STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Elnivan Moreira de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Batista, Paulo César de Sousa, Santiago, Arthur Giló, Chaves, Brenda Lopes, Pinto, Francisco Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
DOI: 10.19177/reen.v8e2201526-53
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/2283
Resumo: The Internet has been revolutionized the way companies do business. It is a powerful tool for conducting business. This essay aims to analyze the main theoretical approaches underlying the e-business. To this end, a literature review was performed in the main bases of national and international data to identify and rate the main theoretical currents. It was found that e-business has been studied by two perspectives – focus on the external environment (TOE) and internal activities (Business Model) – and that these are developed in a piecemeal mode. At the end, we delineate a framework to support empirical applications.
id UNISUL-1_d1afcc808862eeb52b33effebb4619db
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2283
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
spelling STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCEANTECEDENTES ESTRATÉGICOS Y MODELOS DE NEGOCIOS: UNA PROPUESTA DE ANÁLISIS PARA EL DESEMPEÑO DE E-BUSINESSANTECEDENTES ESTRATÉGICOS E MODELO DE NEGÓCIOS: UMA PROPOSTA INTEGRADA DE ANÁLISE PARA O DESEMPENHO DE E-BUSINESSE-BusinessBusiness ModelPerformanceInternetStrategy.E-BusinessModelo de NegociosDesempeñoInternetEstrategia.E-businessModelo de negóciosDesempenhoInternetEstratégia.The Internet has been revolutionized the way companies do business. It is a powerful tool for conducting business. This essay aims to analyze the main theoretical approaches underlying the e-business. To this end, a literature review was performed in the main bases of national and international data to identify and rate the main theoretical currents. It was found that e-business has been studied by two perspectives – focus on the external environment (TOE) and internal activities (Business Model) – and that these are developed in a piecemeal mode. At the end, we delineate a framework to support empirical applications.La Internet viene revolucionando el medio de las empresas hacer negocios, convirtiéndose una potente herramienta para realización de negocios (e-business). Este artículo tiene por objetivo analizar de manera conjunta los principales abordajes teóricos subyacentes al e-business. Para ello fue realizada una revisión bibliográfica en las principales bases de datos nacionales e internacionales para identificar y clasificar las principales corrientes teóricas. Fue detectado que el e-business ya es estudiado por dos perspectivas – foco en el ambiente externo (TOA) y en las actividades internas (Modelo de Negocios) – y que tales perspectivas han siendo desarrolladas de manera fragmentada. Por último, es señalado un framework para subvencionar aplicaciones empíricas. A Internet vem revolucionando a maneira das empresas fazerem negócios, tornando-se uma poderosa ferramenta para sua realização (e-business). Este ensaio tem por objetivo analisar, de forma conjugada, as principais abordagens teóricas subjacentes ao e-business. Para tal, foi realizada uma revisão bibliográfica nas principais bases de dados nacionais e internacionais para identificar e classificar as principais correntes teóricas. Detectou-se que o e-business vem sendo estudado por duas perspectivas – foco no ambiente externo (TOA) e nas atividades internas (Modelo de Negócios) – e que estas vêm sendo desenvolvidas de forma fragmentada. Ao final, delineia-se um framework para subsidiar aplicações empíricas. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/228310.19177/reen.v8e2201526-53Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 8 n. 2 (2015); 26-531984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/2283/2501Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Elnivan Moreira deBatista, Paulo César de SousaSantiago, Arthur GilóChaves, Brenda LopesPinto, Francisco Roberto2016-07-06T20:45:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2283Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:27.283361Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
ANTECEDENTES ESTRATÉGICOS Y MODELOS DE NEGOCIOS: UNA PROPUESTA DE ANÁLISIS PARA EL DESEMPEÑO DE E-BUSINESS
ANTECEDENTES ESTRATÉGICOS E MODELO DE NEGÓCIOS: UMA PROPOSTA INTEGRADA DE ANÁLISE PARA O DESEMPENHO DE E-BUSINESS
title STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
spellingShingle STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
Souza, Elnivan Moreira de
E-Business
Business Model
Performance
Internet
Strategy.
E-Business
Modelo de Negocios
Desempeño
Internet
Estrategia.
E-business
Modelo de negócios
Desempenho
Internet
Estratégia.
Souza, Elnivan Moreira de
E-Business
Business Model
Performance
Internet
Strategy.
E-Business
Modelo de Negocios
Desempeño
Internet
Estrategia.
E-business
Modelo de negócios
Desempenho
Internet
Estratégia.
title_short STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
title_full STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
title_fullStr STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
title_full_unstemmed STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
title_sort STRATEGIC ANTECEDENTS AND BUSINESS MODEL: AN INTEGRATED PROPOSAL OF ANALYSIS FOR E-BUSINESS PERFORMANCE
author Souza, Elnivan Moreira de
author_facet Souza, Elnivan Moreira de
Souza, Elnivan Moreira de
Batista, Paulo César de Sousa
Santiago, Arthur Giló
Chaves, Brenda Lopes
Pinto, Francisco Roberto
Batista, Paulo César de Sousa
Santiago, Arthur Giló
Chaves, Brenda Lopes
Pinto, Francisco Roberto
author_role author
author2 Batista, Paulo César de Sousa
Santiago, Arthur Giló
Chaves, Brenda Lopes
Pinto, Francisco Roberto
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Elnivan Moreira de
Batista, Paulo César de Sousa
Santiago, Arthur Giló
Chaves, Brenda Lopes
Pinto, Francisco Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv E-Business
Business Model
Performance
Internet
Strategy.
E-Business
Modelo de Negocios
Desempeño
Internet
Estrategia.
E-business
Modelo de negócios
Desempenho
Internet
Estratégia.
topic E-Business
Business Model
Performance
Internet
Strategy.
E-Business
Modelo de Negocios
Desempeño
Internet
Estrategia.
E-business
Modelo de negócios
Desempenho
Internet
Estratégia.
description The Internet has been revolutionized the way companies do business. It is a powerful tool for conducting business. This essay aims to analyze the main theoretical approaches underlying the e-business. To this end, a literature review was performed in the main bases of national and international data to identify and rate the main theoretical currents. It was found that e-business has been studied by two perspectives – focus on the external environment (TOE) and internal activities (Business Model) – and that these are developed in a piecemeal mode. At the end, we delineate a framework to support empirical applications.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/2283
10.19177/reen.v8e2201526-53
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/2283
identifier_str_mv 10.19177/reen.v8e2201526-53
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/2283/2501
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 8 n. 2 (2015); 26-53
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1822181669021417472
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.19177/reen.v8e2201526-53