ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902 |
Resumo: | When subjecting teacher training for Childhood Education, it is considered that the current context requires teachers to listen more than to speak, to experience more than to follow the model, that they are close to kids observing their ways of being and expressing the world. It is also considered there is the need to assure besides specific knowledge on the practice field, sensitive knowledge which makes reflection and experience possible in the aesthetic, artistic and cultural scope in the training. Before such premises, art is searched in the curriculum proposal, collating relevant laws, resorting to theme researches and presenting conceptions on the teacher aesthetic training. From the search, a fertile encounter: teachers’ narratives telling their paths in aesthetic training and in their relation with art, which indicate possibilities to rethink teacher training for Childhood Education. |
id |
UNISUL-4_3fbbc4e2f8ba981cb0caaf7a4a221a8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5902 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!ARTE EN LA FORMACIÓN DOCENTE PARA LA EDUCACIÓN INFANTIL: SE BUSCA!ARTE NA FORMAÇÃO DOCENTE PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL: PROCURA-SE!Teacher Training – Childhood EducationTeacher Cultural TrainingArt and ChildhoodAesthetic Education(Auto) Biographical NarrativesFormación de profesores-Educación InfantilFormación Cultural de profesoresArte e InfanciaEducación EstéticaNarrativas (Auto)biográficasFormação de professores-Educação InfantilFormação Cultural de ProfessoresArte e InfânciaEducação EstéticaNarrativas (Auto)biográficasWhen subjecting teacher training for Childhood Education, it is considered that the current context requires teachers to listen more than to speak, to experience more than to follow the model, that they are close to kids observing their ways of being and expressing the world. It is also considered there is the need to assure besides specific knowledge on the practice field, sensitive knowledge which makes reflection and experience possible in the aesthetic, artistic and cultural scope in the training. Before such premises, art is searched in the curriculum proposal, collating relevant laws, resorting to theme researches and presenting conceptions on the teacher aesthetic training. From the search, a fertile encounter: teachers’ narratives telling their paths in aesthetic training and in their relation with art, which indicate possibilities to rethink teacher training for Childhood Education.Al tematizar la formación docente para la Educación Infantil, se considera que el actual contexto exige profesores y profesoras que no hablen tanto sino que oigan más, que no sigan siempre un único modelo sino que prueben otros más, que estén cerca de los niños, observando sus modos de ser y de expresar el mundo. Se considera, también, la necesidad de garantizarse, en la formación, además de conocimientos específicos sobre el área de actuación, saberes del orden de lo sensible, que posibiliten la reflexión y la experiencia en los ámbitos estético, artístico y cultural. Ante esas premisas, se busca el arte en las propuestas curriculares, cotejando la legislación pertinente, recurriendo a investigaciones temáticas y presentando concepciones acerca de la formación estética docente. De la búsqueda, un encuentro fértil: narrativas de profesoras que cuentan sobre sus trayectorias de formación estética y de relación con el arte, que indican posibilidades para repensar la formación docente para la Educación Infantil.exigir professores e professoras que ouçam mais do que falem, que experimentem mais do que sigam o modelo, que estejam perto das crianças, reparando seus modos de ser e de expressar o mundo. Considera-se, também, a necessidade de se garantir, na formação, além de conhecimentos específicos sobre a área de atuação, saberes da ordem (do) sensível, que possibilitem a reflexão e a experiência nos âmbitos estético, artístico e cultural. Diante destas premissas, procura-se a Arte nas propostas curriculares, cotejando a legislação pertinente, recorrendo a pesquisas temáticas e apresentando concepções sobre formação estética docente. Da procura, um encontro fértil: narrativas de professoras que contam sobre seus percursos de formação estética e de relação com a arte, e indicam possibilidades para repensar a formação docente para a Educação Infantil.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/590210.19177/prppge.v12e212018185-203Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 185-2032179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902/3942Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOstetto, Luciana EsmeraldaSilva, Greice Duarte de Brito2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5902Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR! ARTE EN LA FORMACIÓN DOCENTE PARA LA EDUCACIÓN INFANTIL: SE BUSCA! ARTE NA FORMAÇÃO DOCENTE PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL: PROCURA-SE! |
title |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR! |
spellingShingle |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR! Ostetto, Luciana Esmeralda Teacher Training – Childhood Education Teacher Cultural Training Art and Childhood Aesthetic Education (Auto) Biographical Narratives Formación de profesores-Educación Infantil Formación Cultural de profesores Arte e Infancia Educación Estética Narrativas (Auto)biográficas Formação de professores-Educação Infantil Formação Cultural de Professores Arte e Infância Educação Estética Narrativas (Auto)biográficas |
title_short |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR! |
title_full |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR! |
title_fullStr |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR! |
title_full_unstemmed |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR! |
title_sort |
ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR! |
author |
Ostetto, Luciana Esmeralda |
author_facet |
Ostetto, Luciana Esmeralda Silva, Greice Duarte de Brito |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Greice Duarte de Brito |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ostetto, Luciana Esmeralda Silva, Greice Duarte de Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Training – Childhood Education Teacher Cultural Training Art and Childhood Aesthetic Education (Auto) Biographical Narratives Formación de profesores-Educación Infantil Formación Cultural de profesores Arte e Infancia Educación Estética Narrativas (Auto)biográficas Formação de professores-Educação Infantil Formação Cultural de Professores Arte e Infância Educação Estética Narrativas (Auto)biográficas |
topic |
Teacher Training – Childhood Education Teacher Cultural Training Art and Childhood Aesthetic Education (Auto) Biographical Narratives Formación de profesores-Educación Infantil Formación Cultural de profesores Arte e Infancia Educación Estética Narrativas (Auto)biográficas Formação de professores-Educação Infantil Formação Cultural de Professores Arte e Infância Educação Estética Narrativas (Auto)biográficas |
description |
When subjecting teacher training for Childhood Education, it is considered that the current context requires teachers to listen more than to speak, to experience more than to follow the model, that they are close to kids observing their ways of being and expressing the world. It is also considered there is the need to assure besides specific knowledge on the practice field, sensitive knowledge which makes reflection and experience possible in the aesthetic, artistic and cultural scope in the training. Before such premises, art is searched in the curriculum proposal, collating relevant laws, resorting to theme researches and presenting conceptions on the teacher aesthetic training. From the search, a fertile encounter: teachers’ narratives telling their paths in aesthetic training and in their relation with art, which indicate possibilities to rethink teacher training for Childhood Education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902 10.19177/prppge.v12e212018185-203 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e212018185-203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902/3942 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 185-203 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748361113600 |