TOWARDS OVERSEAS: TRAJECTORY OF OIL AND GAS CHAIN SMALL AND MEDIUM BUSINESSESES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida Serra, Fabiana
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Barbosa, Jenny Dantas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/3902
Resumo: The main objective of this study is to analyze the trajectory of Sergipe’s small and medium chain oil gas enterprises in foreign markets. This is a qualitative study and exploratory research and the method used was case study. It was reached that the motivation of entrepreneurs to enter the foreign market was mainly by the need to reduce the internal market, to seek new markets and opportunities arising abroad. Strategies differentiation and focus are the most used by companies in their internationalization process, and direct export and partnership are the most widely used types of entry. Technical competence of managers, market knowledge and partnerships were crucial to the trajectory of international companies. The internationalization process of companies follows the assumptions of the Uppsala model and has similarities with the Nordic School.
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spelling TOWARDS OVERSEAS: TRAJECTORY OF OIL AND GAS CHAIN SMALL AND MEDIUM BUSINESSESESEN CAMINO AL EXTERIOR: LA TRAYECTORIA DE PEQUEÑOS Y MEDIOS NEGOCIOS DE LA CADENA DE PETRÓLEO Y GASRUMO AO EXTERIOR: TRAJETÓRIA DE PEQUENOS E MÉDIOS NEGÓCIOS DA CADEIA DE PETRÓLEO E GÁSInternationalizationSmall and Medium EnterprisesStrategies.InternacionalizaciónPequeñas y Medias EmpresasEstrategias.InternacionalizaçãoPequenas e Médias EmpresasEstratégias.The main objective of this study is to analyze the trajectory of Sergipe’s small and medium chain oil gas enterprises in foreign markets. This is a qualitative study and exploratory research and the method used was case study. It was reached that the motivation of entrepreneurs to enter the foreign market was mainly by the need to reduce the internal market, to seek new markets and opportunities arising abroad. Strategies differentiation and focus are the most used by companies in their internationalization process, and direct export and partnership are the most widely used types of entry. Technical competence of managers, market knowledge and partnerships were crucial to the trajectory of international companies. The internationalization process of companies follows the assumptions of the Uppsala model and has similarities with the Nordic School.Este estudio tiene el objetivo de analizar la trayectoria de pequeñas y medias empresas de la Cadena de Petróleo y Gas de Sergipe en el mercado externo. Se trata de una investigación cualitativa y exploratoria, y el método adoptado fue de estudio de casos. Fue constatado que la motivación de los empresarios para entrar en el mercado externo ocurrió principalmente por la necesidad de reducción del mercado interno, búsqueda de nuevos mercados y oportunidad surgida en exterior. Las estrategias diferenciación y enfoque son las más utilizadas por las empresas en su proceso de internacionalización, y la exportación directa y la asociación son los tipos de entrada más adoptados. La competencia técnica de gestores, el conocimiento de mercado y la formación de asociaciones fueron determinantes para la trayectoria internacional de las empresas. El proceso de internacionalización de las empresas sigue los presupuestos del modelo de Uppsala y tiene similitud con lo de la Escuela Nórdica.Este estudo objetiva analisar a trajetória de pequenas e médias empresas da Cadeia de Petróleo e Gás de Sergipe no mercado externo. Trata-se de uma pesquisa qualitativa e exploratória, e o método adotado foi de estudo de casos. Foi constatado que a motivação dos empresários para entrar no mercado externo ocorreu, principalmente, pela necessidade de redução do mercado interno, busca de novos mercados e oportunidade surgida no exterior. As estratégias diferenciação e enfoque são as mais utilizadas pelas empresas no processo de internacionalização, e a exportação direta e a parceria são os tipos de entrada mais adotados. A competência técnica dos gestores, o conhecimento de mercado e a formação de parcerias foram determinantes para a trajetória internacional das empresas. O processo de internacionalização das empresas segue os pressupostos do modelo de Uppsala e tem similaridade com o da Escola Nórdica.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/390210.19177/reen.v10e2201754-80Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 10 n. 2 (2017); 54-801984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/3902/pdfCopyright (c) 2017 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida Serra, FabianaBarbosa, Jenny Dantas2017-12-22T03:24:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3902Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:30.468785Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
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