Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Adriana Rodrigues de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Nóbrega, Adriana Nogueira Accioly
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255
Resumo: This article aims at discussing argumentation in secondary school writing production considering resources of attitude, which may create writers’ authorial positioning (HYLAND, 2012). The study focuses on Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), in particular on the Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005), in interface with a social perspective of argumentation (BRETON, 2003). Two argumentative texts are analyzed through a qualitative approach and results suggest there are a great number of evaluations based on attitudinal resources of judgment, made by writer’s appraisals and opinions about human behavior, which illustrate authorial positioning is produced through social esteem and social sanction evaluations.
id UNISUL-3_f49494aa547e017d2a581d0e1c310f76
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3255
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing productionEvaluación y argumentación: un análisis de la producción textual en el Enseñanza MediaAvaliação e argumentação: uma análise da produção textual no Ensino MédioSystemic Functional-LinguisticsAppraisal SystemTextual ProductionArgumentationAuthorial PositioningLingüística Sistémico-FuncionalSistema de Evaluación. Producción textualArgumentaciónPosicionamiento autoralLinguística Sistêmico-FuncionalSistema de AvaliatividadeProdução textualArgumentação. Posicionamento autoralThis article aims at discussing argumentation in secondary school writing production considering resources of attitude, which may create writers’ authorial positioning (HYLAND, 2012). The study focuses on Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), in particular on the Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005), in interface with a social perspective of argumentation (BRETON, 2003). Two argumentative texts are analyzed through a qualitative approach and results suggest there are a great number of evaluations based on attitudinal resources of judgment, made by writer’s appraisals and opinions about human behavior, which illustrate authorial positioning is produced through social esteem and social sanction evaluations.El objetivo de esta investigación es discutir la práctica argumentativa en dos textos de alumnos de la Enseñanza Media, a partir de la investigación de recursos actitudinales que pueden crear el posicionamiento autoral (HYLAND, 2012) de los escritores. Para ello, tomamos por base la Lingüística Sistémico-Funcional (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), especialmente el Sistema de Evaluación (MARTIN; WHITE, 2005) en interface con una perspectiva social de argumentación (BRETON, 2003) para el análisis cualitativo de dos composiciones de ensayo. Resultados sugieren que hay grande número de elecciones actitudinales en los textos investigados, cuando el escritor, al valorar y opinar sobre el comportamiento humano, elabora su posicionamiento autoral por medio de evaluaciones de estima y sanción social.O objetivo desta pesquisa é discutir a prática argumentativa em dois textos de alunos do Ensino Médio, a partir da investigação de recursos atitudinais que podem criar o posicionamento autoral (HYLAND, 2012) dos escritores. Para tanto, tomamos por base a Linguística Sistêmico-Funcional (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), especialmente o Sistema de Avaliatividade (MARTIN; WHITE, 2005), em interface com uma perspectiva social de argumentação (BRETON, 2003), para a análise qualitativa de duas redações do tipo dissertativo-argumentativo. Resultados sugerem que há um grande número de escolhas atitudinais nos textos investigados, quando o escritor, ao valorar e opinar sobre o comportamento humano, elabora seu posicionamento autoral por meio de avaliações de estima e sanção social.Silvânia Siebert2015-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 2 (2015); p. 285-302Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 2 (2015); p. 285-3021982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255/2316Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Adriana Rodrigues deNóbrega, Adriana Nogueira Accioly2015-10-28T12:37:33Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3255Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-28T12:37:33Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
Evaluación y argumentación: un análisis de la producción textual en el Enseñanza Media
Avaliação e argumentação: uma análise da produção textual no Ensino Médio
title Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
spellingShingle Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
Abreu, Adriana Rodrigues de
Systemic Functional-Linguistics
Appraisal System
Textual Production
Argumentation
Authorial Positioning
Lingüística Sistémico-Funcional
Sistema de Evaluación
. Producción textual
Argumentación
Posicionamiento autoral
Linguística Sistêmico-Funcional
Sistema de Avaliatividade
Produção textual
Argumentação. Posicionamento autoral
title_short Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
title_full Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
title_fullStr Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
title_full_unstemmed Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
title_sort Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
author Abreu, Adriana Rodrigues de
author_facet Abreu, Adriana Rodrigues de
Nóbrega, Adriana Nogueira Accioly
author_role author
author2 Nóbrega, Adriana Nogueira Accioly
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Adriana Rodrigues de
Nóbrega, Adriana Nogueira Accioly
dc.subject.por.fl_str_mv Systemic Functional-Linguistics
Appraisal System
Textual Production
Argumentation
Authorial Positioning
Lingüística Sistémico-Funcional
Sistema de Evaluación
. Producción textual
Argumentación
Posicionamiento autoral
Linguística Sistêmico-Funcional
Sistema de Avaliatividade
Produção textual
Argumentação. Posicionamento autoral
topic Systemic Functional-Linguistics
Appraisal System
Textual Production
Argumentation
Authorial Positioning
Lingüística Sistémico-Funcional
Sistema de Evaluación
. Producción textual
Argumentación
Posicionamiento autoral
Linguística Sistêmico-Funcional
Sistema de Avaliatividade
Produção textual
Argumentação. Posicionamento autoral
description This article aims at discussing argumentation in secondary school writing production considering resources of attitude, which may create writers’ authorial positioning (HYLAND, 2012). The study focuses on Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), in particular on the Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005), in interface with a social perspective of argumentation (BRETON, 2003). Two argumentative texts are analyzed through a qualitative approach and results suggest there are a great number of evaluations based on attitudinal resources of judgment, made by writer’s appraisals and opinions about human behavior, which illustrate authorial positioning is produced through social esteem and social sanction evaluations.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255/2316
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)curso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 2 (2015); p. 285-302
Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 2 (2015); p. 285-302
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574836850688