A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cassano, Maria da Graça
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231
Resumo: This article is part of my master’s dissertation, in which I describe a discursive view of reading, focusing on theoretical-practical aspects of its teaching in elementary schools. The theoretical basis of this study comes from the school of French Discourse Analysis, which sees reading as dependent on different gestures of interpretation, related to different subject positions and to specific discursive formations. From there, I discuss the process of teaching-learning reading, with the aim of re-dimentioning its pedagogical practice.
id UNISUL-3_0079ba85955f1276fc1113f56a6c56a8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/231
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schoolsLa perspectiva discursiva de la lectura y algunas consideraciones relativas a su enseñanza en la educación primariaLa visée discursive de la lecture et quelques considérations affectées à l’enseignement fondamentalA perspectiva discursiva da leitura e algumas considerações relativas ao seu ensino-aprendizagem na educação fundamentalReadingTeachingFrench discourse analysisLecturaEnseñanzaAnálisis del discursoLectureEnseignementAnalyse du discoursLeituraEnsinoAnálise do discursoThis article is part of my master’s dissertation, in which I describe a discursive view of reading, focusing on theoretical-practical aspects of its teaching in elementary schools. The theoretical basis of this study comes from the school of French Discourse Analysis, which sees reading as dependent on different gestures of interpretation, related to different subject positions and to specific discursive formations. From there, I discuss the process of teaching-learning reading, with the aim of re-dimentioning its pedagogical practice.Leer, en la concepción francesa del Análisis del Discurso (Pêcheux, 1969; Orlandi, 1996), es tener en cuenta la constitución del sujeto en su relación con el texto, ya que sujeto y sentido se constituyen recíproca y simultáneamente y son determinados historicamente. Eso implica considerar que la lectura está, por eso, en la dependencia de distintos gestos de interpretación, comprometidos con las diferentes posiciones del sujeto, con distintas formaciones discursivas, con distintos recortes de memoria. En esa perspectiva, presentamos, en este texto, algunas consideraciones sobre la enseñanza de lectura para los niños.Cet article est um découpage de notre Mémoire de maitrîse, où nous décrivons la conception discursive de lecture par rapport à des aspects théoriques et pratiques de son enseignement dans les écoles de niveau fondamental. La recherche est fondée sur les présupposés théoriques de l’ Analyse du Discours (école française), qui envisage la lecture sous la dépendance des gestes d’ interprétation, affectés à des positions-sujet variées et à des formations discursives aussi variées. Cela posé, nous refléchissons sur les processus d’ enseignement et d’ apprentissage de la lecture, ayant pour but de donner une autre dimension à la pratique pédagogique.Este artigo é um excerto de minha dissertação de mestrado, onde descrevo a concepção discursiva de leitura em relação a aspectos teórico-práticos de seu ensino-aprendizagem em escolas de educação fundamental. Nessa tarefa, tomo como base os pressupostos teóricos da Análise do Discurso francesa, que considera a leitura como estando na dependência de diferentes gestos de interpretação, compromissados com diferentes posições-sujeito e com diferentes formações discursivas. A partir daí, teço uma reflexão sobre os processos de ensino-aprendizagem da leitura, com o propósito de redimensionar a prática pedagógica.Silvânia Siebert2010-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231Linguagem em (Dis)curso; Vol. 3 No. 2 (2003); p. 63-82Linguagem em (Dis)curso; v. 3 n. 2 (2003); p. 63-821982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231/253Cassano, Maria da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-27T12:11:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/231Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-27T12:11:49Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
La perspectiva discursiva de la lectura y algunas consideraciones relativas a su enseñanza en la educación primaria
La visée discursive de la lecture et quelques considérations affectées à l’enseignement fondamental
A perspectiva discursiva da leitura e algumas considerações relativas ao seu ensino-aprendizagem na educação fundamental
title A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
spellingShingle A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
Cassano, Maria da Graça
Reading
Teaching
French discourse analysis
Lectura
Enseñanza
Análisis del discurso
Lecture
Enseignement
Analyse du discours
Leitura
Ensino
Análise do discurso
title_short A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
title_full A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
title_fullStr A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
title_full_unstemmed A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
title_sort A discursive view of reading and some considerations about its teaching in elementary schools
author Cassano, Maria da Graça
author_facet Cassano, Maria da Graça
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cassano, Maria da Graça
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
Teaching
French discourse analysis
Lectura
Enseñanza
Análisis del discurso
Lecture
Enseignement
Analyse du discours
Leitura
Ensino
Análise do discurso
topic Reading
Teaching
French discourse analysis
Lectura
Enseñanza
Análisis del discurso
Lecture
Enseignement
Analyse du discours
Leitura
Ensino
Análise do discurso
description This article is part of my master’s dissertation, in which I describe a discursive view of reading, focusing on theoretical-practical aspects of its teaching in elementary schools. The theoretical basis of this study comes from the school of French Discourse Analysis, which sees reading as dependent on different gestures of interpretation, related to different subject positions and to specific discursive formations. From there, I discuss the process of teaching-learning reading, with the aim of re-dimentioning its pedagogical practice.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/231/253
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 3 No. 2 (2003); p. 63-82
Linguagem em (Dis)curso; v. 3 n. 2 (2003); p. 63-82
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573037494272