Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rauen, Fábio José
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Feltes, Heloísa Pedroso de Moraes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2418
Resumo: Provinha Brasil is an instrument for the Ministério da Educação to assess the level of literacy of second grade Brazilian students in the Ensino Fundamental. Among the descriptors measured by the test, we select “inferring information from reading texts”. In its second edition, which was applied in 2009 at the end of the school year, the twentieth question concerning such a skill was based on a comic strip by Maurício de Sousa. Rauen (2011), curious about the dispersion of the answers to that question as given by ten literacy teachers, as they appear in the thesis by Nazário (2010), analyzed proposition and answer options, coming to conclude that all alternative were plausible. The present paper resumes Rauen’s study, while advancing the thesis that the way the narrowing of the lexical item ‘beijo’ (kiss) occurs in the understanding of that comic strip explains the dispersion of the answers and calls into question the alternative that was considered correct by the evaluation.
id UNISUL-3_91cce2a961c52aff3d83ce8f1c9b65bd
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2418
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha BrasilProblematizando el ítem lexical ‘beijo’ (beso): explicaciones e implicaciones en una cuestión de la Provinha BrasilProblematizando o item lexical ‘beijo’: explicaturas e implicaturas em questão da provinha BrasilCognitive PragmaticsRelevance TheoryProvinha BrasilPragmática CognitivaTeoría de la RelevanciaProvinha BrasilPragmática CognitivaTeoria da RelevânciaProvinha BrasilProvinha Brasil is an instrument for the Ministério da Educação to assess the level of literacy of second grade Brazilian students in the Ensino Fundamental. Among the descriptors measured by the test, we select “inferring information from reading texts”. In its second edition, which was applied in 2009 at the end of the school year, the twentieth question concerning such a skill was based on a comic strip by Maurício de Sousa. Rauen (2011), curious about the dispersion of the answers to that question as given by ten literacy teachers, as they appear in the thesis by Nazário (2010), analyzed proposition and answer options, coming to conclude that all alternative were plausible. The present paper resumes Rauen’s study, while advancing the thesis that the way the narrowing of the lexical item ‘beijo’ (kiss) occurs in the understanding of that comic strip explains the dispersion of the answers and calls into question the alternative that was considered correct by the evaluation. La Provinha Brasil es un instrumento del Ministerio de la Educación para evaluar el nivel de alfabetismo de estudiantes brasileños del 2º año de la Educación Básica. Entre las habilidades medidas por la prueba, se resalta la de inferir informaciones a partir de la lectura de textos. En la segunda edición en 2009, aplicada al final del año escolar, la cuestión veinte dio cuenta de este descriptor por medio de una tirita de Mauricio de Sousa. Rauen (2011), motivado por la dispersión en las respuestas dadas para la cuestión por diez alfabetizadoras en la disertación de Nazário (2010), analizó proposición y opciones de respuesta, concluyendo que todas las alternativas eran plausibles. Ese artículo retoma aquel estudio, defendiendo la tesis de que el modo como ocurre el estrechamiento del ítem lexical ‘beso’ en la comprensión de la historieta explica la dispersión de las respuestas y pone en jeque la alternativa considerada correcta por los proponentes. A Provinha Brasil é o instrumento do Ministério da Educação para avaliar o nível de alfabetização de estudantes brasileiros no 2º ano do Ensino Fundamental. Entre as habilidades medidas pelo teste, destaca-se a de “inferir informações a partir da leitura de textos”. Na segunda edição de 2009, aplicada no final do ano letivo, a vigésima questão deu conta deste descritor, utilizando-se de uma tira de Mauricio de Sousa. Rauen (2011), motivado pela dispersão nas respostas dadas à questão por dez alfabetizadoras na dissertação de Nazário (2010), analisou proposição e opções de resposta, concluindo que todas as alternativas eram plausíveis. Este artigo retoma aquele estudo, defendendo a tese de que o modo como ocorre o estreitamento do item lexical ‘beijo’ na compreensão da história em quadrinhos explica a dispersão das respostas e põe em xeque a alternativa considerada correta pelos propositores.Silvânia Siebert2014-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2418Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 49-65Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 49-651982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2418/1707Rauen, Fábio JoséFeltes, Heloísa Pedroso de Moraesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2418Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:59Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil
Problematizando el ítem lexical ‘beijo’ (beso): explicaciones e implicaciones en una cuestión de la Provinha Brasil
Problematizando o item lexical ‘beijo’: explicaturas e implicaturas em questão da provinha Brasil
title Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil
spellingShingle Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil
Rauen, Fábio José
Cognitive Pragmatics
Relevance Theory
Provinha Brasil
Pragmática Cognitiva
Teoría de la Relevancia
Provinha Brasil
Pragmática Cognitiva
Teoria da Relevância
Provinha Brasil
title_short Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil
title_full Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil
title_fullStr Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil
title_full_unstemmed Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil
title_sort Problematizing the lexical item ‘beijo’ (kiss): explicatures and implicatures in a question of the Provinha Brasil
author Rauen, Fábio José
author_facet Rauen, Fábio José
Feltes, Heloísa Pedroso de Moraes
author_role author
author2 Feltes, Heloísa Pedroso de Moraes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rauen, Fábio José
Feltes, Heloísa Pedroso de Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv Cognitive Pragmatics
Relevance Theory
Provinha Brasil
Pragmática Cognitiva
Teoría de la Relevancia
Provinha Brasil
Pragmática Cognitiva
Teoria da Relevância
Provinha Brasil
topic Cognitive Pragmatics
Relevance Theory
Provinha Brasil
Pragmática Cognitiva
Teoría de la Relevancia
Provinha Brasil
Pragmática Cognitiva
Teoria da Relevância
Provinha Brasil
description Provinha Brasil is an instrument for the Ministério da Educação to assess the level of literacy of second grade Brazilian students in the Ensino Fundamental. Among the descriptors measured by the test, we select “inferring information from reading texts”. In its second edition, which was applied in 2009 at the end of the school year, the twentieth question concerning such a skill was based on a comic strip by Maurício de Sousa. Rauen (2011), curious about the dispersion of the answers to that question as given by ten literacy teachers, as they appear in the thesis by Nazário (2010), analyzed proposition and answer options, coming to conclude that all alternative were plausible. The present paper resumes Rauen’s study, while advancing the thesis that the way the narrowing of the lexical item ‘beijo’ (kiss) occurs in the understanding of that comic strip explains the dispersion of the answers and calls into question the alternative that was considered correct by the evaluation.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2418
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2418/1707
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 49-65
Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 49-65
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574754013184