ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ostetto, Luciana Esmeralda
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Greice Duarte de Brito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902
Resumo: When subjecting teacher training for Childhood Education, it is considered that the current context requires teachers to listen more than to speak, to experience more than to follow the model, that they are close to kids observing their ways of being and expressing the world. It is also considered there is the need to assure besides specific knowledge on the practice field, sensitive knowledge which makes reflection and experience possible in the aesthetic, artistic and cultural scope in the training. Before such premises, art is searched in the curriculum proposal, collating relevant laws, resorting to theme researches and presenting conceptions on the teacher aesthetic training. From the search, a fertile encounter: teachers’ narratives telling their paths in aesthetic training and in their relation with art, which indicate possibilities to rethink teacher training for Childhood Education.
id UNISUL-4_3fbbc4e2f8ba981cb0caaf7a4a221a8f
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5902
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!ARTE EN LA FORMACIÓN DOCENTE PARA LA EDUCACIÓN INFANTIL: SE BUSCA!ARTE NA FORMAÇÃO DOCENTE PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL: PROCURA-SE!Teacher Training – Childhood EducationTeacher Cultural TrainingArt and ChildhoodAesthetic Education(Auto) Biographical NarrativesFormación de profesores-Educación InfantilFormación Cultural de profesoresArte e InfanciaEducación EstéticaNarrativas (Auto)biográficasFormação de professores-Educação InfantilFormação Cultural de ProfessoresArte e InfânciaEducação EstéticaNarrativas (Auto)biográficasWhen subjecting teacher training for Childhood Education, it is considered that the current context requires teachers to listen more than to speak, to experience more than to follow the model, that they are close to kids observing their ways of being and expressing the world. It is also considered there is the need to assure besides specific knowledge on the practice field, sensitive knowledge which makes reflection and experience possible in the aesthetic, artistic and cultural scope in the training. Before such premises, art is searched in the curriculum proposal, collating relevant laws, resorting to theme researches and presenting conceptions on the teacher aesthetic training. From the search, a fertile encounter: teachers’ narratives telling their paths in aesthetic training and in their relation with art, which indicate possibilities to rethink teacher training for Childhood Education.Al tematizar la formación docente para la Educación Infantil, se considera que el actual contexto exige profesores y profesoras que no hablen tanto sino que oigan más, que no sigan siempre un único modelo sino que prueben otros más, que estén cerca de los niños, observando sus modos de ser y de expresar el mundo. Se considera, también, la necesidad de garantizarse, en la formación, además de conocimientos específicos sobre el área de actuación, saberes del orden de lo sensible, que posibiliten la reflexión y la experiencia en los ámbitos estético, artístico y cultural. Ante esas premisas, se busca el arte en las propuestas curriculares, cotejando la legislación pertinente, recurriendo a investigaciones temáticas y presentando concepciones acerca de la formación estética docente. De la búsqueda, un encuentro fértil: narrativas de profesoras que cuentan sobre sus trayectorias de formación estética y de relación con el arte, que indican posibilidades para repensar la formación docente para la Educación Infantil.exigir professores e professoras que ouçam mais do que falem, que experimentem mais do que sigam o modelo, que estejam perto das crianças, reparando seus modos de ser e de expressar o mundo. Considera-se, também, a necessidade de se garantir, na formação, além de conhecimentos específicos sobre a área de atuação, saberes da ordem (do) sensível, que possibilitem a reflexão e a experiência nos âmbitos estético, artístico e cultural. Diante destas premissas, procura-se a Arte nas propostas curriculares, cotejando a legislação pertinente, recorrendo a pesquisas temáticas e apresentando concepções sobre formação estética docente. Da procura, um encontro fértil: narrativas de professoras que contam sobre seus percursos de formação estética e de relação com a arte, e indicam possibilidades para repensar a formação docente para a Educação Infantil.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/590210.19177/prppge.v12e212018185-203Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 185-2032179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902/3942Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOstetto, Luciana EsmeraldaSilva, Greice Duarte de Brito2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5902Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
ARTE EN LA FORMACIÓN DOCENTE PARA LA EDUCACIÓN INFANTIL: SE BUSCA!
ARTE NA FORMAÇÃO DOCENTE PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL: PROCURA-SE!
title ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
spellingShingle ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
Ostetto, Luciana Esmeralda
Teacher Training – Childhood Education
Teacher Cultural Training
Art and Childhood
Aesthetic Education
(Auto) Biographical Narratives
Formación de profesores-Educación Infantil
Formación Cultural de profesores
Arte e Infancia
Educación Estética
Narrativas (Auto)biográficas
Formação de professores-Educação Infantil
Formação Cultural de Professores
Arte e Infância
Educação Estética
Narrativas (Auto)biográficas
title_short ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
title_full ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
title_fullStr ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
title_full_unstemmed ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
title_sort ART IN TEACHING EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION: LOOKING FOR!
author Ostetto, Luciana Esmeralda
author_facet Ostetto, Luciana Esmeralda
Silva, Greice Duarte de Brito
author_role author
author2 Silva, Greice Duarte de Brito
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ostetto, Luciana Esmeralda
Silva, Greice Duarte de Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Training – Childhood Education
Teacher Cultural Training
Art and Childhood
Aesthetic Education
(Auto) Biographical Narratives
Formación de profesores-Educación Infantil
Formación Cultural de profesores
Arte e Infancia
Educación Estética
Narrativas (Auto)biográficas
Formação de professores-Educação Infantil
Formação Cultural de Professores
Arte e Infância
Educação Estética
Narrativas (Auto)biográficas
topic Teacher Training – Childhood Education
Teacher Cultural Training
Art and Childhood
Aesthetic Education
(Auto) Biographical Narratives
Formación de profesores-Educación Infantil
Formación Cultural de profesores
Arte e Infancia
Educación Estética
Narrativas (Auto)biográficas
Formação de professores-Educação Infantil
Formação Cultural de Professores
Arte e Infância
Educação Estética
Narrativas (Auto)biográficas
description When subjecting teacher training for Childhood Education, it is considered that the current context requires teachers to listen more than to speak, to experience more than to follow the model, that they are close to kids observing their ways of being and expressing the world. It is also considered there is the need to assure besides specific knowledge on the practice field, sensitive knowledge which makes reflection and experience possible in the aesthetic, artistic and cultural scope in the training. Before such premises, art is searched in the curriculum proposal, collating relevant laws, resorting to theme researches and presenting conceptions on the teacher aesthetic training. From the search, a fertile encounter: teachers’ narratives telling their paths in aesthetic training and in their relation with art, which indicate possibilities to rethink teacher training for Childhood Education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902
10.19177/prppge.v12e212018185-203
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e212018185-203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5902/3942
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 185-203
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748361113600