Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing production
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255 |
Resumo: | This article aims at discussing argumentation in secondary school writing production considering resources of attitude, which may create writers’ authorial positioning (HYLAND, 2012). The study focuses on Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), in particular on the Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005), in interface with a social perspective of argumentation (BRETON, 2003). Two argumentative texts are analyzed through a qualitative approach and results suggest there are a great number of evaluations based on attitudinal resources of judgment, made by writer’s appraisals and opinions about human behavior, which illustrate authorial positioning is produced through social esteem and social sanction evaluations. |
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Attitude and argumentation: an analysis of secondary school writing productionEvaluación y argumentación: un análisis de la producción textual en el Enseñanza MediaAvaliação e argumentação: uma análise da produção textual no Ensino MédioSystemic Functional-LinguisticsAppraisal SystemTextual ProductionArgumentationAuthorial PositioningLingüística Sistémico-FuncionalSistema de Evaluación. Producción textualArgumentaciónPosicionamiento autoralLinguística Sistêmico-FuncionalSistema de AvaliatividadeProdução textualArgumentação. Posicionamento autoralThis article aims at discussing argumentation in secondary school writing production considering resources of attitude, which may create writers’ authorial positioning (HYLAND, 2012). The study focuses on Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), in particular on the Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005), in interface with a social perspective of argumentation (BRETON, 2003). Two argumentative texts are analyzed through a qualitative approach and results suggest there are a great number of evaluations based on attitudinal resources of judgment, made by writer’s appraisals and opinions about human behavior, which illustrate authorial positioning is produced through social esteem and social sanction evaluations.El objetivo de esta investigación es discutir la práctica argumentativa en dos textos de alumnos de la Enseñanza Media, a partir de la investigación de recursos actitudinales que pueden crear el posicionamiento autoral (HYLAND, 2012) de los escritores. Para ello, tomamos por base la Lingüística Sistémico-Funcional (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), especialmente el Sistema de Evaluación (MARTIN; WHITE, 2005) en interface con una perspectiva social de argumentación (BRETON, 2003) para el análisis cualitativo de dos composiciones de ensayo. Resultados sugieren que hay grande número de elecciones actitudinales en los textos investigados, cuando el escritor, al valorar y opinar sobre el comportamiento humano, elabora su posicionamiento autoral por medio de evaluaciones de estima y sanción social.O objetivo desta pesquisa é discutir a prática argumentativa em dois textos de alunos do Ensino Médio, a partir da investigação de recursos atitudinais que podem criar o posicionamento autoral (HYLAND, 2012) dos escritores. Para tanto, tomamos por base a Linguística Sistêmico-Funcional (HALLIDAY; HASAN, 1989; HALLIDAY, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), especialmente o Sistema de Avaliatividade (MARTIN; WHITE, 2005), em interface com uma perspectiva social de argumentação (BRETON, 2003), para a análise qualitativa de duas redações do tipo dissertativo-argumentativo. Resultados sugerem que há um grande número de escolhas atitudinais nos textos investigados, quando o escritor, ao valorar e opinar sobre o comportamento humano, elabora seu posicionamento autoral por meio de avaliações de estima e sanção social.Silvânia Siebert2015-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255Linguagem em (Dis)curso; Vol. 15 No. 2 (2015); p. 285-302Linguagem em (Dis)curso; v. 15 n. 2 (2015); p. 285-3021982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3255/2316Copyright (c) 2015 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Adriana Rodrigues deNóbrega, Adriana Nogueira Accioly2015-10-28T12:37:33Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3255Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-28T12:37:33Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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