LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221 |
Resumo: | The aim of this article is to analyze literacy and reading for Special Education students based on Brazilian theses and dissertations. A survey was carried out in the Theses and Dissertations Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT). Were found 24 productions with the literacy, reading and special education interface (19 dissertations and 5 theses). The results indicated an increase in production from 2014, with federal institutions predominance and southeast regional representation, with the Federal University of São Carlos (UFSCar) with more publications. We identified the prevalence of intellectual disability and deafness in the works and a tendency to consider phonological awareness for the literacy process of students, especially those with intellectual disabilities. |
id |
UNISUL-4_5a3df1c451810901055c0a7a685c853d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18221 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONSALFABETIZACIÓN Y LETRAMIENTO EN EDUCACIÓN ESPECIAL: : EL CONJUNTO DE LAS TESIS Y DISERTACIONES BRASILEÑASALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NA EDUCAÇÃO ESPECIAL: : UM PANORAMA DAS TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRASAlfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria.The aim of this article is to analyze literacy and reading for Special Education students based on Brazilian theses and dissertations. A survey was carried out in the Theses and Dissertations Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT). Were found 24 productions with the literacy, reading and special education interface (19 dissertations and 5 theses). The results indicated an increase in production from 2014, with federal institutions predominance and southeast regional representation, with the Federal University of São Carlos (UFSCar) with more publications. We identified the prevalence of intellectual disability and deafness in the works and a tendency to consider phonological awareness for the literacy process of students, especially those with intellectual disabilities.El objetivo de este artículo es analizar la alfabetización y el letramiento de estudiantes de Educación Especial a partir de tesis y disertaciones brasileñas. Se realizó una encuesta en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (Capes) y en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD/IBICT). Se encontraron 24 producciones, 19 disertaciones y 5 tesis con la interfaz alfabetización, letramiento y educación especial. Los resultados indicaron un aumento en la producción a partir de 2014, con predominio de las instituciones federales y representación regional del sureste, con la Universidad Federal de São Carlos (UFSCar) con más publicaciones. Identificamos la prevalencia de discapacidad intelectual y sordera en los trabajos y una tendencia a considerar la conciencia fonológica para el proceso de alfabetización de los estudiantes, especialmente aquellos con discapacidad intelectual. O objetivo do trabalho é analisar a alfabetização e o letramento para estudantes da Educação Especial baseando-se nas teses e dissertações brasileiras. Realizou-se um levantamento no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD/IBICT). Foram encontradas 24 produções, sendo 19 dissertações e 5 teses com a interface alfabetização, letramento e educação especial. Os resultados indicaram um aumento da produção a partir de 2014, com o predomínio das instituições federais (n=16) e representatividade regional sudeste (n=15), sendo a Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) com mais publicações (n=7). Identificou-se a prevalência da deficiência intelectual (n=12) e da surdez (n=4) nos trabalhos e uma tendência em considerar a consciência fonológica para o processo de alfabetização dos estudantes, sobretudo daqueles com deficiência intelectual.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1822110.59306/poiesis.v16e302022377-395Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 377-3952179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221/12189Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSabará, Stéphanie Eulália de JesusLiduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini2023-07-24T17:40:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18221Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:40:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS ALFABETIZACIÓN Y LETRAMIENTO EN EDUCACIÓN ESPECIAL: : EL CONJUNTO DE LAS TESIS Y DISERTACIONES BRASILEÑAS ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NA EDUCAÇÃO ESPECIAL: : UM PANORAMA DAS TESES E DISSERTAÇÕES BRASILEIRAS |
title |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS |
spellingShingle |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus Alfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria. |
title_short |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS |
title_full |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS |
title_fullStr |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS |
title_full_unstemmed |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS |
title_sort |
LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION: : A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS |
author |
Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus |
author_facet |
Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus Liduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini |
author_role |
author |
author2 |
Liduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sabará, Stéphanie Eulália de Jesus Liduenha Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria. |
topic |
Alfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria. |
description |
The aim of this article is to analyze literacy and reading for Special Education students based on Brazilian theses and dissertations. A survey was carried out in the Theses and Dissertations Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT). Were found 24 productions with the literacy, reading and special education interface (19 dissertations and 5 theses). The results indicated an increase in production from 2014, with federal institutions predominance and southeast regional representation, with the Federal University of São Carlos (UFSCar) with more publications. We identified the prevalence of intellectual disability and deafness in the works and a tendency to consider phonological awareness for the literacy process of students, especially those with intellectual disabilities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221 10.59306/poiesis.v16e302022377-395 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v16e302022377-395 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18221/12189 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 377-395 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749377183744 |