EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6386 |
Resumo: | This study has the objective of analyzing three companies that use Corporate Social Responsibility practices in order to verify if they appropriately align sustainability and competitiveness, noting that corporate actions would not be only superficial practices aimed at promoting their institutional image. The companies analyzed were: Lush Cosmetics, Kimberly Clark and Mercur. The collected data were interpreted by the discourse analysis technique. The results indicated that companies are genuinely concerned with sustainability issues, but the main impact involved the raw materials used, since they are resources that come from the exploitation of natural ecosystems. |
id |
UNISUL-1_b92fa87ee9f5579b027805566b0cd347 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6386 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE?CADA ELEGIR UNA RENUNCIA: ¿ES POSIBLE COMPETIR Y SER SOSTENIBLE?CADA ESCOLHA UMA RENÚNCIA: É POSSÍVEL COMPETIR E SER SUSTENTÁVEL?Socio-environmental ResponsibilityCorporate sustainabilityGreenwashingshared valueDiscourse analysis.Responsabilidad SocioambientalSostenibilidad EmpresarialGreenwashingvalor compartidoAnálisis de discurso.Responsabilidade SocioambientalSustentabilidade EmpresarialGreenwashingvalor compartilhadoAnálise de discurso.This study has the objective of analyzing three companies that use Corporate Social Responsibility practices in order to verify if they appropriately align sustainability and competitiveness, noting that corporate actions would not be only superficial practices aimed at promoting their institutional image. The companies analyzed were: Lush Cosmetics, Kimberly Clark and Mercur. The collected data were interpreted by the discourse analysis technique. The results indicated that companies are genuinely concerned with sustainability issues, but the main impact involved the raw materials used, since they are resources that come from the exploitation of natural ecosystems.Este estudio tuvo el objetivo de analizar tres empresas que utilizan prácticas de Responsabilidad Social Corporativa, para verificar si ellasalían de forma apropiada la sustentabilidad y la competitividad, observando si las acciones empresariales no serían apenas prácticas superficiales para promover su imagen institucional. Las empresas analizadas fueron: Lush Cosméticos, Kimberly Clark y Mercur. Los datos, recogidos fueron interpretados por la técnica del análisis de discurso. Los resultados indicaron que las empresas están genuinamente preocupadas por cuestiones de sostenibilidad, pero el principal impacto está involucrado con materias primas utilizadas, pues son recursos que provienen de la explotación de ecosistemas naturales.Esse estudo teve o objetivo de analisar três empresas que utilizam práticas de Responsabilidade Social Corporativa, a fim de verificar se elas aliam de forma apropriada a sustentabilidade e a competitividade, observando se as ações empresariais não seriam apenas práticas superficiais visando promover sua imagem institucional. As empresas analisadas foram: Lush Cosméticos, Kimberly Clark e Mercur. Os dados coletados foram interpretados pela técnica da análise de discurso. Os resultados indicaram que as empresas estão genuinamente preocupadas com questões de sustentabilidade, mas o principal impacto está envolvido com as matérias-primas utilizadas, pois são recursos que provêm da exploração de ecossistemas naturais.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/638610.19177/reen.v12e2201925-57Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 12 n. 2 (2019); 25-571984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6386/pdfCopyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Aline Eggres deMarques, Carolina SampaioDuarte, Tatiane Lopesde Oliveira, Marta Olivia RovedderBichueti, Roberto Schoproni2020-04-23T19:19:08Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6386Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:35.574194Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE? CADA ELEGIR UNA RENUNCIA: ¿ES POSIBLE COMPETIR Y SER SOSTENIBLE? CADA ESCOLHA UMA RENÚNCIA: É POSSÍVEL COMPETIR E SER SUSTENTÁVEL? |
title |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE? |
spellingShingle |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE? Castro, Aline Eggres de Socio-environmental Responsibility Corporate sustainability Greenwashing shared value Discourse analysis. Responsabilidad Socioambiental Sostenibilidad Empresarial Greenwashing valor compartido Análisis de discurso. Responsabilidade Socioambiental Sustentabilidade Empresarial Greenwashing valor compartilhado Análise de discurso. |
title_short |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE? |
title_full |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE? |
title_fullStr |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE? |
title_full_unstemmed |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE? |
title_sort |
EACH CHOICE A RESIGNATION: IS IT POSSIBLE TO BE COMPETITIVE AND SUSTAINABLE? |
author |
Castro, Aline Eggres de |
author_facet |
Castro, Aline Eggres de Marques, Carolina Sampaio Duarte, Tatiane Lopes de Oliveira, Marta Olivia Rovedder Bichueti, Roberto Schoproni |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Carolina Sampaio Duarte, Tatiane Lopes de Oliveira, Marta Olivia Rovedder Bichueti, Roberto Schoproni |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Aline Eggres de Marques, Carolina Sampaio Duarte, Tatiane Lopes de Oliveira, Marta Olivia Rovedder Bichueti, Roberto Schoproni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Socio-environmental Responsibility Corporate sustainability Greenwashing shared value Discourse analysis. Responsabilidad Socioambiental Sostenibilidad Empresarial Greenwashing valor compartido Análisis de discurso. Responsabilidade Socioambiental Sustentabilidade Empresarial Greenwashing valor compartilhado Análise de discurso. |
topic |
Socio-environmental Responsibility Corporate sustainability Greenwashing shared value Discourse analysis. Responsabilidad Socioambiental Sostenibilidad Empresarial Greenwashing valor compartido Análisis de discurso. Responsabilidade Socioambiental Sustentabilidade Empresarial Greenwashing valor compartilhado Análise de discurso. |
description |
This study has the objective of analyzing three companies that use Corporate Social Responsibility practices in order to verify if they appropriately align sustainability and competitiveness, noting that corporate actions would not be only superficial practices aimed at promoting their institutional image. The companies analyzed were: Lush Cosmetics, Kimberly Clark and Mercur. The collected data were interpreted by the discourse analysis technique. The results indicated that companies are genuinely concerned with sustainability issues, but the main impact involved the raw materials used, since they are resources that come from the exploitation of natural ecosystems. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6386 10.19177/reen.v12e2201925-57 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6386 |
identifier_str_mv |
10.19177/reen.v12e2201925-57 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6386/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 12 n. 2 (2019); 25-57 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220658137825280 |