A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa-Hübes, Terezinha da Conceição
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441
Resumo: Since the 1980s, from Geraldi’s (1984) pioneering proposal of incorporating, in the teaching of Portuguese, the axis of linguistic analysis, many publications have achieved academic relevance. However, most of them have only considered the topic theoretically. This article, however, intends to go further. It is an attempt of analysing an examplar from the genre historical report, discussing the theoretical orientation that gives support to the linguistic analysis and presenting examples of possible practical suggestions for the classroom. To do so, we make use of utterance theory (Bakhtin, 2003 e 2004) and genre theory (Bronckart, 2003), making use, at certain moments, of Textual Linguistics (Koch, 1989, 1990; Costa Val, 1999). We intend, with this, to present a sample of linguistic analysis, with no intention of regarding it as unique or exclusive. The objective is to contribute to the area of text analysis, considering the text in terms of its production context, its genre and its linguistic features.
id UNISUL-3_e37b3987979858b10e01eb89f39788ec
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/441
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”Uma tentativa de análise linguística de um texto do gênero “relato histórico”GenreLinguistic analysisPortuguese teachingGênero discursivo/textualAnálise lingüísticaEnsino da Língua PortuguesaSince the 1980s, from Geraldi’s (1984) pioneering proposal of incorporating, in the teaching of Portuguese, the axis of linguistic analysis, many publications have achieved academic relevance. However, most of them have only considered the topic theoretically. This article, however, intends to go further. It is an attempt of analysing an examplar from the genre historical report, discussing the theoretical orientation that gives support to the linguistic analysis and presenting examples of possible practical suggestions for the classroom. To do so, we make use of utterance theory (Bakhtin, 2003 e 2004) and genre theory (Bronckart, 2003), making use, at certain moments, of Textual Linguistics (Koch, 1989, 1990; Costa Val, 1999). We intend, with this, to present a sample of linguistic analysis, with no intention of regarding it as unique or exclusive. The objective is to contribute to the area of text analysis, considering the text in terms of its production context, its genre and its linguistic features.Desde a década de 1980, a partir da proposta pioneira de Geraldi (1984) de incorporar, no ensino da Língua Portuguesa, o eixo de análise linguística, muitas publicações se destacaram no meio acadêmico. No entanto, a maioria delas contemplou o assunto apenas teoricamente. Esta produção, no entanto, pretende ir além. É uma tentativa de análise de um texto do gênero Relato Histórico, tanto discutindo a orientação teórica que dá sustentação à análise linguística, quanto apresentando exemplos de possíveis encaminhamentos práticos para a sala de aula. Para isso, pautar-nos-emos na teoria da enunciação e dos gêneros discursivos (Bakhtin, 2003 e 2004) e dos gêneros textuais (Bronckart, 2003), recorrendo, em determinados momentos, à Linguística Textual (Koch, 1989, 1990; Costa Val, 1999). Na verdade, pretendemos apresentar uma amostra de análise linguística, sem a pretensão de torná-la única ou exclusiva nos encaminhamentos efetuados. O propósito reside em contribuir com a orientação de possíveis olhares para o texto, compreendendo-o quanto à sua situação de produção e ao seu conteúdo temático, quanto ao gênero que o materializa e quanto às marcas linguísticas que o constituem.Silvânia Siebert2010-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441Linguagem em (Dis)curso; Vol. 10 No. 1 (2010); p. 181-206Linguagem em (Dis)curso; v. 10 n. 1 (2010); p. 181-2061982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441/461Costa-Hübes, Terezinha da Conceiçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/441Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
Uma tentativa de análise linguística de um texto do gênero “relato histórico”
title A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
spellingShingle A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
Costa-Hübes, Terezinha da Conceição
Genre
Linguistic analysis
Portuguese teaching
Gênero discursivo/textual
Análise lingüística
Ensino da Língua Portuguesa
title_short A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
title_full A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
title_fullStr A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
title_full_unstemmed A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
title_sort A linguistic analysis of an examplar of the genre “historical report”
author Costa-Hübes, Terezinha da Conceição
author_facet Costa-Hübes, Terezinha da Conceição
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa-Hübes, Terezinha da Conceição
dc.subject.por.fl_str_mv Genre
Linguistic analysis
Portuguese teaching
Gênero discursivo/textual
Análise lingüística
Ensino da Língua Portuguesa
topic Genre
Linguistic analysis
Portuguese teaching
Gênero discursivo/textual
Análise lingüística
Ensino da Língua Portuguesa
description Since the 1980s, from Geraldi’s (1984) pioneering proposal of incorporating, in the teaching of Portuguese, the axis of linguistic analysis, many publications have achieved academic relevance. However, most of them have only considered the topic theoretically. This article, however, intends to go further. It is an attempt of analysing an examplar from the genre historical report, discussing the theoretical orientation that gives support to the linguistic analysis and presenting examples of possible practical suggestions for the classroom. To do so, we make use of utterance theory (Bakhtin, 2003 e 2004) and genre theory (Bronckart, 2003), making use, at certain moments, of Textual Linguistics (Koch, 1989, 1990; Costa Val, 1999). We intend, with this, to present a sample of linguistic analysis, with no intention of regarding it as unique or exclusive. The objective is to contribute to the area of text analysis, considering the text in terms of its production context, its genre and its linguistic features.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/441/461
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 10 No. 1 (2010); p. 181-206
Linguagem em (Dis)curso; v. 10 n. 1 (2010); p. 181-206
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574202462208