THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945 |
Resumo: | This article discusses the integration of digital technologies by the High School Innovative Program in schools of Santa Catarina. The program is designed to provoke and enhance the debate about secondary school system within the District and State educational frameworks, fostering curriculum redesign, based in eight macro fields, including the Communication, Digital Culture and Media Use. Throughout the development of this work it was set in place a documental research using as sources the Curriculum Project Redesign of schools and the guiding documents of the program. Based on empirical data, this study maps out the schools that have opted for macro fields study, identifying the actions developed, and the references to the usage of digital technologies. This is a research subproject linked to the project Tablets, PCs and laptops: analysis of political and pedagogical issues of the integration of new technologies in school, financed with funds from OBEDUC / CAPES. |
id |
UNISUL-4_058cbdb93abf137f643b617e74fc29a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2945 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIESEL PROGRAMA ENSEÑANZA SECUNDARIA INNOVADORA EN SANTA CATARINA Y LAS TECNOLOGÍAS DIGITALESO PROGRAMA ENSINO MÉDIO INOVADOR EM SANTA CATARINA E AS TECNOLOGIAS DIGITAISHigh School Innovative ProgramCurriculum redesign projectDigital Technologies.Programa Enseñanza Secundaria InnovadoraProyecto de Redibujo del CurrículoTecnologías Digitales.Programa Ensino Médio InovadorProjeto de Redesenho CurricularTecnologias Digitais.This article discusses the integration of digital technologies by the High School Innovative Program in schools of Santa Catarina. The program is designed to provoke and enhance the debate about secondary school system within the District and State educational frameworks, fostering curriculum redesign, based in eight macro fields, including the Communication, Digital Culture and Media Use. Throughout the development of this work it was set in place a documental research using as sources the Curriculum Project Redesign of schools and the guiding documents of the program. Based on empirical data, this study maps out the schools that have opted for macro fields study, identifying the actions developed, and the references to the usage of digital technologies. This is a research subproject linked to the project Tablets, PCs and laptops: analysis of political and pedagogical issues of the integration of new technologies in school, financed with funds from OBEDUC / CAPES. Este artículo discute la inserción de tecnologías digitales en el Programa Enseñanza Secundaria Innovadora en las escuelas de Santa Catarina. Este programa fue creado para provocar el debate sobre la Enseñanza Secundaria junto de los Sistemas de Enseñanza Estaduales y de Distritos, fomentando el redibujo del currículo, pautado en ocho macro campos, entre ellos la Comunicación, Cultura Digital y Uso de Medias. En el desarrollo del trabajo se realizó una investigación documental utilizando como fuentes los Proyectos de Redibujo del Currículo de las escuelas y los Documentos Orientadores del programa. Basado en el material empírico, este estudio hace un mapa de las escuelas que optaron por el macro campo citado anteriormente, identificando las acciones desarrolladas y lo que apuntan sobre la utilización de las tecnologías digitales. Es acerca de un subproyecto de investigación con el proyecto Tabletas, ordenadores y ordenadores portátiles: análisis sobre políticas y aspectos pedagógicos da inserción de nuevas tecnologías en la escuela, financiado con recursos del OBEDUC/CAPES. Este artigo discute a inserção de tecnologias digitais no Programa Ensino Médio Inovador nas escolas de Santa Catarina. Esse programa foi criado para provocar o debate sobre o Ensino Médio junto aos Sistemas de Ensino Estaduais e Distrital fomentando o redesenho curricular, pautado em oito macrocampos, dentre eles, a Comunicação, Cultura Digital e Uso de Mídias. No desenvolvimento do trabalho realizou-se uma pesquisa documental utilizando, como fontes, os Projetos de Redesenho Curricular das escolas e os Documentos Orientadores do programa. Com base no material empírico, este estudo mapeia as escolas que optaram pelo macrocampo acima citado, identificando as ações desenvolvidas e o que apontam sobre a utilização das tecnologias digitais. Trata-se de um subprojeto de pesquisa vinculado ao projeto Tablets, computadores e laptops: análise sobre políticas e aspectos pedagógicos da inserção de novas tecnologias na escola, financiado com recursos do OBEDUC/CAPES. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa exploratória, análise documentalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/294510.19177/prppge.v10e172016310-322Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 310-3222179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945/2709Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenegaz, Eliana ScreminLunardi Mendes, Geovana Mendonça2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2945Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES EL PROGRAMA ENSEÑANZA SECUNDARIA INNOVADORA EN SANTA CATARINA Y LAS TECNOLOGÍAS DIGITALES O PROGRAMA ENSINO MÉDIO INOVADOR EM SANTA CATARINA E AS TECNOLOGIAS DIGITAIS |
title |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES |
spellingShingle |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES Menegaz, Eliana Scremin High School Innovative Program Curriculum redesign project Digital Technologies. Programa Enseñanza Secundaria Innovadora Proyecto de Redibujo del Currículo Tecnologías Digitales. Programa Ensino Médio Inovador Projeto de Redesenho Curricular Tecnologias Digitais. |
title_short |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES |
title_full |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES |
title_fullStr |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES |
title_full_unstemmed |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES |
title_sort |
THE HIGH SCHOOL INNOVATIVE PROGRAM IN SANTA CATARINA AND DIGITAL TECHNOLOGIES |
author |
Menegaz, Eliana Scremin |
author_facet |
Menegaz, Eliana Scremin Lunardi Mendes, Geovana Mendonça |
author_role |
author |
author2 |
Lunardi Mendes, Geovana Mendonça |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menegaz, Eliana Scremin Lunardi Mendes, Geovana Mendonça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
High School Innovative Program Curriculum redesign project Digital Technologies. Programa Enseñanza Secundaria Innovadora Proyecto de Redibujo del Currículo Tecnologías Digitales. Programa Ensino Médio Inovador Projeto de Redesenho Curricular Tecnologias Digitais. |
topic |
High School Innovative Program Curriculum redesign project Digital Technologies. Programa Enseñanza Secundaria Innovadora Proyecto de Redibujo del Currículo Tecnologías Digitales. Programa Ensino Médio Inovador Projeto de Redesenho Curricular Tecnologias Digitais. |
description |
This article discusses the integration of digital technologies by the High School Innovative Program in schools of Santa Catarina. The program is designed to provoke and enhance the debate about secondary school system within the District and State educational frameworks, fostering curriculum redesign, based in eight macro fields, including the Communication, Digital Culture and Media Use. Throughout the development of this work it was set in place a documental research using as sources the Curriculum Project Redesign of schools and the guiding documents of the program. Based on empirical data, this study maps out the schools that have opted for macro fields study, identifying the actions developed, and the references to the usage of digital technologies. This is a research subproject linked to the project Tablets, PCs and laptops: analysis of political and pedagogical issues of the integration of new technologies in school, financed with funds from OBEDUC / CAPES. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa exploratória, análise documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945 10.19177/prppge.v10e172016310-322 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e172016310-322 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2945/2709 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 310-322 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747686879232 |