Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Crítica Cultural (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776 |
Resumo: | The objective is to analyze two distinct periods of literary production in Angola: the first period is the Uanhenga Xitu literature of resistance, based on the reading of the narrative Vozes na sanzala (Kahitu) (1984), through which considerations of Kahitu character formation and its implications to the representation of the Angolan environment when it was still in the colonial period will be presented. The second period turns to a writing that depicts the everyday in contemporary Luanda in Quantas madrugadas tem a noite (2004), by Ondjaki. This search will enable the survey of narrative elements, as well as observations about the context of production. The changing processes through which passed the Angolan society will be highlighted. These processes will be analyzed both in the context of colonialism and post-colonialism, which is represented in the chosen contemporary narrative. |
id |
UNISUL-2_0d653b3c3af02ba56a0626ded1d9c1a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/776 |
network_acronym_str |
UNISUL-2 |
network_name_str |
Crítica Cultural (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing SocietyVozes na sanzala (kahitu), de Uanhenga Xitu, e Quantas madrugadas tem a noite, de Ondjaki: expressões literárias de uma sociedade em mudançaAfrican literatureAngolan narrativeColonialismUanhenga XituOndjakiLiteratura africanaNarrativa angolanaColonialismoUanhenga XituOndjakiThe objective is to analyze two distinct periods of literary production in Angola: the first period is the Uanhenga Xitu literature of resistance, based on the reading of the narrative Vozes na sanzala (Kahitu) (1984), through which considerations of Kahitu character formation and its implications to the representation of the Angolan environment when it was still in the colonial period will be presented. The second period turns to a writing that depicts the everyday in contemporary Luanda in Quantas madrugadas tem a noite (2004), by Ondjaki. This search will enable the survey of narrative elements, as well as observations about the context of production. The changing processes through which passed the Angolan society will be highlighted. These processes will be analyzed both in the context of colonialism and post-colonialism, which is represented in the chosen contemporary narrative.Objetiva-se analisar dois momentos distintos da produção literária de Angola: o primeiro, da literatura de resistência de Uanhenga Xitu, com base na leitura da narrativa Vozes na sanzala (Kahitu) (1984), por meio da qual serão apresentadas considerações sobre a constituição da personagem Kahitu e suas implicações com a representação do ambiente angolano ainda em período colonial; o segundo, volta-se à escrita que retrata o quotidiano contemporâneo de Luanda em Quantas madrugadas tem a noite (2004), de Ondjaki, que permitirá a sondagem de elementos constituintes da narrativa, além de observações acerca do contexto de produção. Serão destacados, assim, os processos de mudanças pelos quais passou a sociedade angolana, retratados tanto em um contexto de colonialismo, quanto no período pós-colonialista, que aparece representado na narrativa contemporânea escolhida.Universidade do Sul de Santa Catarina2011-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/77610.19177/rcc.v6e22011469-484Revista Crítica Cultural; v. 6 n. 2 (2011): Edição Especial: Teoria, crítica e literaturas africanas; 469-4841980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776/pdf_29Almeida, Edelson Santana deRamos, Marilúcia Mendesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-30T20:13:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/776Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2016-09-30T20:13:59Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society Vozes na sanzala (kahitu), de Uanhenga Xitu, e Quantas madrugadas tem a noite, de Ondjaki: expressões literárias de uma sociedade em mudança |
title |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society |
spellingShingle |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society Almeida, Edelson Santana de African literature Angolan narrative Colonialism Uanhenga Xitu Ondjaki Literatura africana Narrativa angolana Colonialismo Uanhenga Xitu Ondjaki |
title_short |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society |
title_full |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society |
title_fullStr |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society |
title_full_unstemmed |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society |
title_sort |
Vozes na Sanzala (Kahitu), by Uanhenga Xitu, and Quantas Madrugadas tem a Noite, by Ondjaki: Literary Expressions of a Changing Society |
author |
Almeida, Edelson Santana de |
author_facet |
Almeida, Edelson Santana de Ramos, Marilúcia Mendes |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Marilúcia Mendes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Edelson Santana de Ramos, Marilúcia Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
African literature Angolan narrative Colonialism Uanhenga Xitu Ondjaki Literatura africana Narrativa angolana Colonialismo Uanhenga Xitu Ondjaki |
topic |
African literature Angolan narrative Colonialism Uanhenga Xitu Ondjaki Literatura africana Narrativa angolana Colonialismo Uanhenga Xitu Ondjaki |
description |
The objective is to analyze two distinct periods of literary production in Angola: the first period is the Uanhenga Xitu literature of resistance, based on the reading of the narrative Vozes na sanzala (Kahitu) (1984), through which considerations of Kahitu character formation and its implications to the representation of the Angolan environment when it was still in the colonial period will be presented. The second period turns to a writing that depicts the everyday in contemporary Luanda in Quantas madrugadas tem a noite (2004), by Ondjaki. This search will enable the survey of narrative elements, as well as observations about the context of production. The changing processes through which passed the Angolan society will be highlighted. These processes will be analyzed both in the context of colonialism and post-colonialism, which is represented in the chosen contemporary narrative. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776 10.19177/rcc.v6e22011469-484 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776 |
identifier_str_mv |
10.19177/rcc.v6e22011469-484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/776/pdf_29 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Crítica Cultural; v. 6 n. 2 (2011): Edição Especial: Teoria, crítica e literaturas africanas; 469-484 1980-6493 1980-6493 reponame:Crítica Cultural (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Crítica Cultural (Online) |
collection |
Crítica Cultural (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ramayana.lira@gmail.com |
_version_ |
1800220552227454976 |