LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Liduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes, Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221
Resumo: The aim of this article is to analyze literacy and reading for Special Education students based on Brazilian theses and dissertations. A survey was carried out in the Theses and Dissertations Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT). Were found 24 productions with the literacy, reading and special education interface (19 dissertations and 5 theses). The results indicated an increase in production from 2014, with federal institutions predominance and southeast regional representation, with the Federal University of São Carlos (UFSCar) with more publications. We identified the prevalence of intellectual disability and deafness in the works and a tendency to consider phonological awareness for the literacy process of students, especially those with intellectual disabilities.
id UNISUL-4_5a3df1c451810901055c0a7a685c853d
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18221
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONSALFABETIZACIÓN Y LETRAMIENTO EN EDUCACIÓN ESPECIAL: : EL CONJUNTO DE LAS TESIS Y DISERTACIONES BRASILEÑASALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NA EDUCAÇÃO ESPECIAL: : UM PANORAMA DAS TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRASAlfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria.The aim of this article is to analyze literacy and reading for Special Education students based on Brazilian theses and dissertations. A survey was carried out in the Theses and Dissertations Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT). Were found 24 productions with the literacy, reading and special education interface (19 dissertations and 5 theses). The results indicated an increase in production from 2014, with federal institutions predominance and southeast regional representation, with the Federal University of São Carlos (UFSCar) with more publications. We identified the prevalence of intellectual disability and deafness in the works and a tendency to consider phonological awareness for the literacy process of students, especially those with intellectual disabilities.El objetivo de este artículo es analizar la alfabetización y el letramiento de estudiantes de Educación Especial a partir de tesis y disertaciones brasileñas. Se realizó una encuesta en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (Capes) y en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD/IBICT). Se encontraron 24 producciones, 19 disertaciones y 5 tesis con la interfaz alfabetización, letramiento y educación especial. Los resultados indicaron un aumento en la producción a partir de 2014, con predominio de las instituciones federales y representación regional del sureste, con la Universidad Federal de São Carlos (UFSCar) con más publicaciones. Identificamos la prevalencia de discapacidad intelectual y sordera en los trabajos y una tendencia a considerar la conciencia fonológica para el proceso de alfabetización de los estudiantes, especialmente aquellos con discapacidad intelectual. O objetivo do trabalho é analisar a alfabetização e o letramento para estudantes da Educação Especial baseando-se nas teses e dissertações brasileiras. Realizou-se um levantamento no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD/IBICT). Foram encontradas 24 produções, sendo 19 dissertações e 5 teses com a interface alfabetização, letramento e educação especial. Os resultados indicaram um aumento da produção a partir de 2014, com o predomínio das instituições federais (n=16) e representatividade regional sudeste (n=15), sendo a Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) com mais publicações (n=7). Identificou-se a prevalência da deficiência intelectual (n=12) e da surdez (n=4) nos trabalhos e uma tendência em considerar a consciência fonológica para o processo de alfabetização dos estudantes, sobretudo daqueles com deficiência intelectual.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1822110.59306/poiesis.v16e302022377-395Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 377-3952179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221/12189Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSabará, Stéphanie Eulália de JesusLiduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini2023-07-24T17:40:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18221Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:40:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
ALFABETIZACIÓN Y LETRAMIENTO EN EDUCACIÓN ESPECIAL: : EL CONJUNTO DE LAS TESIS Y DISERTACIONES BRASILEÑAS
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NA EDUCAÇÃO ESPECIAL: : UM PANORAMA DAS TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS
title LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
spellingShingle LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus
Alfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria.
title_short LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
title_full LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
title_fullStr LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
title_full_unstemmed LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
title_sort LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
author Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus
author_facet Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus
Liduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
author_role author
author2 Liduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus
Liduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria.
topic Alfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria.
description The aim of this article is to analyze literacy and reading for Special Education students based on Brazilian theses and dissertations. A survey was carried out in the Theses and Dissertations Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT). Were found 24 productions with the literacy, reading and special education interface (19 dissertations and 5 theses). The results indicated an increase in production from 2014, with federal institutions predominance and southeast regional representation, with the Federal University of São Carlos (UFSCar) with more publications. We identified the prevalence of intellectual disability and deafness in the works and a tendency to consider phonological awareness for the literacy process of students, especially those with intellectual disabilities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221
10.59306/poiesis.v16e302022377-395
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v16e302022377-395
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221/12189
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 377-395
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749377183744