PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezelga, Isabel
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066
Resumo: This article discusses the space/time, the practices and the symbolic status that the artistic education has in the teacher training, based on the curricular design of the Education Degree and the two Masters of Pre-School Education and Pre-School Education and Teaching of the 1st cycle of the University of Évora, which is included in the curricular guidelines and experience as a teacher, researcher and coordinator of educational artistic projects that has long been striving to bring together two scientific fields and sometimes different world views/interpretations. It also intend to justify the urgent need for immersion in creative and reflexive processes as a condition for the development of a quality artistic education, as well as the development of lively partnerships with the cultural and artistic contexts of production and dissemination.
id UNISUL-4_53bf14b0228690a814cc1ddd77d94399
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6066
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of ÉvoraJUGAR, FRUIR, EXPERIMENTAR! La presencia de las Artes en la formación de maestros de la Universidad de ÉvoraBRINCAR, FRUIR, EXPERIMENTAR! A presença das Artes na formação em Educação da Universidade de ÉvoraTeacher trainingChildhood educationProfessional masterArtistic mediation processFormación de maestrosEducación infantilMaestría profesionalProcesos de mediación artísticaFormação de professoresEducação infantilMestrado profissionalProcessos de mediação artísticaThis article discusses the space/time, the practices and the symbolic status that the artistic education has in the teacher training, based on the curricular design of the Education Degree and the two Masters of Pre-School Education and Pre-School Education and Teaching of the 1st cycle of the University of Évora, which is included in the curricular guidelines and experience as a teacher, researcher and coordinator of educational artistic projects that has long been striving to bring together two scientific fields and sometimes different world views/interpretations. It also intend to justify the urgent need for immersion in creative and reflexive processes as a condition for the development of a quality artistic education, as well as the development of lively partnerships with the cultural and artistic contexts of production and dissemination.Este artículo discute el espacio/tiempo, el tipo de prácticas y el estatuto simbólico que la educación artística tiene en la formación de futuros maestros y educadores de la infancia, teniendo como base: el diseño curricular de la Licenciatura en Educación Básica y de los dos Masters en Educación Pre-Escolar y Educación Pre-Escolar y Enseñanza del 1er ciclo de la Universidad de Évora; las orientaciones curriculares para la educación Pre-Escolar; y la experiencia como docente, investigadora y coordinadora de proyectos artísticos educativos que desde hace mucho viene luchando por aproximar dos campos científicos y visiones/interpretaciones del mundo, a veces distintas. Pretende justificar la urgente necesidad de inmersión en los procesos de creación/reflexión y el desarrollo de alianzas vivas con los contextos de producción y divulgación cultural y artística, como condición para el desarrollo de una educación artística de calidad.Este artigo discute o espaço/tempo, as práticas e o estatuto simbólico que a educação artística tem na formação de professores e educadores de infância, tendo como base: o desenho curricular da Licenciatura em Educação Básica e dos dois Mestrados de Educação Pré-Escolar e Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º ciclo da Universidade de Évora; as Orientações Curriculares da Educação Pré-Escolar; e a experiência enquanto docente, investigadora e coordenadora de projetos artísticos educacionais, que há muito vem lutando por aproximar dois campos científicos e visões/interpretações do mundo, por vezes distintas. Pretende justificar a urgente necessidade de imersão nos processos de criação, reflexão e desenvolvimento de parcerias vivas com os contextos de produção e divulgação cultural e artística, como condição para o desenvolvimento de uma Educação Artística de qualidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa em processoapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/606610.19177/prppge.v12e212018167-184Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 167-1842179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066/3941Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBezelga, Isabel2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6066Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
JUGAR, FRUIR, EXPERIMENTAR! La presencia de las Artes en la formación de maestros de la Universidad de Évora
BRINCAR, FRUIR, EXPERIMENTAR! A presença das Artes na formação em Educação da Universidade de Évora
title PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
spellingShingle PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
Bezelga, Isabel
Teacher training
Childhood education
Professional master
Artistic mediation process
Formación de maestros
Educación infantil
Maestría profesional
Procesos de mediación artística
Formação de professores
Educação infantil
Mestrado profissional
Processos de mediação artística
title_short PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
title_full PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
title_fullStr PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
title_full_unstemmed PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
title_sort PLAYING, PLEASURE, EXPERIMENT! The Arts presence in Teacher’s Training at the University of Évora
author Bezelga, Isabel
author_facet Bezelga, Isabel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezelga, Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Childhood education
Professional master
Artistic mediation process
Formación de maestros
Educación infantil
Maestría profesional
Procesos de mediación artística
Formação de professores
Educação infantil
Mestrado profissional
Processos de mediação artística
topic Teacher training
Childhood education
Professional master
Artistic mediation process
Formación de maestros
Educación infantil
Maestría profesional
Procesos de mediación artística
Formação de professores
Educação infantil
Mestrado profissional
Processos de mediação artística
description This article discusses the space/time, the practices and the symbolic status that the artistic education has in the teacher training, based on the curricular design of the Education Degree and the two Masters of Pre-School Education and Pre-School Education and Teaching of the 1st cycle of the University of Évora, which is included in the curricular guidelines and experience as a teacher, researcher and coordinator of educational artistic projects that has long been striving to bring together two scientific fields and sometimes different world views/interpretations. It also intend to justify the urgent need for immersion in creative and reflexive processes as a condition for the development of a quality artistic education, as well as the development of lively partnerships with the cultural and artistic contexts of production and dissemination.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa em processo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066
10.19177/prppge.v12e212018167-184
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e212018167-184
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6066/3941
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 167-184
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748378939392