicoIndicadoresImplementação de estratégiasEficácia estratégicaEstudo de múltiplos casosstrategic alignmentindicatorsstrategy implementationstrategic effectivenessmultiple case studyalineación estratégicaindicadoresimplementación de estrategiaseficacia estratégicaestudio de casos múltiplesThis work consists in an exploratory research which has employed a multiple case study strategy with quantitative and qualitative analyses, in order to verify in-field the adequacy of applying a theoretical model that recommends the adoption of 71 practices which are measurable through indicators of corporate alignment effort, assessing the level of organizational strategies implementation effectiveness. The analyses carried out in the companies based on the investigated indicators have allowed the detection of the level of organizational strategies implementation effectiveness, with the managerial advantage of indicating its origin in detail, along with its characteristics and the profile of the companies’ strategic effectiveness, as well as opportunities for improvement.Se trata de una investigación exploratoria que utilizó una estrategia de estudio de casos múltiples con análisis cuantitativos y cualitativos, para verificar en el campo la relevancia de la aplicación de un modelo teórico que recomienda la adopción de 71 prácticas mensurables a través de indicadores del esfuerzo de alineación empresarial, evaluando el nivel de eficacia de la implementación de las estrategias organizacionales. Los análisis realizados en las empresas a partir de los indicadores investigados permitieron detectar el nivel de eficacia de la implementación de sus estrategias, con la ventaja gerencial de indicar en detalles el origen, las características y el perfil de la eficacia de las empresas, así como oportunidades de mejora.Trata-se de pesquisa exploratória que utilizou estratégia de estudo de múltiplos casos com análises quantitativas e qualitativas, para verificar no campo a pertinência da aplicação de modelo teórico que recomenda a adoção de 71 práticas mensuráveis através de indicadores do esforço alinhador empresarial, avaliando o nível de eficácia da implementação de estratégias organizacionais. As análises efetuadas nas empresas a partir dos indicadores investigados, permitiu detectar o nível de eficácia da implementação de suas estratégias, com a vantagem gerencial de indicar em detalhes a origem, as características e o perfil da eficácia estratégica das empresas, bem como oportunidades de melhorias.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1027610.59306/reen.v15e12022222-245Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 15 n. 1 (2022); 222-2451984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/10276/12311Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócioshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro de Barros, Luís AlbertoCardoso, Ákila BelémOliveira, Natanielle Ribeiro Guedes deRibeiro, Eduarda Dariane LugarinhoRocha, João Vitor Barbosa2023-03-10T18:16:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10276Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2023-03-10T18:16:59Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY
LA ALINEACIÓN COMO FACTOR DE EFICACIA ESTRATÉGICA: ESTUDIO DE CASOS MÚLTIPLES
ALINHAMENTO COMO FATOR DE EFICÁCIA ESTRATÉGICA: ESTUDO DE MÚLTIPLOS CASOS
title ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY
spellingShingle ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY
Monteiro de Barros, Luís Alberto
Alinhamento estratégico
Indicadores
Implementação de estratégias
Eficácia estratégica
Estudo de múltiplos casos
strategic alignment
indicators
strategy implementation
strategic effectiveness
multiple case study
alineación estratégica
indicadores
implementación de estrategias
eficacia estratégica
estudio de casos múltiples
title_short ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY
title_full ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY
title_fullStr ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY
title_full_unstemmed ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY
title_sort ALIGNMENT AS A FACTOR OF STRATEGIC EFFECTIVENESS: MULTIPLE CASES STUDY
author Monteiro de Barros, Luís Alberto
author_facet Monteiro de Barros, Luís Alberto
Cardoso, Ákila Belém
Oliveira, Natanielle Ribeiro Guedes de
Ribeiro, Eduarda Dariane Lugarinho
Rocha, João Vitor Barbosa
author_role author
author2 Cardoso, Ákila Belém
Oliveira, Natanielle Ribeiro Guedes de
Ribeiro, Eduarda Dariane Lugarinho
Rocha, João Vitor Barbosa
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro de Barros, Luís Alberto
Cardoso, Ákila Belém
Oliveira, Natanielle Ribeiro Guedes de
Ribeiro, Eduarda Dariane Lugarinho
Rocha, João Vitor Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Alinhamento estratégico
Indicadores
Implementação de estratégias
Eficácia estratégica
Estudo de múltiplos casos
strategic alignment
indicators
strategy implementation
strategic effectiveness
multiple case study
alineación estratégica
indicadores
implementación de estrategias
eficacia estratégica
estudio de casos múltiples
topic Alinhamento estratégico
Indicadores
Implementação de estratégias
Eficácia estratégica
Estudo de múltiplos casos
strategic alignment
indicators
strategy implementation
strategic effectiveness
multiple case study
alineación estratégica
indicadores
implementación de estrategias
eficacia estratégica
estudio de casos múltiples
description This work consists in an exploratory research which has employed a multiple case study strategy with quantitative and qualitative analyses, in order to verify in-field the adequacy of applying a theoretical model that recommends the adoption of 71 practices which are measurable through indicators of corporate alignment effort, assessing the level of organizational strategies implementation effectiveness. The analyses carried out in the companies based on the investigated indicators have allowed the detection of the level of organizational strategies implementation effectiveness, with the managerial advantage of indicating its origin in detail, along with its characteristics and the profile of the companies’ strategic effectiveness, as well as opportunities for improvement.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/10276
10.59306/reen.v15e12022222-245
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/10276
identifier_str_mv 10.59306/reen.v15e12022222-245
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/10276/12311
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 15 n. 1 (2022); 222-245
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220656514629632