Relevance theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wilson, Deirdre
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Sperber, Dan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287
Resumo: Relevance theory’s central claim is that our expectations of relevance are precise and predictable enough to guide the listener toward the meaning of the speaker. The goal in this article is to explain in cognitively realistic terms to what such expectations are equivalent, and how they can contribute to an empirically plausible approach to understanding. For such, the main assumptions of the current version of the theory are outlined, and some of their implications are discussed.
id UNISUL-3_844b3cd384190252df6a43ae9701e73c
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/287
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Relevance theoryTeoría de la relevanciaThéorie de la pertinenceTeoria da relevânciaPragmaticsCommunicationCognitionRelevance theoryPragmáticaComunicaciónCogniciónTeoría de la relevanciaPragmatiqueCommunicationcognitionThéorie de la PertinencePragmáticaComunicaçãoCogniçãoTeoria da relevânciaRelevance theory’s central claim is that our expectations of relevance are precise and predictable enough to guide the listener toward the meaning of the speaker. The goal in this article is to explain in cognitively realistic terms to what such expectations are equivalent, and how they can contribute to an empirically plausible approach to understanding. For such, the main assumptions of the current version of the theory are outlined, and some of their implications are discussed.La afirmación central de la Teoría de la Relevancia es aquella que considera las expectativas de relevancia lo suficientemente precisas y previsibles para guiar al oyente rumbo al significado del hablante. El objeto de este artículo es explicar, en términos cognoscitivamente realísticos, las equivalencias de esas expectativas y cómo ellas pueden contribuir al abordaje empíricamente plausible de comprensión. Para tal propósito, se trazan las principales suposiciones de la versión actual de la teoría y se discuten algunas de sus implicaciones.L’assertion centrale dans la Théorie de la Pertinence est celle dont les attentes de relevance sont précises et suffisamment prévisibles pour guider l’auditeur dans la direction du signifié de celui qui parle. Dans cet article, l’objectif est celui d’expliquer, dans des termes cognitivement réalistiques, à quoi ces attentes équivalent et comment elles peuvent contribuer à un abordage empiriquement plausible de compréhension. Poursuivant ce but, on esquisse les principales suppositions de la version actuelle de la théorie et on en discute quelques-unes de ses implications.A afirmação central da Teoria da Relevância é a de que expectativas de relevância são precisas e previsíveis o suficiente para guiar o ouvinte na direção do significado do falante. Nesse artigo, o objetivo é explicar em termos cognitivamente realísticos a que equivalem essas expectativas e como elas podem contribuir para uma abordagem empiricamente plausível da compreensão. Para tal propósito, delineiam-se as principais suposições da versão atual da teoria e discutem-se algumas de suas implicações.Silvânia Siebert2010-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 (2005): Especial; p. 221-268Linguagem em (Dis)curso; v. 5 (2005): Especial; p. 221-2681982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287/301Wilson, DeirdreSperber, Daninfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-28T18:58:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/287Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-28T18:58:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Relevance theory
Teoría de la relevancia
Théorie de la pertinence
Teoria da relevância
title Relevance theory
spellingShingle Relevance theory
Wilson, Deirdre
Pragmatics
Communication
Cognition
Relevance theory
Pragmática
Comunicación
Cognición
Teoría de la relevancia
Pragmatique
Communication
cognition
Théorie de la Pertinence
Pragmática
Comunicação
Cognição
Teoria da relevância
title_short Relevance theory
title_full Relevance theory
title_fullStr Relevance theory
title_full_unstemmed Relevance theory
title_sort Relevance theory
author Wilson, Deirdre
author_facet Wilson, Deirdre
Sperber, Dan
author_role author
author2 Sperber, Dan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wilson, Deirdre
Sperber, Dan
dc.subject.por.fl_str_mv Pragmatics
Communication
Cognition
Relevance theory
Pragmática
Comunicación
Cognición
Teoría de la relevancia
Pragmatique
Communication
cognition
Théorie de la Pertinence
Pragmática
Comunicação
Cognição
Teoria da relevância
topic Pragmatics
Communication
Cognition
Relevance theory
Pragmática
Comunicación
Cognición
Teoría de la relevancia
Pragmatique
Communication
cognition
Théorie de la Pertinence
Pragmática
Comunicação
Cognição
Teoria da relevância
description Relevance theory’s central claim is that our expectations of relevance are precise and predictable enough to guide the listener toward the meaning of the speaker. The goal in this article is to explain in cognitively realistic terms to what such expectations are equivalent, and how they can contribute to an empirically plausible approach to understanding. For such, the main assumptions of the current version of the theory are outlined, and some of their implications are discussed.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287/301
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 (2005): Especial; p. 221-268
Linguagem em (Dis)curso; v. 5 (2005): Especial; p. 221-268
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573162274816