LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053 |
Resumo: | Understanding that literacy must be significant, relevant and happen as a process that is inseparable from the social construction of reading and writing practices, in this article, we aim to answer: what are P. Freire's main considerations about literacy and the relationship between literacy and reading the world? We aim to present the main ideas of emancipatory literacy, from the Freirean perspective. This is a theoretical and documental study, considering writings by P. Freire and scholars of his thought on literacy and documents available in the Paulo Freire collection of the Instituto and Memorial Paulo Freire. It is concluded that P. Freire's pedagogy drives us to understand that language and reality are dynamically linked. Reading and writing, texts, words, letters, cannot mean a break with the “reading” of the world. |
id |
UNISUL-4_6b85e3b5a5b4cbe4d04c8b8a87918994 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20053 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃOalfabetizaçãoeducação emancipadoraletramentoleitura de mundoPaulo FreireUnderstanding that literacy must be significant, relevant and happen as a process that is inseparable from the social construction of reading and writing practices, in this article, we aim to answer: what are P. Freire's main considerations about literacy and the relationship between literacy and reading the world? We aim to present the main ideas of emancipatory literacy, from the Freirean perspective. This is a theoretical and documental study, considering writings by P. Freire and scholars of his thought on literacy and documents available in the Paulo Freire collection of the Instituto and Memorial Paulo Freire. It is concluded that P. Freire's pedagogy drives us to understand that language and reality are dynamically linked. Reading and writing, texts, words, letters, cannot mean a break with the “reading” of the world.Entendiendo que la alfabetización debe ser significativa, relevante y ocurrir como un proceso inseparable de la construcción social de las prácticas de lectura y escritura, en este artículo pretendemos responder: ¿cuáles son las principales consideraciones de P. Freire sobre la alfabetización y la relación entre alfabetización y lectura del mundo? Nuestro objetivo es presentar las principales ideas de la alfabetización emancipadora, desde la perspectiva freireana. Se trata de un estudio teórico y documental, considerando escritos de P. Freire y estudiosos de su pensamiento sobre alfabetización y documentos disponibles en el acervo Paulo Freire del Instituto y Memorial Paulo Freire. Se concluye que la pedagogía de P. Freire nos impulsa a comprender que lenguaje y realidad están vinculados dinámicamente. Leer y escribir, textos, palabras, letras, no pueden significar una ruptura con la “lectura” del mundo.Compreendendo que a alfabetização deve ser significativa, relevante e acontecer como um processo que é inseparável da construção social das práticas de leitura e de escrita, neste artigo, objetivamos responder: quais as principais considerações de P. Freire sobre a alfabetização e a relação entre letramento e leitura de mundo? Temos como objetivo, apresentar as principais ideias de alfabetização emancipadora, na perspectiva Freireana. Trata-se de estudo teórico e documental, considerando escritos de P. Freire e estudiosos do seu pensamento sobre a alfabetização e documentos disponíveis no acervo Paulo Freire do Instituto e do Memorial Paulo Freire. Conclui-se que a pedagogia de P. Freire nos impulsiona a compreender que linguagem e realidade se prendem dinamicamente. A leitura e a escrita, de textos, de palavras, de letras, não podem significar uma ruptura com a “leitura” do mundo.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2005310.59306/poiesis.v18e33202428-42Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 28-422179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053/19231Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGasparelo, Rayane R. S.Taraz Vaz, Marta Rosani2024-05-20T21:22:54Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20053Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:54Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO |
title |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO |
spellingShingle |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO Gasparelo, Rayane R. S. alfabetização educação emancipadora letramento leitura de mundo Paulo Freire |
title_short |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO |
title_full |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO |
title_fullStr |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO |
title_full_unstemmed |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO |
title_sort |
LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO |
author |
Gasparelo, Rayane R. S. |
author_facet |
Gasparelo, Rayane R. S. Taraz Vaz, Marta Rosani |
author_role |
author |
author2 |
Taraz Vaz, Marta Rosani |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gasparelo, Rayane R. S. Taraz Vaz, Marta Rosani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
alfabetização educação emancipadora letramento leitura de mundo Paulo Freire |
topic |
alfabetização educação emancipadora letramento leitura de mundo Paulo Freire |
description |
Understanding that literacy must be significant, relevant and happen as a process that is inseparable from the social construction of reading and writing practices, in this article, we aim to answer: what are P. Freire's main considerations about literacy and the relationship between literacy and reading the world? We aim to present the main ideas of emancipatory literacy, from the Freirean perspective. This is a theoretical and documental study, considering writings by P. Freire and scholars of his thought on literacy and documents available in the Paulo Freire collection of the Instituto and Memorial Paulo Freire. It is concluded that P. Freire's pedagogy drives us to understand that language and reality are dynamically linked. Reading and writing, texts, words, letters, cannot mean a break with the “reading” of the world. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053 10.59306/poiesis.v18e33202428-42 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e33202428-42 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053/19231 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 28-42 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745930514432 |