Reading and conceptual anaphor processing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Adriana da
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/389
Resumo: This study presents an investigation of conceptual anaphor reading (CA). The work analyzed how a group of undergraduate students read anaphors. A self-paced test was carried out and some sentences containing conceptual anaphors and others with pronominal anaphors (PA) were presented. Our initial hypothesis, that conceptual anaphors were more slowly read than other anaphors, was not confirmed. Results demonstrated that there was no significant difference on the reading of anaphors. Therefore, we concluded that reading is a dynamic process and that readers have an important role in this process.
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spelling Reading and conceptual anaphor processingLa lectura y el procesamiento de la anáfora conceptualLa lecture et le processus de l’anaphore conceptuelleA leitura e o processamento da anáfora conceitualCognitionReadingTextual cohesionConceptual anaphorPronominal anaphorCohesión textualAnáfora conceptualAnáfora pronominalLecturaCogniciónCohésion textuelleAnaphore conceptuelleAnaphore pronominaleLectureCognitionCoesão textualAnáfora conceitualAnáfora pronominalLeituraCogniçãoThis study presents an investigation of conceptual anaphor reading (CA). The work analyzed how a group of undergraduate students read anaphors. A self-paced test was carried out and some sentences containing conceptual anaphors and others with pronominal anaphors (PA) were presented. Our initial hypothesis, that conceptual anaphors were more slowly read than other anaphors, was not confirmed. Results demonstrated that there was no significant difference on the reading of anaphors. Therefore, we concluded that reading is a dynamic process and that readers have an important role in this process.Presentamos una investigación sobre la lectura de anáfora conceptual (AC). En un experimento con universitarios, investigamos como ellos leen las anáforas. Realizamos una prueba self-paced y presentamos frases conteniendo anáforas conceptuales y otras con anáforas pronominales (AP). Esperábamos que las anáforas conceptuales fuesen leídas más lentamente de lo que las otras anáforas. Los resultados mostraron que no hubo diferencia significativa en la lectura de las anáforas. Nuestra conclusión es que la lectura es un proceso dinámico y que los lectores tienen un papel importante en este proceso.On présente une recherche sur la lecture de l’anaphore conceptuelle (AC). Dans un essai avec des étudiants universitaires, on a recherché comment eux, ils lisent les anaphores. On a fait un test self-paced et on a présenté des phrases contenant des anaphores conceptuelles et d’autres avec des anaphores pronominales (AP). On attendait que les anaphores conceptuelles fussent lues plus doucement que les autres. Les résultats ont démontré qu’il n’y a pas eu de différence marquante dans la lecture des anaphores. Notre conclusion porte sur la lecture qui est un procès dynamique et que les lecteurs ont un rôle important dans ce procès.Apresentamos uma investigação sobre a leitura de anáfora conceitual (AC). Em um experimento com universitários, investigamos como eles lêem as anáforas. Realizamos um teste self-paced e apresentamos frases contendo anáforas conceituais e outras com anáforas pronominais (AP). Esperávamos que as anáforas conceituais fossem lidas mais lentamente do que as outras anáforas. Os resultados mostraram que não houve diferença significativa na leitura das anáforas. Nossa conclusão é que a leitura é um processo dinâmico e que os leitores têm um papel importante neste processo.Silvânia Siebert2010-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/389Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 2 (2008); p. 265-288Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 2 (2008); p. 265-2881982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/389/409Silva, Adriana dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/389Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:07Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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description This study presents an investigation of conceptual anaphor reading (CA). The work analyzed how a group of undergraduate students read anaphors. A self-paced test was carried out and some sentences containing conceptual anaphors and others with pronominal anaphors (PA) were presented. Our initial hypothesis, that conceptual anaphors were more slowly read than other anaphors, was not confirmed. Results demonstrated that there was no significant difference on the reading of anaphors. Therefore, we concluded that reading is a dynamic process and that readers have an important role in this process.
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