A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441 |
Resumo: | Since the 1980s, from Geraldi’s (1984) pioneering proposal of incorporating, in the teaching of Portuguese, the axis of linguistic analysis, many publications have achieved academic relevance. However, most of them have only considered the topic theoretically. This article, however, intends to go further. It is an attempt of analysing an examplar from the genre historical report, discussing the theoretical orientation that gives support to the linguistic analysis and presenting examples of possible practical suggestions for the classroom. To do so, we make use of utterance theory (Bakhtin, 2003 e 2004) and genre theory (Bronckart, 2003), making use, at certain moments, of Textual Linguistics (Koch, 1989, 1990; Costa Val, 1999). We intend, with this, to present a sample of linguistic analysis, with no intention of regarding it as unique or exclusive. The objective is to contribute to the area of text analysis, considering the text in terms of its production context, its genre and its linguistic features. |
id |
UNISUL-3_e37b3987979858b10e01eb89f39788ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/441 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”Uma tentativa de análise linguística de um texto do gênero “relato histórico”GenreLinguistic analysisPortuguese teachingGênero discursivo/textualAnálise lingüísticaEnsino da Língua PortuguesaSince the 1980s, from Geraldi’s (1984) pioneering proposal of incorporating, in the teaching of Portuguese, the axis of linguistic analysis, many publications have achieved academic relevance. However, most of them have only considered the topic theoretically. This article, however, intends to go further. It is an attempt of analysing an examplar from the genre historical report, discussing the theoretical orientation that gives support to the linguistic analysis and presenting examples of possible practical suggestions for the classroom. To do so, we make use of utterance theory (Bakhtin, 2003 e 2004) and genre theory (Bronckart, 2003), making use, at certain moments, of Textual Linguistics (Koch, 1989, 1990; Costa Val, 1999). We intend, with this, to present a sample of linguistic analysis, with no intention of regarding it as unique or exclusive. The objective is to contribute to the area of text analysis, considering the text in terms of its production context, its genre and its linguistic features.Desde a década de 1980, a partir da proposta pioneira de Geraldi (1984) de incorporar, no ensino da Língua Portuguesa, o eixo de análise linguística, muitas publicações se destacaram no meio acadêmico. No entanto, a maioria delas contemplou o assunto apenas teoricamente. Esta produção, no entanto, pretende ir além. É uma tentativa de análise de um texto do gênero Relato Histórico, tanto discutindo a orientação teórica que dá sustentação à análise linguística, quanto apresentando exemplos de possíveis encaminhamentos práticos para a sala de aula. Para isso, pautar-nos-emos na teoria da enunciação e dos gêneros discursivos (Bakhtin, 2003 e 2004) e dos gêneros textuais (Bronckart, 2003), recorrendo, em determinados momentos, à Linguística Textual (Koch, 1989, 1990; Costa Val, 1999). Na verdade, pretendemos apresentar uma amostra de análise linguística, sem a pretensão de torná-la única ou exclusiva nos encaminhamentos efetuados. O propósito reside em contribuir com a orientação de possíveis olhares para o texto, compreendendo-o quanto à sua situação de produção e ao seu conteúdo temático, quanto ao gênero que o materializa e quanto às marcas linguísticas que o constituem.Silvânia Siebert2010-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441Linguagem em (Dis)curso; Vol. 10 No. 1 (2010); p. 181-206Linguagem em (Dis)curso; v. 10 n. 1 (2010); p. 181-2061982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441/461Costa-Hübes, Terezinha da Conceiçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/441Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report” Uma tentativa de análise linguística de um texto do gênero “relato histórico” |
title |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report” |
spellingShingle |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report” Costa-Hübes, Terezinha da Conceição Genre Linguistic analysis Portuguese teaching Gênero discursivo/textual Análise lingüística Ensino da Língua Portuguesa |
title_short |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report” |
title_full |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report” |
title_fullStr |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report” |
title_full_unstemmed |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report” |
title_sort |
A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report” |
author |
Costa-Hübes, Terezinha da Conceição |
author_facet |
Costa-Hübes, Terezinha da Conceição |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa-Hübes, Terezinha da Conceição |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Genre Linguistic analysis Portuguese teaching Gênero discursivo/textual Análise lingüística Ensino da Língua Portuguesa |
topic |
Genre Linguistic analysis Portuguese teaching Gênero discursivo/textual Análise lingüística Ensino da Língua Portuguesa |
description |
Since the 1980s, from Geraldi’s (1984) pioneering proposal of incorporating, in the teaching of Portuguese, the axis of linguistic analysis, many publications have achieved academic relevance. However, most of them have only considered the topic theoretically. This article, however, intends to go further. It is an attempt of analysing an examplar from the genre historical report, discussing the theoretical orientation that gives support to the linguistic analysis and presenting examples of possible practical suggestions for the classroom. To do so, we make use of utterance theory (Bakhtin, 2003 e 2004) and genre theory (Bronckart, 2003), making use, at certain moments, of Textual Linguistics (Koch, 1989, 1990; Costa Val, 1999). We intend, with this, to present a sample of linguistic analysis, with no intention of regarding it as unique or exclusive. The objective is to contribute to the area of text analysis, considering the text in terms of its production context, its genre and its linguistic features. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441/461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 10 No. 1 (2010); p. 181-206 Linguagem em (Dis)curso; v. 10 n. 1 (2010); p. 181-206 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574202462208 |