THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menegaz, Eliana Scremin
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Lunardi Mendes, Geovana Mendonça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945
Resumo: This article discusses the integration of digital technologies by the High School Innovative Program in schools of Santa Catarina. The program is designed to provoke and enhance the debate about secondary school system within the District and State educational frameworks, fostering curriculum redesign, based in eight macro fields, including the Communication, Digital Culture and Media Use. Throughout the development of this work it was set in place a documental research using as sources the Curriculum Project Redesign of schools and the guiding documents of the program. Based on empirical data, this study maps out the schools that have opted for macro fields study, identifying the actions developed, and the references to the usage of digital technologies. This is a research subproject linked to the project Tablets, PCs and laptops: analysis of political and pedagogical issues of the integration of new technologies in school, financed with funds from OBEDUC / CAPES. 
id UNISUL-4_058cbdb93abf137f643b617e74fc29a3
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2945
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIESEL PROGRAMA ENSEÑANZA SECUNDARIA INNOVADORA EN SANTA CATARINA Y LAS TECNOLOGÍAS DIGITALESO PROGRAMA ENSINO MÉDIO INOVADOR EM SANTA CATARINA E AS TECNOLOGIAS DIGITAISHigh School Innovative ProgramCurriculum redesign projectDigital Technologies.Programa Enseñanza Secundaria InnovadoraProyecto de Redibujo del CurrículoTecnologías Digitales.Programa Ensino Médio InovadorProjeto de Redesenho CurricularTecnologias Digitais.This article discusses the integration of digital technologies by the High School Innovative Program in schools of Santa Catarina. The program is designed to provoke and enhance the debate about secondary school system within the District and State educational frameworks, fostering curriculum redesign, based in eight macro fields, including the Communication, Digital Culture and Media Use. Throughout the development of this work it was set in place a documental research using as sources the Curriculum Project Redesign of schools and the guiding documents of the program. Based on empirical data, this study maps out the schools that have opted for macro fields study, identifying the actions developed, and the references to the usage of digital technologies. This is a research subproject linked to the project Tablets, PCs and laptops: analysis of political and pedagogical issues of the integration of new technologies in school, financed with funds from OBEDUC / CAPES. Este artículo discute la inserción de tecnologías digitales en el Programa Enseñanza Secundaria Innovadora en las escuelas de Santa Catarina. Este programa fue creado para provocar el debate sobre la Enseñanza Secundaria junto de los Sistemas de Enseñanza Estaduales y de Distritos, fomentando el redibujo del currículo, pautado en ocho macro campos, entre ellos la Comunicación, Cultura Digital y Uso de Medias. En el desarrollo del trabajo se realizó una investigación documental utilizando como fuentes los Proyectos de Redibujo del Currículo de las escuelas y los Documentos Orientadores del programa. Basado en el material empírico, este estudio hace un mapa de las escuelas que optaron por el macro campo citado anteriormente, identificando las acciones desarrolladas y lo que apuntan sobre la utilización de las tecnologías digitales. Es acerca de un subproyecto de investigación con el proyecto Tabletas, ordenadores y ordenadores portátiles: análisis sobre políticas y aspectos pedagógicos da inserción de nuevas tecnologías en la escuela, financiado con recursos del OBEDUC/CAPES. Este artigo discute a inserção de tecnologias digitais no Programa Ensino Médio Inovador nas escolas de Santa Catarina. Esse programa foi criado para provocar o debate sobre o Ensino Médio junto aos Sistemas de Ensino Estaduais e Distrital fomentando o redesenho curricular, pautado em oito macrocampos, dentre eles, a Comunicação, Cultura Digital e Uso de Mídias. No desenvolvimento do trabalho realizou-se uma pesquisa documental utilizando, como fontes, os Projetos de Redesenho Curricular das escolas e os Documentos Orientadores do programa. Com base no material empírico, este estudo mapeia as escolas que optaram pelo macrocampo acima citado, identificando as ações desenvolvidas e o que apontam sobre a utilização das tecnologias digitais. Trata-se de um subprojeto de pesquisa vinculado ao projeto Tablets, computadores e laptops: análise sobre políticas e aspectos pedagógicos da inserção de novas tecnologias na escola, financiado com recursos do OBEDUC/CAPES. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa exploratória, análise documentalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/294510.19177/prppge.v10e172016310-322Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 310-3222179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945/2709Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenegaz, Eliana ScreminLunardi Mendes, Geovana Mendonça2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2945Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
EL PROGRAMA ENSEÑANZA SECUNDARIA INNOVADORA EN SANTA CATARINA Y LAS TECNOLOGÍAS DIGITALES
O PROGRAMA ENSINO MÉDIO INOVADOR EM SANTA CATARINA E AS TECNOLOGIAS DIGITAIS
title THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
spellingShingle THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
Menegaz, Eliana Scremin
High School Innovative Program
Curriculum redesign project
Digital Technologies.
Programa Enseñanza Secundaria Innovadora
Proyecto de Redibujo del Currículo
Tecnologías Digitales.
Programa Ensino Médio Inovador
Projeto de Redesenho Curricular
Tecnologias Digitais.
title_short THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
title_full THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
title_fullStr THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
title_full_unstemmed THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
title_sort THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
author Menegaz, Eliana Scremin
author_facet Menegaz, Eliana Scremin
Lunardi Mendes, Geovana Mendonça
author_role author
author2 Lunardi Mendes, Geovana Mendonça
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menegaz, Eliana Scremin
Lunardi Mendes, Geovana Mendonça
dc.subject.por.fl_str_mv High School Innovative Program
Curriculum redesign project
Digital Technologies.
Programa Enseñanza Secundaria Innovadora
Proyecto de Redibujo del Currículo
Tecnologías Digitales.
Programa Ensino Médio Inovador
Projeto de Redesenho Curricular
Tecnologias Digitais.
topic High School Innovative Program
Curriculum redesign project
Digital Technologies.
Programa Enseñanza Secundaria Innovadora
Proyecto de Redibujo del Currículo
Tecnologías Digitales.
Programa Ensino Médio Inovador
Projeto de Redesenho Curricular
Tecnologias Digitais.
description This article discusses the integration of digital technologies by the High School Innovative Program in schools of Santa Catarina. The program is designed to provoke and enhance the debate about secondary school system within the District and State educational frameworks, fostering curriculum redesign, based in eight macro fields, including the Communication, Digital Culture and Media Use. Throughout the development of this work it was set in place a documental research using as sources the Curriculum Project Redesign of schools and the guiding documents of the program. Based on empirical data, this study maps out the schools that have opted for macro fields study, identifying the actions developed, and the references to the usage of digital technologies. This is a research subproject linked to the project Tablets, PCs and laptops: analysis of political and pedagogical issues of the integration of new technologies in school, financed with funds from OBEDUC / CAPES. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa exploratória, análise documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945
10.19177/prppge.v10e172016310-322
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e172016310-322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945/2709
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 310-322
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747686879232