Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rauen, Fábio José
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/684
Resumo: Provinha Brasil aims to evaluate the Brazilian students’ literacy level in the 2nd year of elementary school. In 2009, there were two editions of Provinha Brasil: at the beginning of the school year, in order to assess the literacy process, and at the end of the school year, in order to compare the students’ performance with the first evaluation and to identify progresses and limitations. Among the skills under evaluation, the ability to infer information based on text reading stands out. In the 2009 second edition, based on a comic strip by Mauricio de Sousa, the twentieth question is related to this skill descriptor. Motivated by the dispersion of responses to this question by ten literacy teachers in Nazario’s 2010 dissertation, proposition and response options of the twentieth question were analyzed based on Relevance Theory. It is argued that there are difficulties for the development of alternative options to inferential questions, since more sophisticated inferences and different degrees of strength of cognitive assumptions may be at stake.
id UNISUL-3_ead5c9c74862c82fc93b8849faa38c27
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/684
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”Evaluación de la habilidad de inferencia en lectura: estudio de caso con una cuestión de la “Provinha Brasil”Avaliação da habilidade de inferência em leitura: estudo de caso com uma questão da Provinha BrasilCognitionInferenceRelevanceRelevance theoryProvinha BrasilCogniciónInferenciaRelevanciaTeoría de la relevanciaProvinha BrasilCogniçãoInferênciaRelevânciaTeoria da relevânciaProvinha BrasilProvinha Brasil aims to evaluate the Brazilian students’ literacy level in the 2nd year of elementary school. In 2009, there were two editions of Provinha Brasil: at the beginning of the school year, in order to assess the literacy process, and at the end of the school year, in order to compare the students’ performance with the first evaluation and to identify progresses and limitations. Among the skills under evaluation, the ability to infer information based on text reading stands out. In the 2009 second edition, based on a comic strip by Mauricio de Sousa, the twentieth question is related to this skill descriptor. Motivated by the dispersion of responses to this question by ten literacy teachers in Nazario’s 2010 dissertation, proposition and response options of the twentieth question were analyzed based on Relevance Theory. It is argued that there are difficulties for the development of alternative options to inferential questions, since more sophisticated inferences and different degrees of strength of cognitive assumptions may be at stake.Provinha Brasil tiene como objetivo evaluar el nivel de alfabetización de los Estudiantes brasileños en el 2º año de la escuela primaria. En 2009, hubo dos ediciones de Provinha Brasil: al inicio del año escolar, a fin de evaluar el proceso de alfabetización, y al final del año escolar, con el fin de comparar el rendimiento de los estudiantes con la primera evaluación e identificar avances y limitaciones. Entre las competencias en evaluación, se destaca la de inferir la información basada en la lectura de textos. En la segunda edición de 2009, con base en una tira cómica de Mauricio de Sousa, la vigésima cuestión fue relacionada con este descriptor de habilidad. Motivados por la dispersión de las respuestas a esta pregunta por diez profesoras de alfabetización en la disertación de Nazario (2010), en esto artículo, fueron analizados con base en la Teoría de la Relevancia la propuesta y las opciones de respuesta de esa cuestión. Basándose en los resultados, se destacan las dificultades para el desarrollo de opciones alternativas a las preguntas de inferencia, ya que inferencias más sofisticadas y diferentes grados de fuerza de las suposiciones cognitivas pueden estar en juego.A Provinha Brasil visa avaliar o nível de alfabetização de estudantes brasileiros no 2º ano do Ensino Fundamental. Em 2009, houve duas edições: no início do ano para avaliar o processo de alfabetização e no final do ano para identificar avanços e limitações. Entre as habilidades avaliadas pelo teste, destaca-se a de inferir a partir da leitura de textos. Na segunda edição de 2009, a vigésima questão deu conta desse descritor, utilizando-se de uma história em quadrinhos de Mauricio de Sousa. Motivado pela dispersão de respostas dadas à questão por dez alfabetizadoras na dissertação de Nazário (2010), analisam-se nesse artigo, com base na Teoria da Relevância, a proposição e as opções de resposta. Fundamentado nos achados, destacam-se as dificuldades para o desenvolvimento de alternativas objetivas para questões inferenciais, dado que inferências mais sofisticadas e diferentes graus de força das suposições cognitivas entram em cena na interpretação.Silvânia Siebert2011-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/684Linguagem em (Dis)curso; Vol. 11 No. 2 (2011); p. 217-240Linguagem em (Dis)curso; v. 11 n. 2 (2011); p. 217-2401982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/684/639Rauen, Fábio Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:03Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/684Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:03Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”
Evaluación de la habilidad de inferencia en lectura: estudio de caso con una cuestión de la “Provinha Brasil”
Avaliação da habilidade de inferência em leitura: estudo de caso com uma questão da Provinha Brasil
title Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”
spellingShingle Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”
Rauen, Fábio José
Cognition
Inference
Relevance
Relevance theory
Provinha Brasil
Cognición
Inferencia
Relevancia
Teoría de la relevancia
Provinha Brasil
Cognição
Inferência
Relevância
Teoria da relevância
Provinha Brasil
title_short Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”
title_full Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”
title_fullStr Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”
title_full_unstemmed Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”
title_sort Evaluation of inference skills in reading: a case study with one question of “Provinha Brasil”
author Rauen, Fábio José
author_facet Rauen, Fábio José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rauen, Fábio José
dc.subject.por.fl_str_mv Cognition
Inference
Relevance
Relevance theory
Provinha Brasil
Cognición
Inferencia
Relevancia
Teoría de la relevancia
Provinha Brasil
Cognição
Inferência
Relevância
Teoria da relevância
Provinha Brasil
topic Cognition
Inference
Relevance
Relevance theory
Provinha Brasil
Cognición
Inferencia
Relevancia
Teoría de la relevancia
Provinha Brasil
Cognição
Inferência
Relevância
Teoria da relevância
Provinha Brasil
description Provinha Brasil aims to evaluate the Brazilian students’ literacy level in the 2nd year of elementary school. In 2009, there were two editions of Provinha Brasil: at the beginning of the school year, in order to assess the literacy process, and at the end of the school year, in order to compare the students’ performance with the first evaluation and to identify progresses and limitations. Among the skills under evaluation, the ability to infer information based on text reading stands out. In the 2009 second edition, based on a comic strip by Mauricio de Sousa, the twentieth question is related to this skill descriptor. Motivated by the dispersion of responses to this question by ten literacy teachers in Nazario’s 2010 dissertation, proposition and response options of the twentieth question were analyzed based on Relevance Theory. It is argued that there are difficulties for the development of alternative options to inferential questions, since more sophisticated inferences and different degrees of strength of cognitive assumptions may be at stake.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/684
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/684
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/684/639
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 11 No. 2 (2011); p. 217-240
Linguagem em (Dis)curso; v. 11 n. 2 (2011); p. 217-240
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574280056832