The reading of textbooks: a neglected situation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403 |
Resumo: | Reading comprehension is a major problem in Brazilian schools. Since 1985, the Federal Government has adopted a policy of providing textbooks for every student in public schools. These textbooks are published by private publishers, but the selection of the books follows a careful government-led process. However, no attention is paid to a full understanding of these texts by the pupils. It is taken for granted that teachers will help them in this process. Our recent research has shown that indeed students may have much difficulty in comprehending their textbooks. This essay focuses on scaffolding strategies that can be used by teachers to help students develop a more efficient understanding of their textbooks. |
id |
UNISUL-3_fc6906a1206c386169da9aa31d0e927b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/403 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The reading of textbooks: a neglected situationLa lectura de libros didácticos: una situación negligenciadaLa lecture de livres didactiques: une situation négligéeA leitura de livros didáticos: uma situação negligenciadaReading comprehensionTextbookReading strategyScaffolding strategyComprensión lectoraLibro didácticoEstrategia de lecturaEstrategia de andamioCompréhension de la lectureLivre didactiqueStratégie de lectureStratégie d’échafaudCompreensão leitoraLivro didáticoEstratégia de leituraEstratégia de andaimeReading comprehension is a major problem in Brazilian schools. Since 1985, the Federal Government has adopted a policy of providing textbooks for every student in public schools. These textbooks are published by private publishers, but the selection of the books follows a careful government-led process. However, no attention is paid to a full understanding of these texts by the pupils. It is taken for granted that teachers will help them in this process. Our recent research has shown that indeed students may have much difficulty in comprehending their textbooks. This essay focuses on scaffolding strategies that can be used by teachers to help students develop a more efficient understanding of their textbooks.La lectura con comprensión es un problema crucial en las escuelas brasileñas. Desde 1985, el Govierno Federal adoptó una política de distribución de libros didácticos a todos los alumnos de escuelas públicas. Esos libros son publicados por editoras particulares, pero su selección sigue un cuidadoso proceso en el ámbito del Ministerio de la Educación. Sin embargo, poca atención ha sido conferida a la comprensión de esos libros por los alumnos a quien ellos se destinan. Se espera que cualquier dificultad en su comprensión sea subsanada por los profesores en aula. Nuestra investigación reciente ha demostrado que de hecho los alumnos tienen mucha dificultad en la comprensión de sus libros didácticos. Este ensayo focaliza estrategias de andamio que profesores pueden adoptar para facilitar a los alumnos la lectura con más eficiencia de sus libros didácticos.La lecture avec compréhension est un problème crucial dans les écoles brésiliennes. Depuis 1985, le Gouvernement Fédéral a adopté une politique de distribution de livres didactiques à tous les élèves des écoles publiques. Ces livres sont publiés par des maisons d’édition privées, mais leur sélection suit un procès soigné dans le champ d’action du Ministère de l’Éducation. Cependant, les élèves à qui sont destinés ces livres leur donnent peu d’attention. On attend que n’importe quelle dificulté dans leur compréhension soit réparée en salle de classe par les professeurs. Notre recherche récente démontre qu’effectivement les élèves ont trop de difficultés dans la compréhension de ces livres didactiques. Cet essai focalise des stratégies d’échafaud que les professeurs peuvent adopter pour rendre facile aux élèves la lecture avec plus de capacité de leurs livres didactiques.A leitura com compreensão é um problema crucial nas escolas brasileiras. Desde 1985, o Governo Federal adotou uma política de distribuição de livros didáticos a todos os alunos de escolas públicas. Esses livros são publicados por editoras particulares, mas sua seleção segue um cuidadoso processo no âmbito do Ministério da Educação. No entanto, pouca atenção tem sido conferida à compreensão desses livros pelos alunos a quem eles se destinam. Espera-se que qualquer dificuldade em sua compreensão seja sanada pelos professores em sala de aula. Nossa pesquisa recente tem mostrado que de fato os alunos têm muita dificuldade na compreensão dos seus livros didáticos. Este ensaio focaliza estratégias de andaime que professores podem adotar para facilitar para os alunos a leitura com mais proficiência de seus livros didáticos.Silvânia Siebert2010-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 613-640Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 613-6401982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403/423Bortoni-Ricardo, Stella Marisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/403Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:06Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The reading of textbooks: a neglected situation La lectura de libros didácticos: una situación negligenciada La lecture de livres didactiques: une situation négligée A leitura de livros didáticos: uma situação negligenciada |
title |
The reading of textbooks: a neglected situation |
spellingShingle |
The reading of textbooks: a neglected situation Bortoni-Ricardo, Stella Maris Reading comprehension Textbook Reading strategy Scaffolding strategy Comprensión lectora Libro didáctico Estrategia de lectura Estrategia de andamio Compréhension de la lecture Livre didactique Stratégie de lecture Stratégie d’échafaud Compreensão leitora Livro didático Estratégia de leitura Estratégia de andaime |
title_short |
The reading of textbooks: a neglected situation |
title_full |
The reading of textbooks: a neglected situation |
title_fullStr |
The reading of textbooks: a neglected situation |
title_full_unstemmed |
The reading of textbooks: a neglected situation |
title_sort |
The reading of textbooks: a neglected situation |
author |
Bortoni-Ricardo, Stella Maris |
author_facet |
Bortoni-Ricardo, Stella Maris |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bortoni-Ricardo, Stella Maris |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading comprehension Textbook Reading strategy Scaffolding strategy Comprensión lectora Libro didáctico Estrategia de lectura Estrategia de andamio Compréhension de la lecture Livre didactique Stratégie de lecture Stratégie d’échafaud Compreensão leitora Livro didático Estratégia de leitura Estratégia de andaime |
topic |
Reading comprehension Textbook Reading strategy Scaffolding strategy Comprensión lectora Libro didáctico Estrategia de lectura Estrategia de andamio Compréhension de la lecture Livre didactique Stratégie de lecture Stratégie d’échafaud Compreensão leitora Livro didático Estratégia de leitura Estratégia de andaime |
description |
Reading comprehension is a major problem in Brazilian schools. Since 1985, the Federal Government has adopted a policy of providing textbooks for every student in public schools. These textbooks are published by private publishers, but the selection of the books follows a careful government-led process. However, no attention is paid to a full understanding of these texts by the pupils. It is taken for granted that teachers will help them in this process. Our recent research has shown that indeed students may have much difficulty in comprehending their textbooks. This essay focuses on scaffolding strategies that can be used by teachers to help students develop a more efficient understanding of their textbooks. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403/423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 613-640 Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 613-640 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574114381824 |