THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400 |
Resumo: | In the context of celebrations for the 10th anniversary of the Law 10.639/03, which entered the debate about the African-Brazilian history and culture schools in the country, it is observed with great interest the consolidation of a project that can act in the way to promote this debate in schools. It is considered, therefore, that the Nucleus for Education, Prevention, Care and Attention for Violence in schools is considered nowadays as a powerful tool in the attempt to consolidate the work for redemption of the historically accumulated debts against the people ethnically discredited by the colonialist culture that formed our identity as a nation. Therefore, supported by a multiculturalist perspective, we have the idea that it is possible to devise an action plan for each situation, respecting the peculiarities, in order to rescue the minority groups through affirmative actions that gradually should be replaced by a true culture of diversity. |
id |
UNISUL-4_3311561f0bab6c1a7f026ce46b56df11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1400 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03LOS NÚCLEOS DE LA EDUCACIÓN, PREVENCIÓN, ATENCIÓN Y TRATAMIENTO DE LAS VIOLENCIAS EN LA ESCUELA COMO RESPUESTA PARA LOS DESAFÍOS DE LA DIVERSIDAD: LOS 10 AÑOS DE LA LEY 10.639/03OS NÚCLEOS DE EDUCAÇÃO, PREVENÇÃO, ATENÇÃO E ATENDIMENTO ÀS VIOLÊNCIAS NA ESCOLA COMO RESPOSTA AOS DESAFIOS DA DIVERSIDADE: OS 10 ANOS DA LEI 10.639/03Law 10.639/03SchoolEthno racial relationsGender relationsEducation.Ley 10.639/03EscuelaRelaciones Étnico racialesRelaciones de GéneroEducación.Lei 10.639/03NEPREEscolaRelações Étnico RaciaisRelações de GêneroEducação.In the context of celebrations for the 10th anniversary of the Law 10.639/03, which entered the debate about the African-Brazilian history and culture schools in the country, it is observed with great interest the consolidation of a project that can act in the way to promote this debate in schools. It is considered, therefore, that the Nucleus for Education, Prevention, Care and Attention for Violence in schools is considered nowadays as a powerful tool in the attempt to consolidate the work for redemption of the historically accumulated debts against the people ethnically discredited by the colonialist culture that formed our identity as a nation. Therefore, supported by a multiculturalist perspective, we have the idea that it is possible to devise an action plan for each situation, respecting the peculiarities, in order to rescue the minority groups through affirmative actions that gradually should be replaced by a true culture of diversity.En el contexto de las celebraciones de los 10 años de la Ley 10.639/03, que insertó el debate sobre la historia y a cultura afro-brasileña en las escuelas del país es observado, con grande expectativa, la consolidación de un proyecto capaz de actuar en sentido de promover ese debate en las escuelas. Por lo tanto, es considerado que los Núcleos de Educación, Prevención, Atención y tratamiento de las Violencias en la Escuela es constituido en los días actuales como un potente instrumento para intentar consolidar un trabajo de remisión de las deudas históricamente acumuladas contra los pueblos étnicamente desacreditados por la cultura colonialista que formó nuestra identidad de nación. Así soportados en una perspectiva multicultural, hay la concepción de que es posible elaborar un plan de acción para cada realidad, respetando sus particularidades con el objetivo de rescatar grupos minoritarios a través de acciones afirmativas que poco a poco sean substituidas por una verdadera cultura de diversidad.No contexto das comemorações pelos 10 anos da Lei 10.639/03, que inseriu o debate sobre a história e a cultura afro-brasileira nas escolas do país, observa-se, com grande expectativa, a consolidação de um projeto capaz de agir no sentido de promover esse debate nas escolas. Considera-se, portanto, que os Núcleos de Educação, Prevenção, Atenção e Atendimento às Violências na Escola constituem-se atualmente como um poderoso instrumento na tentativa de consolidar um trabalho de remissão das dívidas historicamente acumuladas contra os povos etnicamente desprestigiados pela cultura colonialista que constituiu nossa identidade enquanto nação. Assim, apoiados em uma perspectiva multiculturalista, tem-se a concepção de que é possível elaborar um plano de ação para cada realidade, respeitando suas peculiaridades, com o objetivo de resgatar os grupos minoritários através de ações afirmativas que, aos poucos, devem ser substituídas por uma verdadeira cultura da diversidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/140010.19177/prppge.v8e132014265-275Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 265-2752179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400/1637Lostada, Lauro Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:45:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1400Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:45:01Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03 LOS NÚCLEOS DE LA EDUCACIÓN, PREVENCIÓN, ATENCIÓN Y TRATAMIENTO DE LAS VIOLENCIAS EN LA ESCUELA COMO RESPUESTA PARA LOS DESAFÍOS DE LA DIVERSIDAD: LOS 10 AÑOS DE LA LEY 10.639/03 OS NÚCLEOS DE EDUCAÇÃO, PREVENÇÃO, ATENÇÃO E ATENDIMENTO ÀS VIOLÊNCIAS NA ESCOLA COMO RESPOSTA AOS DESAFIOS DA DIVERSIDADE: OS 10 ANOS DA LEI 10.639/03 |
title |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03 |
spellingShingle |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03 Lostada, Lauro Roberto Law 10.639/03 School Ethno racial relations Gender relations Education. Ley 10.639/03 Escuela Relaciones Étnico raciales Relaciones de Género Educación. Lei 10.639/03 NEPRE Escola Relações Étnico Raciais Relações de Gênero Educação. |
title_short |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03 |
title_full |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03 |
title_fullStr |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03 |
title_full_unstemmed |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03 |
title_sort |
THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03 |
author |
Lostada, Lauro Roberto |
author_facet |
Lostada, Lauro Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lostada, Lauro Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Law 10.639/03 School Ethno racial relations Gender relations Education. Ley 10.639/03 Escuela Relaciones Étnico raciales Relaciones de Género Educación. Lei 10.639/03 NEPRE Escola Relações Étnico Raciais Relações de Gênero Educação. |
topic |
Law 10.639/03 School Ethno racial relations Gender relations Education. Ley 10.639/03 Escuela Relaciones Étnico raciales Relaciones de Género Educación. Lei 10.639/03 NEPRE Escola Relações Étnico Raciais Relações de Gênero Educação. |
description |
In the context of celebrations for the 10th anniversary of the Law 10.639/03, which entered the debate about the African-Brazilian history and culture schools in the country, it is observed with great interest the consolidation of a project that can act in the way to promote this debate in schools. It is considered, therefore, that the Nucleus for Education, Prevention, Care and Attention for Violence in schools is considered nowadays as a powerful tool in the attempt to consolidate the work for redemption of the historically accumulated debts against the people ethnically discredited by the colonialist culture that formed our identity as a nation. Therefore, supported by a multiculturalist perspective, we have the idea that it is possible to devise an action plan for each situation, respecting the peculiarities, in order to rescue the minority groups through affirmative actions that gradually should be replaced by a true culture of diversity. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400 10.19177/prppge.v8e132014265-275 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v8e132014265-275 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400/1637 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 265-275 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747088142336 |