THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Giana Lange
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ripe, Fernando Cezar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5103
Resumo: This text aims to analyze, from the perspective of the History of Mathematics Education, the arithmetic instructions present in the work Escola Nova, Christã, e Politica, Na qual se ensinão os primeiros rudimentos, que deve saber o Menino Christão, e se lhes dão regras para com facilidade, e em pouco tempo aprender a ler, escrever e contar.  Originally published in Portugal in 1756, the work by Francisco Luiz Ameno (1713-1793) was registered under the pseudonym of D. Leonor Thomasia de Sousa e Silva. This manual was one of the first printed educational works in Portuguese America. Printed in Bahia in 1813, the treatise contained numerous prescriptions, interrelated to Christian precepts, considered necessary for the complete mastery of letters, numbers and the Portuguese language. In this sense, this research focuses on identifying how the author of the work privileged certain mathematical knowledge, highlighting the methodological instructions used in the construction of the number.  
id UNISUL-4_35272f1965abf2404137082098ae2c50
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5103
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813LOS PRIMEROS RUDIMENTOS DE ARITMÉTICA QUE DEBE SABER EL NIÑO CRISTIANO: ANÁLISIS DE UN TRATADO PEDAGÓGICO PUBLICADO EN BAHÍA EL AÑO 1813OS PRIMEIROS RUDIMENTOS DE ARITMÉTICA QUE DEVE SABER O MENINO CRISTÃO: ANÁLISE DE UM TRATADO PEDAGÓGICO PUBLICADO NA BAHIA NO ANO DE 1813History of Mathematics EducationArithmeticConstruction of the Number.Historia de la Educación MatemáticaAritméticaConstrucción de Número.História da Educação MatemáticaAritméticaConstrução do Número.This text aims to analyze, from the perspective of the History of Mathematics Education, the arithmetic instructions present in the work Escola Nova, Christã, e Politica, Na qual se ensinão os primeiros rudimentos, que deve saber o Menino Christão, e se lhes dão regras para com facilidade, e em pouco tempo aprender a ler, escrever e contar.  Originally published in Portugal in 1756, the work by Francisco Luiz Ameno (1713-1793) was registered under the pseudonym of D. Leonor Thomasia de Sousa e Silva. This manual was one of the first printed educational works in Portuguese America. Printed in Bahia in 1813, the treatise contained numerous prescriptions, interrelated to Christian precepts, considered necessary for the complete mastery of letters, numbers and the Portuguese language. In this sense, this research focuses on identifying how the author of the work privileged certain mathematical knowledge, highlighting the methodological instructions used in the construction of the number.  Este texto tiene por objetivo analizar, bajo la perspectiva de la Historia de la Educación Matemática, las instrucciones aritméticas presentes en la obra Escola Nova, Christã, e Politica, Na qual se ensinão os primeiros rudimentos, que deve saber o Menino Christão, e se lhes dão regras para com facilidade, e em pouco tempo aprender a ler, escrever e contar.  En el año 1756, la obra del autor Francisco Luiz Ameno (1713-1793) fue registrada por el pseudónimo de D. Leonor Thomasia de Sousa e Silva. Este manual fue una de las primeras obras educativas impresas en la América portuguesa. El año 1813, el tratado traía innumerables prescripciones interrelacionadas a los preceptos cristianos, consideradas necesarias para el completo dominio de las letras, de los números y de la lengua portuguesa. En ese sentido, esta investigación se centra en identificar cómo el autor de la obra privilegió determinados conocimientos matemáticos, destacándosele las instrucciones metodológicas utilizadas en la construcción del número.  Este texto tem por objetivo analisar, sob a perspectiva da História da Educação Matemática, as instruções aritméticas presentes na obra Escola Nova, Christã, e Politica, Na qual se ensinão os primeiros rudimentos, que deve saber o Menino Christão, e se lhes dão regras para com facilidade, e em pouco tempo aprender a ler, escrever e contar. Publicado inicialmente em Portugal no ano de 1756, o texto de autoria de Francisco Luiz Ameno (1713-1793) foi registrado sob o pseudônimo de D. Leonor Thomasia de Sousa e Silva. Este manual foi uma das primeiras obras educacionais impressas na América portuguesa. Impresso na Bahia em 1813, o tratado trazia inúmeras prescrições inter-relacionadas aos preceitos cristãos, consideradas necessárias ao completo domínio das letras, dos números e da língua portuguesa. Nesse sentido, esta investigação centra-se em identificar como o autor privilegiou determinados conhecimentos matemáticos, destacando as instruções metodológicas utilizadas na construção do número.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/510310.19177/prppge.v11e202017249-267Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 249-2672179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5103/3460Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Giana LangeRipe, Fernando Cezar2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5103Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813
LOS PRIMEROS RUDIMENTOS DE ARITMÉTICA QUE DEBE SABER EL NIÑO CRISTIANO: ANÁLISIS DE UN TRATADO PEDAGÓGICO PUBLICADO EN BAHÍA EL AÑO 1813
OS PRIMEIROS RUDIMENTOS DE ARITMÉTICA QUE DEVE SABER O MENINO CRISTÃO: ANÁLISE DE UM TRATADO PEDAGÓGICO PUBLICADO NA BAHIA NO ANO DE 1813
title THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813
spellingShingle THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813
Amaral, Giana Lange
History of Mathematics Education
Arithmetic
Construction of the Number.
Historia de la Educación Matemática
Aritmética
Construcción de Número.
História da Educação Matemática
Aritmética
Construção do Número.
title_short THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813
title_full THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813
title_fullStr THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813
title_full_unstemmed THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813
title_sort THE FIRST RUDIMENTS OF ARITHMETIC THAT THE CHRISTIAN BOY MUST KNOW: ANALYSIS OF A PEDAGOGICAL TREATISE PUBLISHED IN BAHIA IN THE YEAR 1813
author Amaral, Giana Lange
author_facet Amaral, Giana Lange
Ripe, Fernando Cezar
author_role author
author2 Ripe, Fernando Cezar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Giana Lange
Ripe, Fernando Cezar
dc.subject.por.fl_str_mv History of Mathematics Education
Arithmetic
Construction of the Number.
Historia de la Educación Matemática
Aritmética
Construcción de Número.
História da Educação Matemática
Aritmética
Construção do Número.
topic History of Mathematics Education
Arithmetic
Construction of the Number.
Historia de la Educación Matemática
Aritmética
Construcción de Número.
História da Educação Matemática
Aritmética
Construção do Número.
description This text aims to analyze, from the perspective of the History of Mathematics Education, the arithmetic instructions present in the work Escola Nova, Christã, e Politica, Na qual se ensinão os primeiros rudimentos, que deve saber o Menino Christão, e se lhes dão regras para com facilidade, e em pouco tempo aprender a ler, escrever e contar.  Originally published in Portugal in 1756, the work by Francisco Luiz Ameno (1713-1793) was registered under the pseudonym of D. Leonor Thomasia de Sousa e Silva. This manual was one of the first printed educational works in Portuguese America. Printed in Bahia in 1813, the treatise contained numerous prescriptions, interrelated to Christian precepts, considered necessary for the complete mastery of letters, numbers and the Portuguese language. In this sense, this research focuses on identifying how the author of the work privileged certain mathematical knowledge, highlighting the methodological instructions used in the construction of the number.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5103
10.19177/prppge.v11e202017249-267
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5103
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v11e202017249-267
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5103/3460
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 249-267
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748321267712