PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Cristiano Sausen
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: da Rosa, Fabrícia Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6921
Resumo: With the objective of analyzing the performance of elementary school students in the municipal schools of Santa Maria/RS, in relation to IDEB, considering the expenses per student, a case study was carried out from 2013 to 2015, with a qualitative approach. Eleven schools with IDEB were identified, where only 4 exceeded the goals. In general, these schools have a lower cost per student, lower reproduction rates and better trained faculty, emphasizing the professionalism of the management and the social context, in comparison to the others. We conclude that in order to understand school performance, public entities need to adopt management tools.
id UNISUL-1_c8389e812dea76ed20956da046ed80d2
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6921
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RSGASTOS PÚBLICOS EN EDUCACIÓN Y RENDIMIENTO ESCOLAR: ANÁLISIS CUALITATIVO DE LOS RESULTADOS DEL IDEB EN SANTA MARIA/RSGASTOS PÚBLICOS EM EDUCAÇÃO E DESEMPENHO ESCOLAR: ANÁLISE QUALITATIVA DOS RESULTADOS DO IDEB EM SANTA MARIA/RSCost per studentInvestments in educationQuality in education.Costo por estudianteInversiones en educaciónCalidad en la educación.Custo por alunoInvestimentos em educaçãoQualidade na educação.With the objective of analyzing the performance of elementary school students in the municipal schools of Santa Maria/RS, in relation to IDEB, considering the expenses per student, a case study was carried out from 2013 to 2015, with a qualitative approach. Eleven schools with IDEB were identified, where only 4 exceeded the goals. In general, these schools have a lower cost per student, lower reproduction rates and better trained faculty, emphasizing the professionalism of the management and the social context, in comparison to the others. We conclude that in order to understand school performance, public entities need to adopt management tools.Con el objetivo de analizar el desempeño de los alumnos de la enseñanza fundamental de las escuelas municipales de Santa Maria / RS en relación al IDEB, considerando los gastos por alumno, se realizó un estudio de caso de 2013 a 2015, con abordaje cualitativo. Se identificaron 11 escuelas con IDEB, donde sólo 4 superaron las metas. En general, estas escuelas presentan costo por alumno más bajo, menores tasas de reprobación y cuerpo docente con mejor formación, resaltando el profesionalismo de la gestión y el contexto social, en comparación a las demás. Se concluye que para entender el desempeño escolar, las entidades públicas necesitan adoptar herramientas de gestión.Com objetivo de analisar o desempenho dos alunos do ensino fundamental das escolas municipais de Santa Maria/RS, em relação ao IDEB, considerando os gastos por aluno, realizou-se um estudo de caso de 2013 a 2015, com abordagem qualitativa. Identificou-se 11 escolas com avaliação no IDEB, sendo que apenas 4 superaram as metas. Em geral, essas escolas apresentam custo por aluno mais baixo, menores taxas de reprovação e corpo docente com melhor formação, ressaltando-se o profissionalismo da gestão e o contexto social, em comparação às demais. Conclui-se que para entender o desempenho escolar, as entidades públicas precisam adotar ferramentas de gestão.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/692110.19177/reen.v12e0201938-62Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 13 (2020): Edição Especial 1 CIDESP 2018 / 2019; 38-621984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6921/pdfCopyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Cristiano Sausenda Rosa, Fabrícia Silva2020-05-13T19:08:16Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6921Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:37.065724Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS
GASTOS PÚBLICOS EN EDUCACIÓN Y RENDIMIENTO ESCOLAR: ANÁLISIS CUALITATIVO DE LOS RESULTADOS DEL IDEB EN SANTA MARIA/RS
GASTOS PÚBLICOS EM EDUCAÇÃO E DESEMPENHO ESCOLAR: ANÁLISE QUALITATIVA DOS RESULTADOS DO IDEB EM SANTA MARIA/RS
title PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS
spellingShingle PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS
Soares, Cristiano Sausen
Cost per student
Investments in education
Quality in education.
Costo por estudiante
Inversiones en educación
Calidad en la educación.
Custo por aluno
Investimentos em educação
Qualidade na educação.
title_short PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS
title_full PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS
title_fullStr PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS
title_full_unstemmed PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS
title_sort PUBLIC EXPENDITURE IN EDUCATION AND SCHOOL PERFORMANCE: QUALITATIVE ANALYSIS OF IDEB RESULTS IN SANTA MARIA/RS
author Soares, Cristiano Sausen
author_facet Soares, Cristiano Sausen
da Rosa, Fabrícia Silva
author_role author
author2 da Rosa, Fabrícia Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Cristiano Sausen
da Rosa, Fabrícia Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Cost per student
Investments in education
Quality in education.
Costo por estudiante
Inversiones en educación
Calidad en la educación.
Custo por aluno
Investimentos em educação
Qualidade na educação.
topic Cost per student
Investments in education
Quality in education.
Costo por estudiante
Inversiones en educación
Calidad en la educación.
Custo por aluno
Investimentos em educação
Qualidade na educação.
description With the objective of analyzing the performance of elementary school students in the municipal schools of Santa Maria/RS, in relation to IDEB, considering the expenses per student, a case study was carried out from 2013 to 2015, with a qualitative approach. Eleven schools with IDEB were identified, where only 4 exceeded the goals. In general, these schools have a lower cost per student, lower reproduction rates and better trained faculty, emphasizing the professionalism of the management and the social context, in comparison to the others. We conclude that in order to understand school performance, public entities need to adopt management tools.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6921
10.19177/reen.v12e0201938-62
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6921
identifier_str_mv 10.19177/reen.v12e0201938-62
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6921/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 13 (2020): Edição Especial 1 CIDESP 2018 / 2019; 38-62
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220658528944128