STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Ricardo Viana Carvalho de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Costa, Danilo de Melo, Barbosa, Francisco Vidal, Reis Neto, Mário Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1938
Resumo: This paper proposes to conduct a multi case study of the evaluation of the capabilities and strategic resources of seven private institutions of higher education in Brazil. For this, we conducted an exploratory study of qualitative nature, by means of documental and bibliographic data collection, and interviews with managers from seven private higher education institutions nationally recognized. The results showed there is a tendency of the formation and growth of large educational groups but these groups also face various challenges, with competitive disadvantages that must be observed, indicating the need for innovation in the sector. The data collected and processed of the interviews showed that the choice of the correct strategies represent an important turning point to ensure success in a scenario increasingly demanding and competitive, listing a number of features that can help in building a diffused look of private higher education in Brazil.
id UNISUL-1_eff7d1577ab7204609078e4b5c7ecd3f
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1938
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATIONESTRATEGIA Y COMPETITIVIDAD: UN ESTUDIO MULTI CASO DE LA EDUCACIÓN UNIVERSITARIA PRIVADA BRASILEÑAEstratégia e competitividade: um estudo multicaso da educação superior privada brasileiraCompetitivenessStrategyCapabilitiesPrivate Higher Education.CompetitividadEstrategiaCapacitacionesEducación Superior Privada.CompetitividadeEstratégiaCapacitaçõesEducação Superior Privada.This paper proposes to conduct a multi case study of the evaluation of the capabilities and strategic resources of seven private institutions of higher education in Brazil. For this, we conducted an exploratory study of qualitative nature, by means of documental and bibliographic data collection, and interviews with managers from seven private higher education institutions nationally recognized. The results showed there is a tendency of the formation and growth of large educational groups but these groups also face various challenges, with competitive disadvantages that must be observed, indicating the need for innovation in the sector. The data collected and processed of the interviews showed that the choice of the correct strategies represent an important turning point to ensure success in a scenario increasingly demanding and competitive, listing a number of features that can help in building a diffused look of private higher education in Brazil.Este trabajo se propone a realizar un estudio multicaso de evaluación de las capacidades y recursos estratégicos de siete instituciones privadas de educación superior en Brasil. Para tanto fue realizado un estudio exploratorio, de carácter cualitativo, por medio de la colección documental de datos, bibliográfica y entrevista con gestores de siete instituciones de educación superior privadas, nacionalmente reconocidas. Los resultados demostraran que hay una tendencia de formación y crecimiento de grandes grupos educacionales, pero estos grupos también enfrentan varios desafíos, muestreando desventajas competitivas que deben ser observadas, señalizando la necesidad de innovación en el sector. Los datos recogidos y tratados de las entrevistas evidenciaran que la elección de las estrategias correctas representa un importante divisor de aguas para garantizar el suceso en un escenario cada vez más exigente y competitivo, listando una serie de características que poden ayudar en la construcción de una mirada difusa de la educación superior privada en Brasil.O presente trabalho propõe-se a realizar um estudo multicaso da avaliação das capacidades e recursos estratégicos de sete instituições privadas de ensino superior no Brasil. Para tanto, foi realizado um estudo exploratório, de caráter qualitativo, por meio de coleta documental de dados, bibliográfica e entrevista com gestores de sete instituições de ensino superior privadas, nacionalmente reconhecidas. Os resultados demonstraram que há uma tendência da formação e crescimento de grandes grupos educacionais, mas estes grupos também enfrentam vários desafios, possuindo desvantagens competitivas que devem ser observadas, sinalizando a necessidade de inovação no setor. Os dados coletados e tratados das entrevistas evidenciaram que a escolha das estratégias corretas representa um importante divisor de águas para se garantir o sucesso em um cenário cada vez mais exigente e competitivo, listando uma série de características que podem ajudar na construção de um olhar difuso da educação superior privada no Brasil. Universidade do Sul de Santa Catarina2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/193810.19177/reen.v7e3201430-62Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 3 (2014); 30-621984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1938/1955Paiva, Ricardo Viana Carvalho deCosta, Danilo de MeloBarbosa, Francisco VidalReis Neto, Mário Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-07T12:38:50Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1938Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:26.304325Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION
ESTRATEGIA Y COMPETITIVIDAD: UN ESTUDIO MULTI CASO DE LA EDUCACIÓN UNIVERSITARIA PRIVADA BRASILEÑA
Estratégia e competitividade: um estudo multicaso da educação superior privada brasileira
title STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION
spellingShingle STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION
Paiva, Ricardo Viana Carvalho de
Competitiveness
Strategy
Capabilities
Private Higher Education.
Competitividad
Estrategia
Capacitaciones
Educación Superior Privada.
Competitividade
Estratégia
Capacitações
Educação Superior Privada.
title_short STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION
title_full STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION
title_fullStr STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION
title_sort STRATEGY AND COMPETITIVENESS: A MULTICASE STUDY OF BRAZILIAN PRIVATE HIGHER EDUCATION
author Paiva, Ricardo Viana Carvalho de
author_facet Paiva, Ricardo Viana Carvalho de
Costa, Danilo de Melo
Barbosa, Francisco Vidal
Reis Neto, Mário Teixeira
author_role author
author2 Costa, Danilo de Melo
Barbosa, Francisco Vidal
Reis Neto, Mário Teixeira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Ricardo Viana Carvalho de
Costa, Danilo de Melo
Barbosa, Francisco Vidal
Reis Neto, Mário Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Competitiveness
Strategy
Capabilities
Private Higher Education.
Competitividad
Estrategia
Capacitaciones
Educación Superior Privada.
Competitividade
Estratégia
Capacitações
Educação Superior Privada.
topic Competitiveness
Strategy
Capabilities
Private Higher Education.
Competitividad
Estrategia
Capacitaciones
Educación Superior Privada.
Competitividade
Estratégia
Capacitações
Educação Superior Privada.
description This paper proposes to conduct a multi case study of the evaluation of the capabilities and strategic resources of seven private institutions of higher education in Brazil. For this, we conducted an exploratory study of qualitative nature, by means of documental and bibliographic data collection, and interviews with managers from seven private higher education institutions nationally recognized. The results showed there is a tendency of the formation and growth of large educational groups but these groups also face various challenges, with competitive disadvantages that must be observed, indicating the need for innovation in the sector. The data collected and processed of the interviews showed that the choice of the correct strategies represent an important turning point to ensure success in a scenario increasingly demanding and competitive, listing a number of features that can help in building a diffused look of private higher education in Brazil.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1938
10.19177/reen.v7e3201430-62
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1938
identifier_str_mv 10.19177/reen.v7e3201430-62
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1938/1955
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 3 (2014); 30-62
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220657554817024