LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasparelo, Rayane R. S.
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Taraz Vaz, Marta Rosani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053
Resumo: Understanding that literacy must be significant, relevant and happen as a process that is inseparable from the social construction of reading and writing practices, in this article, we aim to answer: what are P. Freire's main considerations about literacy and the relationship between literacy and reading the world? We aim to present the main ideas of emancipatory literacy, from the Freirean perspective. This is a theoretical and documental study, considering writings by P. Freire and scholars of his thought on literacy and documents available in the Paulo Freire collection of the Instituto and Memorial Paulo Freire. It is concluded that P. Freire's pedagogy drives us to understand that language and reality are dynamically linked. Reading and writing, texts, words, letters, cannot mean a break with the “reading” of the world.
id UNISUL-4_6b85e3b5a5b4cbe4d04c8b8a87918994
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20053
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃOalfabetizaçãoeducação emancipadoraletramentoleitura de mundoPaulo FreireUnderstanding that literacy must be significant, relevant and happen as a process that is inseparable from the social construction of reading and writing practices, in this article, we aim to answer: what are P. Freire's main considerations about literacy and the relationship between literacy and reading the world? We aim to present the main ideas of emancipatory literacy, from the Freirean perspective. This is a theoretical and documental study, considering writings by P. Freire and scholars of his thought on literacy and documents available in the Paulo Freire collection of the Instituto and Memorial Paulo Freire. It is concluded that P. Freire's pedagogy drives us to understand that language and reality are dynamically linked. Reading and writing, texts, words, letters, cannot mean a break with the “reading” of the world.Entendiendo que la alfabetización debe ser significativa, relevante y ocurrir como un proceso inseparable de la construcción social de las prácticas de lectura y escritura, en este artículo pretendemos responder: ¿cuáles son las principales consideraciones de P. Freire sobre la alfabetización y la relación entre alfabetización y lectura del mundo? Nuestro objetivo es presentar las principales ideas de la alfabetización emancipadora, desde la perspectiva freireana. Se trata de un estudio teórico y documental, considerando escritos de P. Freire y estudiosos de su pensamiento sobre alfabetización y documentos disponibles en el acervo Paulo Freire del Instituto y Memorial Paulo Freire. Se concluye que la pedagogía de P. Freire nos impulsa a comprender que lenguaje y realidad están vinculados dinámicamente. Leer y escribir, textos, palabras, letras, no pueden significar una ruptura con la “lectura” del mundo.Compreendendo que a alfabetização deve ser significativa, relevante e acontecer como um processo que é inseparável da construção social das práticas de leitura e de escrita, neste artigo, objetivamos responder: quais as principais considerações de P. Freire sobre a alfabetização e a relação entre letramento e leitura de mundo? Temos como objetivo, apresentar as principais ideias de alfabetização emancipadora, na perspectiva Freireana. Trata-se de estudo teórico e documental, considerando escritos de P. Freire e estudiosos do seu pensamento sobre a alfabetização e documentos disponíveis no acervo Paulo Freire do Instituto e do Memorial Paulo Freire. Conclui-se que a pedagogia de P. Freire nos impulsiona a compreender que linguagem e realidade se prendem dinamicamente. A leitura e a escrita, de textos, de palavras, de letras, não podem significar uma ruptura com a “leitura” do mundo.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2005310.59306/poiesis.v18e33202428-42Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 28-422179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053/19231Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGasparelo, Rayane R. S.Taraz Vaz, Marta Rosani2024-05-20T21:22:54Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20053Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:54Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
title LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
spellingShingle LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
Gasparelo, Rayane R. S.
alfabetização
educação emancipadora
letramento
leitura de mundo
Paulo Freire
title_short LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
title_full LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
title_fullStr LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
title_full_unstemmed LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
title_sort LETRAMENTO E LEITURA DE MUNDO: CONSIDERAÇÕES DE PAULO FREIRE SOBRE A ALFABETIZAÇÃO
author Gasparelo, Rayane R. S.
author_facet Gasparelo, Rayane R. S.
Taraz Vaz, Marta Rosani
author_role author
author2 Taraz Vaz, Marta Rosani
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gasparelo, Rayane R. S.
Taraz Vaz, Marta Rosani
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
educação emancipadora
letramento
leitura de mundo
Paulo Freire
topic alfabetização
educação emancipadora
letramento
leitura de mundo
Paulo Freire
description Understanding that literacy must be significant, relevant and happen as a process that is inseparable from the social construction of reading and writing practices, in this article, we aim to answer: what are P. Freire's main considerations about literacy and the relationship between literacy and reading the world? We aim to present the main ideas of emancipatory literacy, from the Freirean perspective. This is a theoretical and documental study, considering writings by P. Freire and scholars of his thought on literacy and documents available in the Paulo Freire collection of the Instituto and Memorial Paulo Freire. It is concluded that P. Freire's pedagogy drives us to understand that language and reality are dynamically linked. Reading and writing, texts, words, letters, cannot mean a break with the “reading” of the world.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053
10.59306/poiesis.v18e33202428-42
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v18e33202428-42
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20053/19231
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 28-42
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745930514432