Metaphor and argumentation: a cognitive-discursive approach
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/374 |
Resumo: | The cognitive paradigm in the study of the metaphor stresses the nature of a trope as a figure essentially of the mind, and not just of language. As a result of that new approach, language came to have a relatively secondary role as the locus of metaphors and, consequently, as the focus in metaphor research. However, more recently a number of researchers have stressed the discursive dimension of metaphors, suggesting an articulation between discourse and cognition. The present work follows such a trend and aims at exploring the argumentative dimension of metaphors, especially new metaphors, as a resource of cognitive-pragmatic nature. This work examines discursively inter-related metaphoric phrases which constitute “metaphoric niches” in persuasive texts. |
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Metaphor and argumentation: a cognitive-discursive approachMetáfora y argumentación: un abordaje cognitivo-discursivoMétaphore et argumentation: une approche cognitive-discoursiveMetáfora e argumentação: uma abordagem cognitivo-discursivaMetaphorCognitionPersuasionPragmaticsMetáforaCogniciónPersuasiónPragmáticaMétaphoreCognitionPersuasionPragmatiqueMetáforaCogniçãoPersuasãoPragmáticaThe cognitive paradigm in the study of the metaphor stresses the nature of a trope as a figure essentially of the mind, and not just of language. As a result of that new approach, language came to have a relatively secondary role as the locus of metaphors and, consequently, as the focus in metaphor research. However, more recently a number of researchers have stressed the discursive dimension of metaphors, suggesting an articulation between discourse and cognition. The present work follows such a trend and aims at exploring the argumentative dimension of metaphors, especially new metaphors, as a resource of cognitive-pragmatic nature. This work examines discursively inter-related metaphoric phrases which constitute “metaphoric niches” in persuasive texts.El paradigma cognitivista en el estudio de la metáfora resalta la naturaleza de ese tropo como figura esencialmente de pensamiento y no apenas de lenguaje. Como resultado de ese nuevo enfoque, el lenguaje pasó a tener un papel relativamente secundario como lócus de la metáfora y, consecuentemente, como foco de la investigación en metáfora. Sin embargo, varios teóricos vienen, más recientemente, destacando la dimensión discursiva de la metáfora, proponiendo una articulación entre discurso y cognición. Este trabajo se une a esta tendencia, teniendo como objetivo explorar la dimensión argumentativa de la metáfora, en especial la metáfora nueva, como un recurso de naturaleza cognitivo-pragmática. Expresiones metafóricas, discursivamente interrelacionadas, que forman “nichos metafóricos” en textos persuasivos, serán examinadas.Le paradigme cognitiviste dans l’étude de la métaphore fait rejaillir la nature de ce trope comme figure essentiellement de pensée et pas seulement de langage. Comme résultat de cette nouvelle focalisation, le langage a pris un rôle relativement sécondaire comme locus de la métaphore et, par conséquent, comme foyer de la recherche dans le domaine de la métaphore. Cependant, plusieurs théoriciens, plus récemment, sont en train de détacher la dimension discursive de la métaphore, tout en proposant une articulation entre discours et cognition. Ce travail s’associe à cette tendance, ayant comme objectif exploiter la dimension argumentative de la métaphore, surtout la métaphore nouvelle, comme un recours de nature cognitive pragmatique. Des expressions métaphoriques, discursivement mises en rapport, qui forment des « niches métaphoriques » dans des textes persuasifs seront analysées.O paradigma cognitivista no estudo da metáfora ressalta a natureza desse tropo como figura essencialmente de pensamento e não apenas de linguagem. Como resultado desse novo enfoque, a linguagem passou a ter um papel relativamente secundário como lócus da metáfora e, conseqüentemente, como foco da pesquisa em metáfora. No entanto, vários teóricos vêm, mais recentemente, destacando a dimensão discursiva da metáfora, propondo uma articulação entre discurso e cognição. Este trabalho afilia-se a esta tendência, tendo como objetivo explorar a dimensão argumentativa da metáfora, em especial a metáfora nova, como um recurso de natureza cognitivo-pragmática. Expressões metafóricas, discursivamente inter-relacionadas, que formam “nichos metafóricos” em textos persuasivos, serão examinadas.Silvânia Siebert2010-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/374Linguagem em (Dis)curso; Vol. 7 No. 3 (2007): Metáfora e contexto - Org.: Heronides Moura, Josalba Vieira, Maria Isabel A. Nardi; p. 487-506Linguagem em (Dis)curso; v. 7 n. 3 (2007): Metáfora e contexto - Org.: Heronides Moura, Josalba Vieira, Maria Isabel A. Nardi; p. 487-5061982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/374/395Vereza, Solange Coelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:08Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/374Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:08Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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