O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092 |
Resumo: | The present research was outlined in literacy in the 3rd year of elementary school: an analysis of challenges faced by the family and post-pandemic pedagogical strategies. The objective was to present the challenges faced by the family and pedagogical strategies in the post-pandemic literacy process, in the 3rd year of Elementary School. The work unfolds in three points. First, the pandemic and post-pandemic scenario is presented. In the second and third points, they analyze, based on data collected through the application of questionnaires with the families of students in a 3rd grade class of a public school in Cascavel-PR, about the family's perception regarding literacy and the challenges faced during the pandemic, and the post-pandemic pedagogical strategies. It reflects on the importance of the mediation of the teacher and the school as an educational institution in the teaching-learning process, especially for students in the literacy phase. |
id |
UNISUL-4_7def090a1c325452ddcd0ca7c3b46daa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20092 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIALiteracy; Post-pandemic; Pedagogical strategies; Teacher mediation; Family.Alfabetização; Pós-pandemia; Estratégias pedagógicas; Mediação do Professor; Família.The present research was outlined in literacy in the 3rd year of elementary school: an analysis of challenges faced by the family and post-pandemic pedagogical strategies. The objective was to present the challenges faced by the family and pedagogical strategies in the post-pandemic literacy process, in the 3rd year of Elementary School. The work unfolds in three points. First, the pandemic and post-pandemic scenario is presented. In the second and third points, they analyze, based on data collected through the application of questionnaires with the families of students in a 3rd grade class of a public school in Cascavel-PR, about the family's perception regarding literacy and the challenges faced during the pandemic, and the post-pandemic pedagogical strategies. It reflects on the importance of the mediation of the teacher and the school as an educational institution in the teaching-learning process, especially for students in the literacy phase.La presente investigación se esbozó en la alfabetización en el 3er año de las escuelas primarias: un análisis de los desafíos enfrentados por la familia y las estrategias pedagógicas post-pandémicas. El objetivo fue presentar los desafíos enfrentados por la familia y las estrategias pedagógicas en el proceso de alfabetización post pandémica, en el 3º año de la Enseñanza Fundamental. El trabajo se desarrolla en tres puntos. En primer lugar, se presenta el escenario pandémico y post-pandémico. En el segundo y tercer puntos, se analizan los datos recogidos a través de la aplicación de cuestionarios con las familias de los alumnos de una clase de 3º curso de una escuela pública de Cascavel-PR, sobre la percepción de la familia en relación a la alfabetización y los desafíos enfrentados durante la pandemia, y las estrategias pedagógicas post-pandémicas. Se reflexiona sobre la importancia de la mediación del profesor y de la escuela como institución educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje, especialmente para los alumnos en fase de alfabetización.A presente pesquisa foi delineada em a alfabetização no 3° ano do Ensino Fundamental: uma análise sobre desafios enfrentados pela família e estratégias pedagógicas pós-pandemia. O objetivou-se a apresentar os desafios enfrentados pela família e estratégias pedagógicas no processo de alfabetização pós-pandemia, no 3°ano do Ensino Fundamental. O trabalho desdobra-se em três pontos. Primeiro apresenta-se o cenário pandêmico e pós pandêmico. No segundo e terceiro pontos, analisam-se, a partir de dados levantados por meio da aplicação de questionários com as famílias de alunos de uma turma de 3º ano de uma escola da rede pública de ensino de Cascavel-PR, sobre a percepção da família no que se refere a alfabetização e os desafios enfrentados durante a pandemia, e as estratégias pedagógicas pós-pandemia. Reflete-se sobre a importância da mediação do professor e da escola como instituição de ensino no processo de ensino aprendizagem, especialmente, do aluno em fase de alfabetização.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2009210.59306/poiesis.v18e332024133-157Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 133-1572179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092/19253Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWermuth Artecoff, Nathaly GabriellySchneid Scherer, Susana2024-05-20T21:22:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20092Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA |
title |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA |
spellingShingle |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly Literacy; Post-pandemic; Pedagogical strategies; Teacher mediation; Family. Alfabetização; Pós-pandemia; Estratégias pedagógicas; Mediação do Professor; Família. |
title_short |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA |
title_full |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA |
title_fullStr |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA |
title_full_unstemmed |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA |
title_sort |
O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA |
author |
Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly |
author_facet |
Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly Schneid Scherer, Susana |
author_role |
author |
author2 |
Schneid Scherer, Susana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly Schneid Scherer, Susana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy; Post-pandemic; Pedagogical strategies; Teacher mediation; Family. Alfabetização; Pós-pandemia; Estratégias pedagógicas; Mediação do Professor; Família. |
topic |
Literacy; Post-pandemic; Pedagogical strategies; Teacher mediation; Family. Alfabetização; Pós-pandemia; Estratégias pedagógicas; Mediação do Professor; Família. |
description |
The present research was outlined in literacy in the 3rd year of elementary school: an analysis of challenges faced by the family and post-pandemic pedagogical strategies. The objective was to present the challenges faced by the family and pedagogical strategies in the post-pandemic literacy process, in the 3rd year of Elementary School. The work unfolds in three points. First, the pandemic and post-pandemic scenario is presented. In the second and third points, they analyze, based on data collected through the application of questionnaires with the families of students in a 3rd grade class of a public school in Cascavel-PR, about the family's perception regarding literacy and the challenges faced during the pandemic, and the post-pandemic pedagogical strategies. It reflects on the importance of the mediation of the teacher and the school as an educational institution in the teaching-learning process, especially for students in the literacy phase. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092 10.59306/poiesis.v18e332024133-157 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e332024133-157 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092/19253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 133-157 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745950437376 |