Rewriting, dialogism and ethnography
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155 |
Resumo: | This paper intends to contribute to academic discussions on literacy in the Brazilian context with reflections about rewriting based on dialogism and an ethnographic perspective. My intention is to articulate a dialogical perspective of language studies to an ethnographic perspective of writing analysis through longitudinal interactions around writing. Based on Lillis’ (2008) concept of text history, I present a brief analysis of a text written by a college student as well as comments written by his colleagues. |
id |
UNISUL-3_f39f28c96865d034a57070b0f138cc85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2155 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Rewriting, dialogism and ethnographyReescritura, dialogismo y etnografíaReescrita, dialogismo e etnografiaRewritingDialogismText historyEthnographyReescrituraDialogismoHistoria del textoEtnografíaReescritaDialogismoHistória do textoEtnografiaThis paper intends to contribute to academic discussions on literacy in the Brazilian context with reflections about rewriting based on dialogism and an ethnographic perspective. My intention is to articulate a dialogical perspective of language studies to an ethnographic perspective of writing analysis through longitudinal interactions around writing. Based on Lillis’ (2008) concept of text history, I present a brief analysis of a text written by a college student as well as comments written by his colleagues. Con este texto, pretendo contribuir para las discusiones sobre instrucción académica en el contexto brasileño, trayendo reflexiones sobre la reescritura de textos, con base en una perspectiva etnográfica y dialógica. Para eso, propongo una articulación entre un concepto dialógico del lenguaje y una perspectiva etnográfica de análisis de la escritura, posibilitando un acompañamiento longitudinal de las escrituras en el contexto académico a través del análisis de los textos y de las interacciones en torno de los textos. Me apoyo en el concepto de “historia del texto” propuesto por Lillis (2008) y ensayo un análisis de un texto bien como de comentarios sobre ese texto producidos por estudiantes universitarios brasileños. Com este texto, pretendo contribuir para as discussões sobre letramento acadêmico no contexto brasileiro, trazendo reflexões sobre a reescrita de textos, com base em uma perspectiva etnográfica e dialógica. Para isso, proponho uma articulação entre uma concepção dialógica da linguagem e uma perspectiva etnográfica de análise da escrita, possibilitando um acompanhamento longitudinal das escritas no contexto acadêmico através da análise dos textos e das interações em torno dos textos. Apoio-me no conceito de “história do texto” proposto por Lillis (2008) e ensaio uma análise de um texto bem como de comentários sobre esse texto produzidos por estudantes universitários brasileiros. Silvânia Siebert2014-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 3 (2013); p. 463-480Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 3 (2013); p. 463-4801982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155/1551Fiad, Raquel Salekinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2155Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:59Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rewriting, dialogism and ethnography Reescritura, dialogismo y etnografía Reescrita, dialogismo e etnografia |
title |
Rewriting, dialogism and ethnography |
spellingShingle |
Rewriting, dialogism and ethnography Fiad, Raquel Salek Rewriting Dialogism Text history Ethnography Reescritura Dialogismo Historia del texto Etnografía Reescrita Dialogismo História do texto Etnografia |
title_short |
Rewriting, dialogism and ethnography |
title_full |
Rewriting, dialogism and ethnography |
title_fullStr |
Rewriting, dialogism and ethnography |
title_full_unstemmed |
Rewriting, dialogism and ethnography |
title_sort |
Rewriting, dialogism and ethnography |
author |
Fiad, Raquel Salek |
author_facet |
Fiad, Raquel Salek |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fiad, Raquel Salek |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rewriting Dialogism Text history Ethnography Reescritura Dialogismo Historia del texto Etnografía Reescrita Dialogismo História do texto Etnografia |
topic |
Rewriting Dialogism Text history Ethnography Reescritura Dialogismo Historia del texto Etnografía Reescrita Dialogismo História do texto Etnografia |
description |
This paper intends to contribute to academic discussions on literacy in the Brazilian context with reflections about rewriting based on dialogism and an ethnographic perspective. My intention is to articulate a dialogical perspective of language studies to an ethnographic perspective of writing analysis through longitudinal interactions around writing. Based on Lillis’ (2008) concept of text history, I present a brief analysis of a text written by a college student as well as comments written by his colleagues. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2155/1551 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 3 (2013); p. 463-480 Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 3 (2013); p. 463-480 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220572628549632 |