TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Gilvan Luiz Machado
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Oliveira, Claudinéia da Silva, Medeiros, Gilvan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3891
Resumo: The article has as object the training of the high school teacher. The goal is to understand aspects that point the settings of initial and continued training of the high school teachers, aligned to make the Basic Education turn into a social right. The discussion was held on the basis of educational indicators related to the level of education and Academic Training, with emphasis on Teacher Training Adequacy indicator, and the goals number 15 and 16 of the National Education Plan, approved by the law Nº. 13,005/2014. The data indicate the limits and the possibilities related to initial and continued training of high school teacher in Brazil. While specifying the distance from the proposed goals number 15 and 16, express advances related to the elevation of the teacher's education of High school.  
id UNISUL-4_35c6902961127a914d3cf430d4197ed3
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3891
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLANLA FORMACIÓN DEL PROFESOR DE LA ESCUELA SECUNDARIA EN BRASIL Y EL PLAN NACIONAL DE EDUCACIÓNA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DO ENSINO MÉDIO NO BRASIL E O PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃONational Education PlanHigh SchoolInitial TrainingContinuing Education.Plan Nacional de EducaciónEnseñanza SecundariaFormación InicialFormación Permanente.Plano Nacional de EducaçãoEnsino MédioFormação InicialFormação Continuada.The article has as object the training of the high school teacher. The goal is to understand aspects that point the settings of initial and continued training of the high school teachers, aligned to make the Basic Education turn into a social right. The discussion was held on the basis of educational indicators related to the level of education and Academic Training, with emphasis on Teacher Training Adequacy indicator, and the goals number 15 and 16 of the National Education Plan, approved by the law Nº. 13,005/2014. The data indicate the limits and the possibilities related to initial and continued training of high school teacher in Brazil. While specifying the distance from the proposed goals number 15 and 16, express advances related to the elevation of the teacher's education of High school.  El artículo tiene como objeto la formación de profesor de enseñanza secundaria. El objetivo es entender los aspectos que señalan la configuración de la formación inicial y permanente de profesores de enseñanza secundaria, alineados para hacer de la educación un derecho social. La discusión se llevó a cabo sobre la base de los indicadores educativos relacionados con el nivel de educación y formación académica, con énfasis en el marcador de adecuación de la formación docente, y en los objetivos 15 y 16 del Plan Nacional de Educación, aprobado por la Ley nº 13.005/2014. Los datos indican los límites y las posibilidades relacionadas con la formación inicial y permanente del profesor de enseñanza secundaria en Brasil. Al mismo tiempo en que hacen explícita la distancia de la propuesta en los objetivos 15 y 16, expresan avances relacionados con la elevación de la formación académica del profesor de la escuela secundaria. O artigo tem como objeto a formação do professor do Ensino Médio. Objetiva-se compreender aspectos que apontem as configurações da formação inicial e continuada dos professores do Ensino Médio, alinhados a tornar a Educação Básica de fato, um direito social. Realizou-se a discussão com base em indicadores educacionais relacionados ao Nível de Escolaridade e Formação Acadêmica, com destaque ao indicador Adequação da Formação Docente, e nas metas 15 e 16 do Plano Nacional de Educação, aprovado pela Lei nº 13.005/2014. Os dados apontam os limites e as possiblidades relacionadas à formação inicial e continuada do professor do Ensino Médio no Brasil. Ao mesmo tempo em que explicitam a distância em relação ao proposto nas metas 15 e 16, expressam avanços relacionados à elevação da formação acadêmica do professor da escola média. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/389110.19177/prppge.v10e17201685-101Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 85-1012179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3891/2712Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Gilvan Luiz MachadoOliveira, Claudinéia da SilvaMedeiros, Gilvan2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3891Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN
LA FORMACIÓN DEL PROFESOR DE LA ESCUELA SECUNDARIA EN BRASIL Y EL PLAN NACIONAL DE EDUCACIÓN
A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DO ENSINO MÉDIO NO BRASIL E O PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO
title TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN
spellingShingle TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN
Costa, Gilvan Luiz Machado
National Education Plan
High School
Initial Training
Continuing Education.
Plan Nacional de Educación
Enseñanza Secundaria
Formación Inicial
Formación Permanente.
Plano Nacional de Educação
Ensino Médio
Formação Inicial
Formação Continuada.
title_short TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN
title_full TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN
title_fullStr TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN
title_full_unstemmed TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN
title_sort TRAINING OF THE HIGH SCHOOL TEACHER IN BRAZIL AND THE NATIONAL EDUCATION PLAN
author Costa, Gilvan Luiz Machado
author_facet Costa, Gilvan Luiz Machado
Oliveira, Claudinéia da Silva
Medeiros, Gilvan
author_role author
author2 Oliveira, Claudinéia da Silva
Medeiros, Gilvan
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Gilvan Luiz Machado
Oliveira, Claudinéia da Silva
Medeiros, Gilvan
dc.subject.por.fl_str_mv National Education Plan
High School
Initial Training
Continuing Education.
Plan Nacional de Educación
Enseñanza Secundaria
Formación Inicial
Formación Permanente.
Plano Nacional de Educação
Ensino Médio
Formação Inicial
Formação Continuada.
topic National Education Plan
High School
Initial Training
Continuing Education.
Plan Nacional de Educación
Enseñanza Secundaria
Formación Inicial
Formación Permanente.
Plano Nacional de Educação
Ensino Médio
Formação Inicial
Formação Continuada.
description The article has as object the training of the high school teacher. The goal is to understand aspects that point the settings of initial and continued training of the high school teachers, aligned to make the Basic Education turn into a social right. The discussion was held on the basis of educational indicators related to the level of education and Academic Training, with emphasis on Teacher Training Adequacy indicator, and the goals number 15 and 16 of the National Education Plan, approved by the law Nº. 13,005/2014. The data indicate the limits and the possibilities related to initial and continued training of high school teacher in Brazil. While specifying the distance from the proposed goals number 15 and 16, express advances related to the elevation of the teacher's education of High school.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3891
10.19177/prppge.v10e17201685-101
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3891
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e17201685-101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3891/2712
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 85-101
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748244721664