THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lostada, Lauro Roberto
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400
Resumo: In the context of celebrations for the 10th anniversary of the Law 10.639/03, which entered the debate about the African-Brazilian history and culture schools in the country, it is observed with great interest the consolidation of a project that can act in the way to promote this debate in schools. It is considered, therefore, that the Nucleus for Education, Prevention, Care and Attention for Violence in schools is considered nowadays as a powerful tool in the attempt to consolidate the work for redemption of the historically accumulated debts against the people ethnically discredited by the colonialist culture that formed our identity as a nation. Therefore, supported by a multiculturalist perspective, we have the idea that it is possible to devise an action plan for each situation, respecting the peculiarities, in order to rescue the minority groups through affirmative actions that gradually should be replaced by a true culture of diversity.
id UNISUL-4_3311561f0bab6c1a7f026ce46b56df11
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1400
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03LOS NÚCLEOS DE LA EDUCACIÓN, PREVENCIÓN, ATENCIÓN Y TRATAMIENTO DE LAS VIOLENCIAS EN LA ESCUELA COMO RESPUESTA PARA LOS DESAFÍOS DE LA DIVERSIDAD: LOS 10 AÑOS DE LA LEY 10.639/03OS NÚCLEOS DE EDUCAÇÃO, PREVENÇÃO, ATENÇÃO E ATENDIMENTO ÀS VIOLÊNCIAS NA ESCOLA COMO RESPOSTA AOS DESAFIOS DA DIVERSIDADE: OS 10 ANOS DA LEI 10.639/03Law 10.639/03SchoolEthno racial relationsGender relationsEducation.Ley 10.639/03EscuelaRelaciones Étnico racialesRelaciones de GéneroEducación.Lei 10.639/03NEPREEscolaRelações Étnico RaciaisRelações de GêneroEducação.In the context of celebrations for the 10th anniversary of the Law 10.639/03, which entered the debate about the African-Brazilian history and culture schools in the country, it is observed with great interest the consolidation of a project that can act in the way to promote this debate in schools. It is considered, therefore, that the Nucleus for Education, Prevention, Care and Attention for Violence in schools is considered nowadays as a powerful tool in the attempt to consolidate the work for redemption of the historically accumulated debts against the people ethnically discredited by the colonialist culture that formed our identity as a nation. Therefore, supported by a multiculturalist perspective, we have the idea that it is possible to devise an action plan for each situation, respecting the peculiarities, in order to rescue the minority groups through affirmative actions that gradually should be replaced by a true culture of diversity.En el contexto de las celebraciones de los 10 años de la Ley 10.639/03, que insertó el debate sobre la historia y a cultura afro-brasileña en las escuelas del país es observado, con grande expectativa, la consolidación de un proyecto capaz de actuar en sentido de promover ese debate en las escuelas. Por lo tanto, es considerado que los Núcleos de Educación, Prevención, Atención y tratamiento de las Violencias en la Escuela es constituido en los días actuales como un potente instrumento para intentar consolidar un trabajo de remisión de las deudas históricamente acumuladas contra los pueblos étnicamente desacreditados por la cultura colonialista que formó nuestra identidad de nación. Así soportados en una perspectiva multicultural, hay la concepción de que es posible elaborar un plan de acción para cada realidad, respetando sus particularidades con el objetivo de rescatar grupos minoritarios a través de acciones afirmativas que poco a poco sean substituidas por una verdadera cultura de diversidad.No contexto das comemorações pelos 10 anos da Lei 10.639/03, que inseriu o debate sobre a história e a cultura afro-brasileira nas escolas do país, observa-se, com grande expectativa, a consolidação de um projeto capaz de agir no sentido de promover esse debate nas escolas. Considera-se, portanto, que os Núcleos de Educação, Prevenção, Atenção e Atendimento às Violências na Escola constituem-se atualmente como um poderoso instrumento na tentativa de consolidar um trabalho de remissão das dívidas historicamente acumuladas contra os povos etnicamente desprestigiados pela cultura colonialista que constituiu nossa identidade enquanto nação. Assim, apoiados em uma perspectiva multiculturalista, tem-se a concepção de que é possível elaborar um plano de ação para cada realidade, respeitando suas peculiaridades, com o objetivo de resgatar os grupos minoritários através de ações afirmativas que, aos poucos, devem ser substituídas por uma verdadeira cultura da diversidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/140010.19177/prppge.v8e132014265-275Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 265-2752179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400/1637Lostada, Lauro Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:45:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1400Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:45:01Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
LOS NÚCLEOS DE LA EDUCACIÓN, PREVENCIÓN, ATENCIÓN Y TRATAMIENTO DE LAS VIOLENCIAS EN LA ESCUELA COMO RESPUESTA PARA LOS DESAFÍOS DE LA DIVERSIDAD: LOS 10 AÑOS DE LA LEY 10.639/03
OS NÚCLEOS DE EDUCAÇÃO, PREVENÇÃO, ATENÇÃO E ATENDIMENTO ÀS VIOLÊNCIAS NA ESCOLA COMO RESPOSTA AOS DESAFIOS DA DIVERSIDADE: OS 10 ANOS DA LEI 10.639/03
title THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
spellingShingle THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
Lostada, Lauro Roberto
Law 10.639/03
School
Ethno racial relations
Gender relations
Education.
Ley 10.639/03
Escuela
Relaciones Étnico raciales
Relaciones de Género
Educación.
Lei 10.639/03
NEPRE
Escola
Relações Étnico Raciais
Relações de Gênero
Educação.
title_short THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
title_full THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
title_fullStr THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
title_full_unstemmed THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
title_sort THE NUCLEUS OF EDUCATION, PREVENTION, CARE AND ATTENTION TO VIOLENCE IN SCHOOL AS RESPONSE TO THE CHALLENGES OF DIVERSITY: THE 10 YEARS OF THE LAW 10.639/03
author Lostada, Lauro Roberto
author_facet Lostada, Lauro Roberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lostada, Lauro Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Law 10.639/03
School
Ethno racial relations
Gender relations
Education.
Ley 10.639/03
Escuela
Relaciones Étnico raciales
Relaciones de Género
Educación.
Lei 10.639/03
NEPRE
Escola
Relações Étnico Raciais
Relações de Gênero
Educação.
topic Law 10.639/03
School
Ethno racial relations
Gender relations
Education.
Ley 10.639/03
Escuela
Relaciones Étnico raciales
Relaciones de Género
Educación.
Lei 10.639/03
NEPRE
Escola
Relações Étnico Raciais
Relações de Gênero
Educação.
description In the context of celebrations for the 10th anniversary of the Law 10.639/03, which entered the debate about the African-Brazilian history and culture schools in the country, it is observed with great interest the consolidation of a project that can act in the way to promote this debate in schools. It is considered, therefore, that the Nucleus for Education, Prevention, Care and Attention for Violence in schools is considered nowadays as a powerful tool in the attempt to consolidate the work for redemption of the historically accumulated debts against the people ethnically discredited by the colonialist culture that formed our identity as a nation. Therefore, supported by a multiculturalist perspective, we have the idea that it is possible to devise an action plan for each situation, respecting the peculiarities, in order to rescue the minority groups through affirmative actions that gradually should be replaced by a true culture of diversity.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400
10.19177/prppge.v8e132014265-275
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v8e132014265-275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1400/1637
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 265-275
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747088142336