Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Lívia Chaves de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Brito, Cristiane C. de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372
Resumo: This paper aims at discussing, from the epistemological base in the studies of Pêcheux in dialogue with a Bakhtinian perspective of language, representations of the „good? teacher, constructed by student-masters, when using literature of motivation (texts with optimistic messages and encouragements to the reader), in order to write about their experiences as pre-service teachers, in reports of English teaching supervised internship. Our analysis shows that these written productions are constituted by voices and discourses that are interwoven and in which subjects, in the attempt to construct a complete and ideal image before the other, fail to problematize the tense, conflicting and political nature of the teaching-learning processes, signifying the place of („good?) teacher always in the dimension of a coming-to-be.
id UNISUL-3_b7d8462ed4699d416b2b7e5c4d47907b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2372
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internshipLiteratura (de) y (des)motivación: representaciones sobre lo “bueno profesor” en informes de entrenamiento supervisadoLiteratura (d)e (des)motivação: representações sobre o “bom professor” em relatórios de estágio supervisionadoLiterature of motivationRepresentations„Good teacher‟. WritingLiteratura de motivaciónRepresentaciones„Bueno profesor‟EscritaLiteratura de motivaçãoRepresentações“Bom professor‟EscritaThis paper aims at discussing, from the epistemological base in the studies of Pêcheux in dialogue with a Bakhtinian perspective of language, representations of the „good? teacher, constructed by student-masters, when using literature of motivation (texts with optimistic messages and encouragements to the reader), in order to write about their experiences as pre-service teachers, in reports of English teaching supervised internship. Our analysis shows that these written productions are constituted by voices and discourses that are interwoven and in which subjects, in the attempt to construct a complete and ideal image before the other, fail to problematize the tense, conflicting and political nature of the teaching-learning processes, signifying the place of („good?) teacher always in the dimension of a coming-to-be. Este trabajo objetiva discutir, desde el anclaje epistemológico en los estudios de Pêcheux, en diálogo con la perspectiva de Bajtín del lenguaje, representaciones acerca del „bueno profesor?, construidas por alumnos-maestros, cuando movilizan literatura de motivación (textos con mensajes optimistas y estímulos a los lectores), para escribieren sobre sus experiencias como profesores en formación, en informes de entrenamiento supervisado de lengua inglesa. Nuestro análisis apunta que esas producciones escritas se constituyen de un enredo de voces y discursos, en que los sujetos, na intención de construir un imagen completo e ideal delante de otro, dejan de problematizar la naturaleza tensa, conflictiva y política de los procesos de enseño y aprendizaje, significando el lugar de („bueno?) profesor siempre en la dimensión de un venir-a-ser. Este trabalho visa discutir, a partir da ancoragem epistemológica nos estudos de Pêcheux, em diálogo com a perspectiva bakhtiniana da linguagem, representações acerca do „bom professor?, construídas por alunos-mestres, ao mobilizarem literatura de motivação (textos com mensagens otimistas e encorajamentos ao leitor), para escreverem sobre suas experiências como professores em formação, em relatórios de estágio supervisionado de língua inglesa. Nossa análise aponta que essas produções escritas se constituem de um emaranhado de vozes e discursos, em que os sujeitos, na tentativa de construírem uma imagem completa e ideal perante outro, deixam de problematizar a natureza tensa, conflitiva e política dos processos de ensino-aprendizagem, significando o lugar de („bom?) professor sempre na dimensão de um vir-a-ser. Silvânia Siebert2014-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 2 (2014); p. 355-375Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 2 (2014); p. 355-3751982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372/1673Melo, Lívia Chaves deBrito, Cristiane C. de Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:58Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2372Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:58Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
Literatura (de) y (des)motivación: representaciones sobre lo “bueno profesor” en informes de entrenamiento supervisado
Literatura (d)e (des)motivação: representações sobre o “bom professor” em relatórios de estágio supervisionado
title Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
spellingShingle Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
Melo, Lívia Chaves de
Literature of motivation
Representations
„Good teacher‟. Writing
Literatura de motivación
Representaciones
„Bueno profesor‟
Escrita
Literatura de motivação
Representações
“Bom professor‟
Escrita
title_short Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
title_full Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
title_fullStr Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
title_full_unstemmed Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
title_sort Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
author Melo, Lívia Chaves de
author_facet Melo, Lívia Chaves de
Brito, Cristiane C. de Paula
author_role author
author2 Brito, Cristiane C. de Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Lívia Chaves de
Brito, Cristiane C. de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Literature of motivation
Representations
„Good teacher‟. Writing
Literatura de motivación
Representaciones
„Bueno profesor‟
Escrita
Literatura de motivação
Representações
“Bom professor‟
Escrita
topic Literature of motivation
Representations
„Good teacher‟. Writing
Literatura de motivación
Representaciones
„Bueno profesor‟
Escrita
Literatura de motivação
Representações
“Bom professor‟
Escrita
description This paper aims at discussing, from the epistemological base in the studies of Pêcheux in dialogue with a Bakhtinian perspective of language, representations of the „good? teacher, constructed by student-masters, when using literature of motivation (texts with optimistic messages and encouragements to the reader), in order to write about their experiences as pre-service teachers, in reports of English teaching supervised internship. Our analysis shows that these written productions are constituted by voices and discourses that are interwoven and in which subjects, in the attempt to construct a complete and ideal image before the other, fail to problematize the tense, conflicting and political nature of the teaching-learning processes, signifying the place of („good?) teacher always in the dimension of a coming-to-be.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372/1673
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 2 (2014); p. 355-375
Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 2 (2014); p. 355-375
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1787715297663254528