THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Catanante, Ingrid Thais
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Araujo, Elaine Sampaio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1723
Resumo: This article aims to show the ways in which everyday life is emphasized in mathematics in the early years of basic schooling, based on two documents that configure themselves as the main curriculum references in Brazilian schools: Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental (BRASIL, 1997) and Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil (BRASIL, 1998). The appreciation of everyday school environment brings reflections on the limits of knowledge in practical-utilitarian dimension to the understanding the mathematical concepts developed inside their fullest logical-historical potential. Our analysis indicates the need to recover the instructive school dimension in order to consolidate a proposal for mathematics education based on cultural-historical perspective.
id UNISUL-4_4a80b173f330eea927c129c1bf1a20a1
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1723
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTSLES LIMITES DE L'ENSEIGNEMENT DES MATHÉMATIQUES DANS LA VIE QUOTIDIENNE POUR LA FORMATION DES CONCEPTS SCIENTIFIQUESOS LIMITES DO COTIDIANO NO ENSINO DA MATEMÁTICA PARA A FORMAÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOSEverydayMathematics TeachingHistoric-Cultural Perspective.Tous les joursl'enseignement des mathématiquesperspective historico-culturel.CotidianoEnsino de MatemáticaPerspectiva Histórico-CulturalThis article aims to show the ways in which everyday life is emphasized in mathematics in the early years of basic schooling, based on two documents that configure themselves as the main curriculum references in Brazilian schools: Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental (BRASIL, 1997) and Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil (BRASIL, 1998). The appreciation of everyday school environment brings reflections on the limits of knowledge in practical-utilitarian dimension to the understanding the mathematical concepts developed inside their fullest logical-historical potential. Our analysis indicates the need to recover the instructive school dimension in order to consolidate a proposal for mathematics education based on cultural-historical perspective.Cet article vise à montrer la manière dont la vie quotidienne est souligné en mathématiques dans les premières années de la scolarité de base, à partir de deux documents qui constituent l'une des principales références d'orientation scolaires dans les écoles brésiliennes: Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental (BRASIL, 1997) et Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil (BRASIL, 1998). L'appréciation de l'environnement de l'école tous les jours apporte des réflexions sur les limites de la connaissance dans la dimension pratique utilitariste à la compréhension des concepts mathématiques développés à leur plein potentiel logique et historique. Notre analyse indique la nécessité de recouvrer l'école instructive de dimension, consolidant ainsi une proposition pour l'enseignement des mathématiques basée sur la perspective historico-culturelle.Este artigo busca apresentar as formas pelas quais o cotidiano é ressaltado na área da matemática nos primeiros anos da escolarização básica, a partir de dois documentos que se configuram como principais referências de orientação curricular nas escolas brasileiras: Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental (BRASIL, 1997) e Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil (BRASIL, 1998). A valorização do cotidiano no ambiente escolar traz reflexões acerca dos limites de um conhecimento na dimensão prático-utilitária para a apreensão dos conceitos matemáticos elaborados em sua máxima potencialidade lógico-histórica. Nossas análises indicam a necessidade de recuperarmos a dimensão instrutiva da escola, consolidando assim, uma proposta de educação matemática fundamentada na perspectiva histórico-cultural.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/172310.19177/prppge.v8e0201445-63Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8: nº Esp. (2014) - Estudos em Educação Matemática com Fundamentos na Teoria Histórico-Cultural; 45-632179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1723/1422Catanante, Ingrid ThaisAraujo, Elaine Sampaioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:40:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1723Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:40:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS
LES LIMITES DE L'ENSEIGNEMENT DES MATHÉMATIQUES DANS LA VIE QUOTIDIENNE POUR LA FORMATION DES CONCEPTS SCIENTIFIQUES
OS LIMITES DO COTIDIANO NO ENSINO DA MATEMÁTICA PARA A FORMAÇÃO DE CONCEITOS CIENTÍFICOS
title THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS
spellingShingle THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS
Catanante, Ingrid Thais
Everyday
Mathematics Teaching
Historic-Cultural Perspective.
Tous les jours
l'enseignement des mathématiques
perspective historico-culturel.
Cotidiano
Ensino de Matemática
Perspectiva Histórico-Cultural
title_short THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS
title_full THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS
title_fullStr THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS
title_full_unstemmed THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS
title_sort THE LIMITS OF TEACHING MATHMATIC IN EVERYDAY FOR THE FORMATION OF SCIENTIFIC CONCEPTS
author Catanante, Ingrid Thais
author_facet Catanante, Ingrid Thais
Araujo, Elaine Sampaio
author_role author
author2 Araujo, Elaine Sampaio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Catanante, Ingrid Thais
Araujo, Elaine Sampaio
dc.subject.por.fl_str_mv Everyday
Mathematics Teaching
Historic-Cultural Perspective.
Tous les jours
l'enseignement des mathématiques
perspective historico-culturel.
Cotidiano
Ensino de Matemática
Perspectiva Histórico-Cultural
topic Everyday
Mathematics Teaching
Historic-Cultural Perspective.
Tous les jours
l'enseignement des mathématiques
perspective historico-culturel.
Cotidiano
Ensino de Matemática
Perspectiva Histórico-Cultural
description This article aims to show the ways in which everyday life is emphasized in mathematics in the early years of basic schooling, based on two documents that configure themselves as the main curriculum references in Brazilian schools: Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental (BRASIL, 1997) and Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil (BRASIL, 1998). The appreciation of everyday school environment brings reflections on the limits of knowledge in practical-utilitarian dimension to the understanding the mathematical concepts developed inside their fullest logical-historical potential. Our analysis indicates the need to recover the instructive school dimension in order to consolidate a proposal for mathematics education based on cultural-historical perspective.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1723
10.19177/prppge.v8e0201445-63
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1723
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v8e0201445-63
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1723/1422
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8: nº Esp. (2014) - Estudos em Educação Matemática com Fundamentos na Teoria Histórico-Cultural; 45-63
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747562098688