READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Reis Hermann, Amanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Soares Zuin, Luís Fernando, Bruno Zuin, Poliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20069
Resumo: This article aims to bring to the discussion the practices of reading and the importance of teacher mediation in partnership with families of children aged 2 to 4 years in the context of literacy and literacy education. The work is linked to research conducted by the "Literacy Practices and Teaching and Learning Processes of the Mother Language" research group. The theoretical and methodological framework for this discussion is based on Bakhtinian, Vygotskian, and Freirean theories. Considering reading as the production of meaning and readings and rereadings of the world, this study seeks to highlight, through data and its analysis, the importance of reading practices in Early Childhood Education schools and the beginning of the literacy process.
id UNISUL-4_e5190a899c0f0ee74510dcd762179b0a
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20069
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESSPRÁCTICAS DE LECTURA Y LETRAMENTOS COMO CAMINOS HACIA UN PROCESO DE ALFABETIZACIÓN SIGNIFICATIVOPRÁTICAS DE LEITURAS E DE LETRAMENTOS COMO CAMINHOS PARA UM PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO SIGNIFICATIVO1. Alfabetização; 2. Letramento; 3. Língua materna; 4. Leitura; 5. Educação Infantil.This article aims to bring to the discussion the practices of reading and the importance of teacher mediation in partnership with families of children aged 2 to 4 years in the context of literacy and literacy education. The work is linked to research conducted by the "Literacy Practices and Teaching and Learning Processes of the Mother Language" research group. The theoretical and methodological framework for this discussion is based on Bakhtinian, Vygotskian, and Freirean theories. Considering reading as the production of meaning and readings and rereadings of the world, this study seeks to highlight, through data and its analysis, the importance of reading practices in Early Childhood Education schools and the beginning of the literacy process.Este artículo tiene como objetivo llevar a la discusión en la temática de alfabetización y letramiento las prácticas de lectura y la importancia de la mediación del profesor en colaboración con las familias de niños de 2 a 4 años de edad. Este trabajo está vinculado a investigaciones que se vienen desarrollando por el grupo de investigación "Prácticas de Letramientos y procesos de enseñanza y aprendizaje de la lengua materna". El marco teórico y metodológico presentado para la discusión se basa en las teorías de Bakhtin, Vygotsky y Freire. Considerando la lectura como producción de sentidos y lecturas y relecturas del mundo, se busca evidenciar mediante datos y análisis la importancia de la práctica de lectura en las escuelas de Educación Infantil y al inicio del proceso de alfabetización.  Este artigo objetiva trazer para discussão na temática alfabetização e letramento as práticas de leitura e a importância da mediação do professor em parceria com as famílias de crianças de 2 a 4 anos de idade. Este trabalho atrela-se às pesquisas que vêm sendo desenvolvidas pelo grupo de pesquisa “Práticas de Letramentos e processos de ensino e aprendizado da língua materna”. O referencial teórico e metodológico trazido para a discussão se pauta nas teorias bakhtiniana, vygotskyana e freireana. Considerando a leitura como produção de sentidos e leituras e releituras de mundo busca-se evidenciar por meio de dados e suas análises a importância da prática de leitura nas escolas de Educação Infantil e início do processo de alfabetização.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2006910.59306/poiesis.v17e322023265-284Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 265-2842179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20069/19130Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Reis Hermann, AmandaSoares Zuin, Luís FernandoBruno Zuin, Poliana2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20069Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS
PRÁCTICAS DE LECTURA Y LETRAMENTOS COMO CAMINOS HACIA UN PROCESO DE ALFABETIZACIÓN SIGNIFICATIVO
PRÁTICAS DE LEITURAS E DE LETRAMENTOS COMO CAMINHOS PARA UM PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO SIGNIFICATIVO
title READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS
spellingShingle READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS
dos Reis Hermann, Amanda
1. Alfabetização; 2. Letramento; 3. Língua materna; 4. Leitura; 5. Educação Infantil.
title_short READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS
title_full READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS
title_fullStr READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS
title_full_unstemmed READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS
title_sort READING AND LITERACY PRACTICES AS PATHS TO A MEANINGFUL LITERACY PROCESS
author dos Reis Hermann, Amanda
author_facet dos Reis Hermann, Amanda
Soares Zuin, Luís Fernando
Bruno Zuin, Poliana
author_role author
author2 Soares Zuin, Luís Fernando
Bruno Zuin, Poliana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Reis Hermann, Amanda
Soares Zuin, Luís Fernando
Bruno Zuin, Poliana
dc.subject.por.fl_str_mv 1. Alfabetização; 2. Letramento; 3. Língua materna; 4. Leitura; 5. Educação Infantil.
topic 1. Alfabetização; 2. Letramento; 3. Língua materna; 4. Leitura; 5. Educação Infantil.
description This article aims to bring to the discussion the practices of reading and the importance of teacher mediation in partnership with families of children aged 2 to 4 years in the context of literacy and literacy education. The work is linked to research conducted by the "Literacy Practices and Teaching and Learning Processes of the Mother Language" research group. The theoretical and methodological framework for this discussion is based on Bakhtinian, Vygotskian, and Freirean theories. Considering reading as the production of meaning and readings and rereadings of the world, this study seeks to highlight, through data and its analysis, the importance of reading practices in Early Childhood Education schools and the beginning of the literacy process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20069
10.59306/poiesis.v17e322023265-284
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20069
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e322023265-284
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20069/19130
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 265-284
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745934708736