A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231 |
Resumo: | This article is part of my master’s dissertation, in which I describe a discursive view of reading, focusing on theoretical-practical aspects of its teaching in elementary schools. The theoretical basis of this study comes from the school of French Discourse Analysis, which sees reading as dependent on different gestures of interpretation, related to different subject positions and to specific discursive formations. From there, I discuss the process of teaching-learning reading, with the aim of re-dimentioning its pedagogical practice. |
id |
UNISUL-3_0079ba85955f1276fc1113f56a6c56a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/231 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schoolsLa perspectiva discursiva de la lectura y algunas consideraciones relativas a su enseñanza en la educación primariaLa visée discursive de la lecture et quelques considérations affectées à l’enseignement fondamentalA perspectiva discursiva da leitura e algumas considerações relativas ao seu ensino-aprendizagem na educação fundamentalReadingTeachingFrench discourse analysisLecturaEnseñanzaAnálisis del discursoLectureEnseignementAnalyse du discoursLeituraEnsinoAnálise do discursoThis article is part of my master’s dissertation, in which I describe a discursive view of reading, focusing on theoretical-practical aspects of its teaching in elementary schools. The theoretical basis of this study comes from the school of French Discourse Analysis, which sees reading as dependent on different gestures of interpretation, related to different subject positions and to specific discursive formations. From there, I discuss the process of teaching-learning reading, with the aim of re-dimentioning its pedagogical practice.Leer, en la concepción francesa del Análisis del Discurso (Pêcheux, 1969; Orlandi, 1996), es tener en cuenta la constitución del sujeto en su relación con el texto, ya que sujeto y sentido se constituyen recíproca y simultáneamente y son determinados historicamente. Eso implica considerar que la lectura está, por eso, en la dependencia de distintos gestos de interpretación, comprometidos con las diferentes posiciones del sujeto, con distintas formaciones discursivas, con distintos recortes de memoria. En esa perspectiva, presentamos, en este texto, algunas consideraciones sobre la enseñanza de lectura para los niños.Cet article est um découpage de notre Mémoire de maitrîse, où nous décrivons la conception discursive de lecture par rapport à des aspects théoriques et pratiques de son enseignement dans les écoles de niveau fondamental. La recherche est fondée sur les présupposés théoriques de l’ Analyse du Discours (école française), qui envisage la lecture sous la dépendance des gestes d’ interprétation, affectés à des positions-sujet variées et à des formations discursives aussi variées. Cela posé, nous refléchissons sur les processus d’ enseignement et d’ apprentissage de la lecture, ayant pour but de donner une autre dimension à la pratique pédagogique.Este artigo é um excerto de minha dissertação de mestrado, onde descrevo a concepção discursiva de leitura em relação a aspectos teórico-práticos de seu ensino-aprendizagem em escolas de educação fundamental. Nessa tarefa, tomo como base os pressupostos teóricos da Análise do Discurso francesa, que considera a leitura como estando na dependência de diferentes gestos de interpretação, compromissados com diferentes posições-sujeito e com diferentes formações discursivas. A partir daí, teço uma reflexão sobre os processos de ensino-aprendizagem da leitura, com o propósito de redimensionar a prática pedagógica.Silvânia Siebert2010-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231Linguagem em (Dis)curso; Vol. 3 No. 2 (2003); p. 63-82Linguagem em (Dis)curso; v. 3 n. 2 (2003); p. 63-821982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231/253Cassano, Maria da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-27T12:11:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/231Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-27T12:11:49Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools La perspectiva discursiva de la lectura y algunas consideraciones relativas a su enseñanza en la educación primaria La visée discursive de la lecture et quelques considérations affectées à l’enseignement fondamental A perspectiva discursiva da leitura e algumas considerações relativas ao seu ensino-aprendizagem na educação fundamental |
title |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools |
spellingShingle |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools Cassano, Maria da Graça Reading Teaching French discourse analysis Lectura Enseñanza Análisis del discurso Lecture Enseignement Analyse du discours Leitura Ensino Análise do discurso |
title_short |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools |
title_full |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools |
title_fullStr |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools |
title_full_unstemmed |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools |
title_sort |
A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools |
author |
Cassano, Maria da Graça |
author_facet |
Cassano, Maria da Graça |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cassano, Maria da Graça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Teaching French discourse analysis Lectura Enseñanza Análisis del discurso Lecture Enseignement Analyse du discours Leitura Ensino Análise do discurso |
topic |
Reading Teaching French discourse analysis Lectura Enseñanza Análisis del discurso Lecture Enseignement Analyse du discours Leitura Ensino Análise do discurso |
description |
This article is part of my master’s dissertation, in which I describe a discursive view of reading, focusing on theoretical-practical aspects of its teaching in elementary schools. The theoretical basis of this study comes from the school of French Discourse Analysis, which sees reading as dependent on different gestures of interpretation, related to different subject positions and to specific discursive formations. From there, I discuss the process of teaching-learning reading, with the aim of re-dimentioning its pedagogical practice. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231/253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 3 No. 2 (2003); p. 63-82 Linguagem em (Dis)curso; v. 3 n. 2 (2003); p. 63-82 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220573037494272 |