Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2014 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Download full: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372 |
Summary: | This paper aims at discussing, from the epistemological base in the studies of Pêcheux in dialogue with a Bakhtinian perspective of language, representations of the „good? teacher, constructed by student-masters, when using literature of motivation (texts with optimistic messages and encouragements to the reader), in order to write about their experiences as pre-service teachers, in reports of English teaching supervised internship. Our analysis shows that these written productions are constituted by voices and discourses that are interwoven and in which subjects, in the attempt to construct a complete and ideal image before the other, fail to problematize the tense, conflicting and political nature of the teaching-learning processes, signifying the place of („good?) teacher always in the dimension of a coming-to-be. |
id |
UNISUL-3_b7d8462ed4699d416b2b7e5c4d47907b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2372 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internshipLiteratura (de) y (des)motivación: representaciones sobre lo “bueno profesor” en informes de entrenamiento supervisadoLiteratura (d)e (des)motivação: representações sobre o “bom professor” em relatórios de estágio supervisionadoLiterature of motivationRepresentations„Good teacher‟. WritingLiteratura de motivaciónRepresentaciones„Bueno profesor‟EscritaLiteratura de motivaçãoRepresentações“Bom professor‟EscritaThis paper aims at discussing, from the epistemological base in the studies of Pêcheux in dialogue with a Bakhtinian perspective of language, representations of the „good? teacher, constructed by student-masters, when using literature of motivation (texts with optimistic messages and encouragements to the reader), in order to write about their experiences as pre-service teachers, in reports of English teaching supervised internship. Our analysis shows that these written productions are constituted by voices and discourses that are interwoven and in which subjects, in the attempt to construct a complete and ideal image before the other, fail to problematize the tense, conflicting and political nature of the teaching-learning processes, signifying the place of („good?) teacher always in the dimension of a coming-to-be. Este trabajo objetiva discutir, desde el anclaje epistemológico en los estudios de Pêcheux, en diálogo con la perspectiva de Bajtín del lenguaje, representaciones acerca del „bueno profesor?, construidas por alumnos-maestros, cuando movilizan literatura de motivación (textos con mensajes optimistas y estímulos a los lectores), para escribieren sobre sus experiencias como profesores en formación, en informes de entrenamiento supervisado de lengua inglesa. Nuestro análisis apunta que esas producciones escritas se constituyen de un enredo de voces y discursos, en que los sujetos, na intención de construir un imagen completo e ideal delante de otro, dejan de problematizar la naturaleza tensa, conflictiva y política de los procesos de enseño y aprendizaje, significando el lugar de („bueno?) profesor siempre en la dimensión de un venir-a-ser. Este trabalho visa discutir, a partir da ancoragem epistemológica nos estudos de Pêcheux, em diálogo com a perspectiva bakhtiniana da linguagem, representações acerca do „bom professor?, construídas por alunos-mestres, ao mobilizarem literatura de motivação (textos com mensagens otimistas e encorajamentos ao leitor), para escreverem sobre suas experiências como professores em formação, em relatórios de estágio supervisionado de língua inglesa. Nossa análise aponta que essas produções escritas se constituem de um emaranhado de vozes e discursos, em que os sujeitos, na tentativa de construírem uma imagem completa e ideal perante outro, deixam de problematizar a natureza tensa, conflitiva e política dos processos de ensino-aprendizagem, significando o lugar de („bom?) professor sempre na dimensão de um vir-a-ser. Silvânia Siebert2014-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 2 (2014); p. 355-375Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 2 (2014); p. 355-3751982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372/1673Melo, Lívia Chaves deBrito, Cristiane C. de Paulainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:58Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2372Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:58Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship Literatura (de) y (des)motivación: representaciones sobre lo “bueno profesor” en informes de entrenamiento supervisado Literatura (d)e (des)motivação: representações sobre o “bom professor” em relatórios de estágio supervisionado |
title |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship |
spellingShingle |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship Melo, Lívia Chaves de Literature of motivation Representations „Good teacher‟. Writing Literatura de motivación Representaciones „Bueno profesor‟ Escrita Literatura de motivação Representações “Bom professor‟ Escrita |
title_short |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship |
title_full |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship |
title_fullStr |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship |
title_full_unstemmed |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship |
title_sort |
Literature of/and (de)motivation: representations of “good teacher” in reports of teaching supervised internship |
author |
Melo, Lívia Chaves de |
author_facet |
Melo, Lívia Chaves de Brito, Cristiane C. de Paula |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Cristiane C. de Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Lívia Chaves de Brito, Cristiane C. de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literature of motivation Representations „Good teacher‟. Writing Literatura de motivación Representaciones „Bueno profesor‟ Escrita Literatura de motivação Representações “Bom professor‟ Escrita |
topic |
Literature of motivation Representations „Good teacher‟. Writing Literatura de motivación Representaciones „Bueno profesor‟ Escrita Literatura de motivação Representações “Bom professor‟ Escrita |
description |
This paper aims at discussing, from the epistemological base in the studies of Pêcheux in dialogue with a Bakhtinian perspective of language, representations of the „good? teacher, constructed by student-masters, when using literature of motivation (texts with optimistic messages and encouragements to the reader), in order to write about their experiences as pre-service teachers, in reports of English teaching supervised internship. Our analysis shows that these written productions are constituted by voices and discourses that are interwoven and in which subjects, in the attempt to construct a complete and ideal image before the other, fail to problematize the tense, conflicting and political nature of the teaching-learning processes, signifying the place of („good?) teacher always in the dimension of a coming-to-be. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2372/1673 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 2 (2014); p. 355-375 Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 2 (2014); p. 355-375 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574740381696 |