Rewriting, dialogism and ethnography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fiad, Raquel Salek
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155
Resumo: This paper intends to contribute to academic discussions on literacy in the Brazilian context with reflections about rewriting based on dialogism and an ethnographic perspective. My intention is to articulate a dialogical perspective of language studies to an ethnographic perspective of writing analysis through longitudinal interactions around writing. Based on Lillis’ (2008) concept of text history, I present a brief analysis of a text written by a college student as well as comments written by his colleagues.
id UNISUL-3_f39f28c96865d034a57070b0f138cc85
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2155
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Rewriting, dialogism and ethnographyReescritura, dialogismo y etnografíaReescrita, dialogismo e etnografiaRewritingDialogismText historyEthnographyReescrituraDialogismoHistoria del textoEtnografíaReescritaDialogismoHistória do textoEtnografiaThis paper intends to contribute to academic discussions on literacy in the Brazilian context with reflections about rewriting based on dialogism and an ethnographic perspective. My intention is to articulate a dialogical perspective of language studies to an ethnographic perspective of writing analysis through longitudinal interactions around writing. Based on Lillis’ (2008) concept of text history, I present a brief analysis of a text written by a college student as well as comments written by his colleagues. Con este texto, pretendo contribuir para las discusiones sobre instrucción académica en el contexto brasileño, trayendo reflexiones sobre la reescritura de textos, con base en una perspectiva etnográfica y dialógica. Para eso, propongo una articulación entre un concepto dialógico del lenguaje y una perspectiva etnográfica de análisis de la escritura, posibilitando un acompañamiento longitudinal de las escrituras en el contexto académico a través del análisis de los textos y de las interacciones en torno de los textos. Me apoyo en el concepto de “historia del texto” propuesto por Lillis (2008) y ensayo un análisis de un texto bien como de comentarios sobre ese texto producidos por estudiantes universitarios brasileños. Com este texto, pretendo contribuir para as discussões sobre letramento acadêmico no contexto brasileiro, trazendo reflexões sobre a reescrita de textos, com base em uma perspectiva etnográfica e dialógica. Para isso, proponho uma articulação entre uma concepção dialógica da linguagem e uma perspectiva etnográfica de análise da escrita, possibilitando um acompanhamento longitudinal das escritas no contexto acadêmico através da análise dos textos e das interações em torno dos textos. Apoio-me no conceito de “história do texto” proposto por Lillis (2008) e ensaio uma análise de um texto bem como de comentários sobre esse texto produzidos por estudantes universitários brasileiros. Silvânia Siebert2014-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 3 (2013); p. 463-480Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 3 (2013); p. 463-4801982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155/1551Fiad, Raquel Salekinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2155Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:59Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Rewriting, dialogism and ethnography
Reescritura, dialogismo y etnografía
Reescrita, dialogismo e etnografia
title Rewriting, dialogism and ethnography
spellingShingle Rewriting, dialogism and ethnography
Fiad, Raquel Salek
Rewriting
Dialogism
Text history
Ethnography
Reescritura
Dialogismo
Historia del texto
Etnografía
Reescrita
Dialogismo
História do texto
Etnografia
title_short Rewriting, dialogism and ethnography
title_full Rewriting, dialogism and ethnography
title_fullStr Rewriting, dialogism and ethnography
title_full_unstemmed Rewriting, dialogism and ethnography
title_sort Rewriting, dialogism and ethnography
author Fiad, Raquel Salek
author_facet Fiad, Raquel Salek
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fiad, Raquel Salek
dc.subject.por.fl_str_mv Rewriting
Dialogism
Text history
Ethnography
Reescritura
Dialogismo
Historia del texto
Etnografía
Reescrita
Dialogismo
História do texto
Etnografia
topic Rewriting
Dialogism
Text history
Ethnography
Reescritura
Dialogismo
Historia del texto
Etnografía
Reescrita
Dialogismo
História do texto
Etnografia
description This paper intends to contribute to academic discussions on literacy in the Brazilian context with reflections about rewriting based on dialogism and an ethnographic perspective. My intention is to articulate a dialogical perspective of language studies to an ethnographic perspective of writing analysis through longitudinal interactions around writing. Based on Lillis’ (2008) concept of text history, I present a brief analysis of a text written by a college student as well as comments written by his colleagues.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155/1551
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 3 (2013); p. 463-480
Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 3 (2013); p. 463-480
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572628549632