Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Edelson Santana de
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Ramos, Marilúcia Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Crítica Cultural (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776
Resumo: The objective is to analyze two distinct periods of literary production in Angola: the first period is the Uanhenga Xitu literature of resistance, based on the reading of the narrative Vozes na sanzala (Kahitu) (1984), through which considerations of Kahitu character formation and its implications to the representation of the Angolan environment when it was still in the colonial period will be presented. The second period turns to a writing that depicts the everyday in contemporary Luanda in Quantas madrugadas tem a noite (2004), by Ondjaki. This search will enable the survey of narrative elements, as well as observations about the context of production. The changing processes through which passed the Angolan society will be highlighted. These processes will be analyzed both in the context of colonialism and post-colonialism, which is represented in the chosen contemporary narrative.
id UNISUL-2_0d653b3c3af02ba56a0626ded1d9c1a4
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/776
network_acronym_str UNISUL-2
network_name_str Crítica Cultural (Online)
repository_id_str
spelling Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing SocietyVozes na sanzala (kahitu), de Uanhenga Xitu, e Quantas madrugadas tem a noite, de Ondjaki: expressões literárias de uma sociedade em mudançaAfrican literatureAngolan narrativeColonialismUanhenga XituOndjakiLiteratura africanaNarrativa angolanaColonialismoUanhenga XituOndjakiThe objective is to analyze two distinct periods of literary production in Angola: the first period is the Uanhenga Xitu literature of resistance, based on the reading of the narrative Vozes na sanzala (Kahitu) (1984), through which considerations of Kahitu character formation and its implications to the representation of the Angolan environment when it was still in the colonial period will be presented. The second period turns to a writing that depicts the everyday in contemporary Luanda in Quantas madrugadas tem a noite (2004), by Ondjaki. This search will enable the survey of narrative elements, as well as observations about the context of production. The changing processes through which passed the Angolan society will be highlighted. These processes will be analyzed both in the context of colonialism and post-colonialism, which is represented in the chosen contemporary narrative.Objetiva-se analisar dois momentos distintos da produção literária de Angola: o primeiro, da literatura de resistência de Uanhenga Xitu, com base na leitura da narrativa Vozes na sanzala (Kahitu) (1984), por meio da qual serão apresentadas considerações sobre a constituição da personagem Kahitu e suas implicações com a representação do ambiente angolano ainda em período colonial; o segundo, volta-se à escrita que retrata o quotidiano contemporâneo de Luanda em Quantas madrugadas tem a noite (2004), de Ondjaki, que permitirá a sondagem de elementos constituintes da narrativa, além de observações acerca do contexto de produção. Serão destacados, assim, os processos de mudanças pelos quais passou a sociedade angolana, retratados tanto em um contexto de colonialismo, quanto no período pós-colonialista, que aparece representado na narrativa contemporânea escolhida.Universidade do Sul de Santa Catarina2011-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/77610.19177/rcc.v6e22011469-484Revista Crítica Cultural; v. 6 n. 2 (2011): Edição Especial: Teoria, crítica e literaturas africanas; 469-4841980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776/pdf_29Almeida, Edelson Santana deRamos, Marilúcia Mendesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-30T20:13:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/776Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2016-09-30T20:13:59Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
Vozes na sanzala (kahitu), de Uanhenga Xitu, e Quantas madrugadas tem a noite, de Ondjaki: expressões literárias de uma sociedade em mudança
title Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
spellingShingle Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
Almeida, Edelson Santana de
African literature
Angolan narrative
Colonialism
Uanhenga Xitu
Ondjaki
Literatura africana
Narrativa angolana
Colonialismo
Uanhenga Xitu
Ondjaki
title_short Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
title_full Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
title_fullStr Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
title_full_unstemmed Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
title_sort Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
author Almeida, Edelson Santana de
author_facet Almeida, Edelson Santana de
Ramos, Marilúcia Mendes
author_role author
author2 Ramos, Marilúcia Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Edelson Santana de
Ramos, Marilúcia Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv African literature
Angolan narrative
Colonialism
Uanhenga Xitu
Ondjaki
Literatura africana
Narrativa angolana
Colonialismo
Uanhenga Xitu
Ondjaki
topic African literature
Angolan narrative
Colonialism
Uanhenga Xitu
Ondjaki
Literatura africana
Narrativa angolana
Colonialismo
Uanhenga Xitu
Ondjaki
description The objective is to analyze two distinct periods of literary production in Angola: the first period is the Uanhenga Xitu literature of resistance, based on the reading of the narrative Vozes na sanzala (Kahitu) (1984), through which considerations of Kahitu character formation and its implications to the representation of the Angolan environment when it was still in the colonial period will be presented. The second period turns to a writing that depicts the everyday in contemporary Luanda in Quantas madrugadas tem a noite (2004), by Ondjaki. This search will enable the survey of narrative elements, as well as observations about the context of production. The changing processes through which passed the Angolan society will be highlighted. These processes will be analyzed both in the context of colonialism and post-colonialism, which is represented in the chosen contemporary narrative.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776
10.19177/rcc.v6e22011469-484
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776
identifier_str_mv 10.19177/rcc.v6e22011469-484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776/pdf_29
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Crítica Cultural; v. 6 n. 2 (2011): Edição Especial: Teoria, crítica e literaturas africanas; 469-484
1980-6493
1980-6493
reponame:Crítica Cultural (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Crítica Cultural (Online)
collection Crítica Cultural (Online)
repository.name.fl_str_mv Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ramayana.lira@gmail.com
_version_ 1800220552227454976