PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066 |
Resumo: | This article discusses the space/time, the practices and the symbolic status that the artistic education has in the teacher training, based on the curricular design of the Education Degree and the two Masters of Pre-School Education and Pre-School Education and Teaching of the 1st cycle of the University of Évora, which is included in the curricular guidelines and experience as a teacher, researcher and coordinator of educational artistic projects that has long been striving to bring together two scientific fields and sometimes different world views/interpretations. It also intend to justify the urgent need for immersion in creative and reflexive processes as a condition for the development of a quality artistic education, as well as the development of lively partnerships with the cultural and artistic contexts of production and dissemination. |
id |
UNISUL-4_53bf14b0228690a814cc1ddd77d94399 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6066 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of ÉvoraJUGAR, FRUIR, EXPERIMENTAR! La presencia de las Artes en la formación de maestros de la Universidad de ÉvoraBRINCAR, FRUIR, EXPERIMENTAR! A presença das Artes na formação em Educação da Universidade de ÉvoraTeacher trainingChildhood educationProfessional masterArtistic mediation processFormación de maestrosEducación infantilMaestría profesionalProcesos de mediación artísticaFormação de professoresEducação infantilMestrado profissionalProcessos de mediação artísticaThis article discusses the space/time, the practices and the symbolic status that the artistic education has in the teacher training, based on the curricular design of the Education Degree and the two Masters of Pre-School Education and Pre-School Education and Teaching of the 1st cycle of the University of Évora, which is included in the curricular guidelines and experience as a teacher, researcher and coordinator of educational artistic projects that has long been striving to bring together two scientific fields and sometimes different world views/interpretations. It also intend to justify the urgent need for immersion in creative and reflexive processes as a condition for the development of a quality artistic education, as well as the development of lively partnerships with the cultural and artistic contexts of production and dissemination.Este artículo discute el espacio/tiempo, el tipo de prácticas y el estatuto simbólico que la educación artística tiene en la formación de futuros maestros y educadores de la infancia, teniendo como base: el diseño curricular de la Licenciatura en Educación Básica y de los dos Masters en Educación Pre-Escolar y Educación Pre-Escolar y Enseñanza del 1er ciclo de la Universidad de Évora; las orientaciones curriculares para la educación Pre-Escolar; y la experiencia como docente, investigadora y coordinadora de proyectos artísticos educativos que desde hace mucho viene luchando por aproximar dos campos científicos y visiones/interpretaciones del mundo, a veces distintas. Pretende justificar la urgente necesidad de inmersión en los procesos de creación/reflexión y el desarrollo de alianzas vivas con los contextos de producción y divulgación cultural y artística, como condición para el desarrollo de una educación artística de calidad.Este artigo discute o espaço/tempo, as práticas e o estatuto simbólico que a educação artística tem na formação de professores e educadores de infância, tendo como base: o desenho curricular da Licenciatura em Educação Básica e dos dois Mestrados de Educação Pré-Escolar e Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º ciclo da Universidade de Évora; as Orientações Curriculares da Educação Pré-Escolar; e a experiência enquanto docente, investigadora e coordenadora de projetos artísticos educacionais, que há muito vem lutando por aproximar dois campos científicos e visões/interpretações do mundo, por vezes distintas. Pretende justificar a urgente necessidade de imersão nos processos de criação, reflexão e desenvolvimento de parcerias vivas com os contextos de produção e divulgação cultural e artística, como condição para o desenvolvimento de uma Educação Artística de qualidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa em processoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/606610.19177/prppge.v12e212018167-184Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 167-1842179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066/3941Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBezelga, Isabel2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6066Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora JUGAR, FRUIR, EXPERIMENTAR! La presencia de las Artes en la formación de maestros de la Universidad de Évora BRINCAR, FRUIR, EXPERIMENTAR! A presença das Artes na formação em Educação da Universidade de Évora |
title |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora |
spellingShingle |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora Bezelga, Isabel Teacher training Childhood education Professional master Artistic mediation process Formación de maestros Educación infantil Maestría profesional Procesos de mediación artística Formação de professores Educação infantil Mestrado profissional Processos de mediação artística |
title_short |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora |
title_full |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora |
title_fullStr |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora |
title_full_unstemmed |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora |
title_sort |
PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora |
author |
Bezelga, Isabel |
author_facet |
Bezelga, Isabel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezelga, Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Childhood education Professional master Artistic mediation process Formación de maestros Educación infantil Maestría profesional Procesos de mediación artística Formação de professores Educação infantil Mestrado profissional Processos de mediação artística |
topic |
Teacher training Childhood education Professional master Artistic mediation process Formación de maestros Educación infantil Maestría profesional Procesos de mediación artística Formação de professores Educação infantil Mestrado profissional Processos de mediação artística |
description |
This article discusses the space/time, the practices and the symbolic status that the artistic education has in the teacher training, based on the curricular design of the Education Degree and the two Masters of Pre-School Education and Pre-School Education and Teaching of the 1st cycle of the University of Évora, which is included in the curricular guidelines and experience as a teacher, researcher and coordinator of educational artistic projects that has long been striving to bring together two scientific fields and sometimes different world views/interpretations. It also intend to justify the urgent need for immersion in creative and reflexive processes as a condition for the development of a quality artistic education, as well as the development of lively partnerships with the cultural and artistic contexts of production and dissemination. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa em processo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066 10.19177/prppge.v12e212018167-184 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e212018167-184 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066/3941 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 167-184 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748378939392 |