The reading of textbooks: a neglected situation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bortoni-Ricardo, Stella Maris
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403
Resumo: Reading comprehension is a major problem in Brazilian schools.  Since 1985, the Federal Government has adopted a policy of providing textbooks for every student in public schools. These textbooks are published by private publishers, but the selection of the books follows a careful government-led process. However, no attention is paid to a full understanding of these texts by the pupils. It is taken for granted that teachers will help them in this process. Our recent research has shown that indeed students may have much difficulty in comprehending their textbooks. This essay focuses on scaffolding strategies that can be used by teachers to help students develop a more efficient understanding of their textbooks.
id UNISUL-3_fc6906a1206c386169da9aa31d0e927b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/403
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling The reading of textbooks: a neglected situationLa lectura de libros didácticos: una situación negligenciadaLa lecture de livres didactiques: une situation négligéeA leitura de livros didáticos: uma situação negligenciadaReading comprehensionTextbookReading strategyScaffolding strategyComprensión lectoraLibro didácticoEstrategia de lecturaEstrategia de andamioCompréhension de la lectureLivre didactiqueStratégie de lectureStratégie d’échafaudCompreensão leitoraLivro didáticoEstratégia de leituraEstratégia de andaimeReading comprehension is a major problem in Brazilian schools.  Since 1985, the Federal Government has adopted a policy of providing textbooks for every student in public schools. These textbooks are published by private publishers, but the selection of the books follows a careful government-led process. However, no attention is paid to a full understanding of these texts by the pupils. It is taken for granted that teachers will help them in this process. Our recent research has shown that indeed students may have much difficulty in comprehending their textbooks. This essay focuses on scaffolding strategies that can be used by teachers to help students develop a more efficient understanding of their textbooks.La lectura con comprensión es un problema crucial en las escuelas brasileñas.  Desde 1985, el Govierno Federal adoptó una política de distribución de libros didácticos a todos los alumnos de escuelas públicas. Esos libros son publicados por editoras particulares, pero su selección sigue un cuidadoso proceso en el ámbito del Ministerio de la Educación. Sin embargo, poca atención ha sido conferida a la comprensión de esos libros por los alumnos a quien ellos se destinan. Se espera que cualquier dificultad en su comprensión sea subsanada por los profesores en aula.  Nuestra investigación reciente ha demostrado que de hecho los alumnos tienen mucha dificultad en la comprensión de sus libros didácticos. Este ensayo focaliza estrategias de andamio que profesores pueden adoptar para facilitar a los alumnos la lectura con más eficiencia de sus libros didácticos.La lecture avec compréhension est un problème crucial dans les écoles brésiliennes. Depuis 1985, le Gouvernement Fédéral a adopté une politique de distribution de livres didactiques à tous les élèves des écoles publiques. Ces livres sont publiés par des maisons d’édition privées, mais leur sélection suit un procès soigné dans le champ d’action du Ministère de l’Éducation. Cependant, les élèves à qui sont destinés ces livres leur donnent peu d’attention. On attend que n’importe quelle dificulté dans leur compréhension soit réparée en salle de classe par les professeurs. Notre recherche récente démontre qu’effectivement les élèves ont trop de difficultés dans la compréhension de ces livres didactiques. Cet essai focalise des stratégies d’échafaud  que les professeurs peuvent adopter pour rendre facile aux élèves la lecture avec plus de capacité de leurs livres didactiques.A leitura com compreensão é um problema crucial nas escolas brasileiras. Desde 1985, o Governo Federal adotou uma política de distribuição de livros didáticos a todos os alunos de escolas públicas. Esses livros são publicados por editoras particulares, mas sua seleção segue um cuidadoso processo no âmbito do Ministério da Educação. No entanto, pouca atenção tem sido conferida à compreensão desses livros pelos alunos a quem eles se destinam. Espera-se que qualquer dificuldade em sua compreensão seja sanada pelos professores em sala de aula. Nossa pesquisa recente tem mostrado que de fato os alunos têm muita dificuldade na compreensão dos seus livros didáticos. Este ensaio focaliza estratégias de andaime que professores podem adotar para facilitar para os alunos a leitura com mais proficiência de seus livros didáticos.Silvânia Siebert2010-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 613-640Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 613-6401982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403/423Bortoni-Ricardo, Stella Marisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/403Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:06Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The reading of textbooks: a neglected situation
La lectura de libros didácticos: una situación negligenciada
La lecture de livres didactiques: une situation négligée
A leitura de livros didáticos: uma situação negligenciada
title The reading of textbooks: a neglected situation
spellingShingle The reading of textbooks: a neglected situation
Bortoni-Ricardo, Stella Maris
Reading comprehension
Textbook
Reading strategy
Scaffolding strategy
Comprensión lectora
Libro didáctico
Estrategia de lectura
Estrategia de andamio
Compréhension de la lecture
Livre didactique
Stratégie de lecture
Stratégie d’échafaud
Compreensão leitora
Livro didático
Estratégia de leitura
Estratégia de andaime
title_short The reading of textbooks: a neglected situation
title_full The reading of textbooks: a neglected situation
title_fullStr The reading of textbooks: a neglected situation
title_full_unstemmed The reading of textbooks: a neglected situation
title_sort The reading of textbooks: a neglected situation
author Bortoni-Ricardo, Stella Maris
author_facet Bortoni-Ricardo, Stella Maris
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bortoni-Ricardo, Stella Maris
dc.subject.por.fl_str_mv Reading comprehension
Textbook
Reading strategy
Scaffolding strategy
Comprensión lectora
Libro didáctico
Estrategia de lectura
Estrategia de andamio
Compréhension de la lecture
Livre didactique
Stratégie de lecture
Stratégie d’échafaud
Compreensão leitora
Livro didático
Estratégia de leitura
Estratégia de andaime
topic Reading comprehension
Textbook
Reading strategy
Scaffolding strategy
Comprensión lectora
Libro didáctico
Estrategia de lectura
Estrategia de andamio
Compréhension de la lecture
Livre didactique
Stratégie de lecture
Stratégie d’échafaud
Compreensão leitora
Livro didático
Estratégia de leitura
Estratégia de andaime
description Reading comprehension is a major problem in Brazilian schools.  Since 1985, the Federal Government has adopted a policy of providing textbooks for every student in public schools. These textbooks are published by private publishers, but the selection of the books follows a careful government-led process. However, no attention is paid to a full understanding of these texts by the pupils. It is taken for granted that teachers will help them in this process. Our recent research has shown that indeed students may have much difficulty in comprehending their textbooks. This essay focuses on scaffolding strategies that can be used by teachers to help students develop a more efficient understanding of their textbooks.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/403/423
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 613-640
Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 613-640
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574114381824