INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699 |
Resumo: | This article deals with the presentation of some results of a study conducted during a doctoral process about the perception of a school community about an educational project that has research as an educational principle. In the meantime, through interviews and documentary analysis carried out, under the paradigmatic foundation of existential phenomenology and dialectical method, he put in show the interface between critical thinking and emancipatory education in the "speeches" of some members of the school community, demonstrating that the educational practice carried out in the project, since its conception its execution, not only modified the way teachers and students related to knowledge but , another educational practice that opened the possibility of community participation in the educational process in the school. |
id |
UNISUL-4_525eb26dc7136ff1aaff9966607237c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9699 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCHINTERFACES ENTRE PENSAMIENTO CRÍTICO Y EDUCACIÓN EMANCIPATIVA: PENSAR POR SÍ MISMO, DESAFÍO POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE LA EDUCACIÓN A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓNINTERFACES ENTRE PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA: PENSAR POR SI PRÓPRIO, DESAFIO POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE UM EDUCAR PELA PESQUISACritical ThinkingEmancipatory EducationThink for yourself.Pensamiento críticoEducación emancipadoraPiensa por ti mismo.Pensamento CríticoEducação EmancipatóriaPensar por si próprio.This article deals with the presentation of some results of a study conducted during a doctoral process about the perception of a school community about an educational project that has research as an educational principle. In the meantime, through interviews and documentary analysis carried out, under the paradigmatic foundation of existential phenomenology and dialectical method, he put in show the interface between critical thinking and emancipatory education in the "speeches" of some members of the school community, demonstrating that the educational practice carried out in the project, since its conception its execution, not only modified the way teachers and students related to knowledge but , another educational practice that opened the possibility of community participation in the educational process in the school.Este artículo trata de la presentación de algunos resultados de un estudio realizado durante un proceso de doctorado sobre la percepción de una comunidad escolar sobre un proyecto educativo que tiene la investigación como principio educativo. Mientras tanto, a través de entrevistas y análisis documentales realizados, bajo la base paradigmática de fenomenología existencial y método dialéctico, puso en espectáculo la interfaz entre el pensamiento crítico y la educación emancipatoria en los "discursos" de algunos miembros de la comunidad escolar, demostrando que la práctica educativa llevada a cabo en el proyecto, desde su concepción su ejecución, no sólo modificó la forma en que los profesores y estudiantes se relacionaban con el conocimiento sino que , otra práctica educativa que abrió la posibilidad de participación comunitaria en el proceso educativo en la escuela.Este artigo trata da apresentação de alguns resultados de um estudo realizado durante um processo de doutoramento a cerca da percepção de uma comunidade escolar sobre um projeto educativo que tem a pesquisa como princípio educativo. Neste ínterim, por meio entrevistas e análise documental realizadas, sob o alicerce paradigmático da fenomenologia existencial e do método dialético, colocou em mostração a interface entre pensamento crítico e educação emancipatória nas “falas” de alguns membros da comunidade escolar, demonstrando que a prática educativa realizada no projeto, desde a sua concepção a sua execução, não somente modificou a forma como professores e estudantes se relacionavam com o conhecimento mas, uma outra prática educativa que abriu a possibilidade da participação da comunidade no processo educativo na escola.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem fenomenológica existencial e materialismo Histórico Dialéticoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/969910.19177/prppge.v14e262020454-472Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 454-4722179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699/5467Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWendhausen, Mônica2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9699Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH INTERFACES ENTRE PENSAMIENTO CRÍTICO Y EDUCACIÓN EMANCIPATIVA: PENSAR POR SÍ MISMO, DESAFÍO POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE LA EDUCACIÓN A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓN INTERFACES ENTRE PENSAMENTO CRÍTICO E EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA: PENSAR POR SI PRÓPRIO, DESAFIO POLÍTICO-PEDAGÓGICO DE UM EDUCAR PELA PESQUISA |
title |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH |
spellingShingle |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH Wendhausen, Mônica Critical Thinking Emancipatory Education Think for yourself. Pensamiento crítico Educación emancipadora Piensa por ti mismo. Pensamento Crítico Educação Emancipatória Pensar por si próprio. |
title_short |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH |
title_full |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH |
title_fullStr |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH |
title_full_unstemmed |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH |
title_sort |
INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH |
author |
Wendhausen, Mônica |
author_facet |
Wendhausen, Mônica |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wendhausen, Mônica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Critical Thinking Emancipatory Education Think for yourself. Pensamiento crítico Educación emancipadora Piensa por ti mismo. Pensamento Crítico Educação Emancipatória Pensar por si próprio. |
topic |
Critical Thinking Emancipatory Education Think for yourself. Pensamiento crítico Educación emancipadora Piensa por ti mismo. Pensamento Crítico Educação Emancipatória Pensar por si próprio. |
description |
This article deals with the presentation of some results of a study conducted during a doctoral process about the perception of a school community about an educational project that has research as an educational principle. In the meantime, through interviews and documentary analysis carried out, under the paradigmatic foundation of existential phenomenology and dialectical method, he put in show the interface between critical thinking and emancipatory education in the "speeches" of some members of the school community, demonstrating that the educational practice carried out in the project, since its conception its execution, not only modified the way teachers and students related to knowledge but , another educational practice that opened the possibility of community participation in the educational process in the school. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Abordagem fenomenológica existencial e materialismo Histórico Dialético |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699 10.19177/prppge.v14e262020454-472 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e262020454-472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9699/5467 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 454-472 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749043736576 |