INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wendhausen, Mônica
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699
Resumo: This article deals with the presentation of some results of a study conducted during a doctoral process about the perception of a school community about an educational project that has research as an educational principle. In the meantime, through interviews and documentary analysis carried out, under the paradigmatic foundation of existential phenomenology and dialectical method, he put in show the interface between critical thinking and emancipatory education in the "speeches" of some members of the school community, demonstrating that the educational practice carried out in the project, since its conception its execution, not only modified the way teachers and students related to knowledge but , another educational practice that opened the possibility of community participation in the educational process in the school.
id UNISUL-4_525eb26dc7136ff1aaff9966607237c9
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9699
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCHINTERFACES ENTRE PENSAMIENTO CRÍTICO Y EDUCACIÓN EMANCIPATIVA: PENSAR POR SÍ MISMO, DESAFÍO POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE LA EDUCACIÓN A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓNINTERFACES ENTRE PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA: PENSAR POR SI PRÓPRIO, DESAFIO POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE UM EDUCAR PELA PESQUISACritical ThinkingEmancipatory EducationThink for yourself.Pensamiento críticoEducación emancipadoraPiensa por ti mismo.Pensamento CríticoEducação EmancipatóriaPensar por si próprio.This article deals with the presentation of some results of a study conducted during a doctoral process about the perception of a school community about an educational project that has research as an educational principle. In the meantime, through interviews and documentary analysis carried out, under the paradigmatic foundation of existential phenomenology and dialectical method, he put in show the interface between critical thinking and emancipatory education in the "speeches" of some members of the school community, demonstrating that the educational practice carried out in the project, since its conception its execution, not only modified the way teachers and students related to knowledge but , another educational practice that opened the possibility of community participation in the educational process in the school.Este artículo trata de la presentación de algunos resultados de un estudio realizado durante un proceso de doctorado sobre la percepción de una comunidad escolar sobre un proyecto educativo que tiene la investigación como principio educativo. Mientras tanto, a través de entrevistas y análisis documentales realizados, bajo la base paradigmática de fenomenología existencial y método dialéctico, puso en espectáculo la interfaz entre el pensamiento crítico y la educación emancipatoria en los "discursos" de algunos miembros de la comunidad escolar, demostrando que la práctica educativa llevada a cabo en el proyecto, desde su concepción su ejecución, no sólo modificó la forma en que los profesores y estudiantes se relacionaban con el conocimiento sino que , otra práctica educativa que abrió la posibilidad de participación comunitaria en el proceso educativo en la escuela.Este artigo trata da apresentação de alguns resultados de um estudo realizado durante um processo de doutoramento a cerca da percepção de uma comunidade escolar sobre um projeto educativo que tem a pesquisa como princípio educativo. Neste ínterim, por meio entrevistas e análise documental realizadas, sob o alicerce paradigmático da fenomenologia existencial e do método dialético, colocou em mostração a interface entre pensamento crítico e educação emancipatória nas “falas” de alguns membros da comunidade escolar, demonstrando que a prática educativa realizada no projeto, desde a sua concepção a sua execução, não somente modificou a forma como professores e estudantes se relacionavam com o conhecimento mas, uma outra prática educativa que abriu a possibilidade da participação da comunidade no processo educativo na escola.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem fenomenológica existencial e materialismo Histórico Dialéticoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/969910.19177/prppge.v14e262020454-472Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 454-4722179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699/5467Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWendhausen, Mônica2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9699Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
INTERFACES ENTRE PENSAMIENTO CRÍTICO Y EDUCACIÓN EMANCIPATIVA: PENSAR POR SÍ MISMO, DESAFÍO POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE LA EDUCACIÓN A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓN
INTERFACES ENTRE PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA: PENSAR POR SI PRÓPRIO, DESAFIO POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE UM EDUCAR PELA PESQUISA
title INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
spellingShingle INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
Wendhausen, Mônica
Critical Thinking
Emancipatory Education
Think for yourself.
Pensamiento crítico
Educación emancipadora
Piensa por ti mismo.
Pensamento Crítico
Educação Emancipatória
Pensar por si próprio.
title_short INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
title_full INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
title_fullStr INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
title_full_unstemmed INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
title_sort INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
author Wendhausen, Mônica
author_facet Wendhausen, Mônica
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wendhausen, Mônica
dc.subject.por.fl_str_mv Critical Thinking
Emancipatory Education
Think for yourself.
Pensamiento crítico
Educación emancipadora
Piensa por ti mismo.
Pensamento Crítico
Educação Emancipatória
Pensar por si próprio.
topic Critical Thinking
Emancipatory Education
Think for yourself.
Pensamiento crítico
Educación emancipadora
Piensa por ti mismo.
Pensamento Crítico
Educação Emancipatória
Pensar por si próprio.
description This article deals with the presentation of some results of a study conducted during a doctoral process about the perception of a school community about an educational project that has research as an educational principle. In the meantime, through interviews and documentary analysis carried out, under the paradigmatic foundation of existential phenomenology and dialectical method, he put in show the interface between critical thinking and emancipatory education in the "speeches" of some members of the school community, demonstrating that the educational practice carried out in the project, since its conception its execution, not only modified the way teachers and students related to knowledge but , another educational practice that opened the possibility of community participation in the educational process in the school.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Abordagem fenomenológica existencial e materialismo Histórico Dialético
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699
10.19177/prppge.v14e262020454-472
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e262020454-472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699/5467
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 454-472
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749043736576