O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Schneid Scherer, Susana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092
Resumo: The present research was outlined in literacy in the 3rd year of elementary school: an analysis of challenges faced by the family and post-pandemic pedagogical strategies. The objective was to present the challenges faced by the family and pedagogical strategies in the post-pandemic literacy process, in the 3rd year of Elementary School. The work unfolds in three points. First, the pandemic and post-pandemic scenario is presented. In the second and third points, they analyze, based on data collected through the application of questionnaires with the families of students in a 3rd grade class of a public school in Cascavel-PR, about the family's perception regarding literacy and the challenges faced during the pandemic, and the post-pandemic pedagogical strategies. It reflects on the importance of the mediation of the teacher and the school as an educational institution in the teaching-learning process, especially for students in the literacy phase.
id UNISUL-4_7def090a1c325452ddcd0ca7c3b46daa
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20092
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIALiteracy; Post-pandemic; Pedagogical strategies; Teacher mediation; Family.Alfabetização; Pós-pandemia; Estratégias pedagógicas; Mediação do Professor; Família.The present research was outlined in literacy in the 3rd year of elementary school: an analysis of challenges faced by the family and post-pandemic pedagogical strategies. The objective was to present the challenges faced by the family and pedagogical strategies in the post-pandemic literacy process, in the 3rd year of Elementary School. The work unfolds in three points. First, the pandemic and post-pandemic scenario is presented. In the second and third points, they analyze, based on data collected through the application of questionnaires with the families of students in a 3rd grade class of a public school in Cascavel-PR, about the family's perception regarding literacy and the challenges faced during the pandemic, and the post-pandemic pedagogical strategies. It reflects on the importance of the mediation of the teacher and the school as an educational institution in the teaching-learning process, especially for students in the literacy phase.La presente investigación se esbozó en la alfabetización en el 3er año de las escuelas primarias: un análisis de los desafíos enfrentados por la familia y las estrategias pedagógicas post-pandémicas. El objetivo fue presentar los desafíos enfrentados por la familia y las estrategias pedagógicas en el proceso de alfabetización post pandémica, en el 3º año de la Enseñanza Fundamental. El trabajo se desarrolla en tres puntos. En primer lugar, se presenta el escenario pandémico y post-pandémico. En el segundo y tercer puntos, se analizan los datos recogidos a través de la aplicación de cuestionarios con las familias de los alumnos de una clase de 3º curso de una escuela pública de Cascavel-PR, sobre la percepción de la familia en relación a la alfabetización y los desafíos enfrentados durante la pandemia, y las estrategias pedagógicas post-pandémicas. Se reflexiona sobre la importancia de la mediación del profesor y de la escuela como institución educativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje, especialmente para los alumnos en fase de alfabetización.A presente pesquisa foi delineada em a alfabetização no 3° ano do Ensino Fundamental: uma análise sobre desafios enfrentados pela família e estratégias pedagógicas pós-pandemia. O objetivou-se a apresentar os desafios enfrentados pela família e estratégias pedagógicas no processo de alfabetização pós-pandemia, no 3°ano do Ensino Fundamental. O trabalho desdobra-se em três pontos. Primeiro apresenta-se o cenário pandêmico e pós pandêmico. No segundo e terceiro pontos, analisam-se, a partir de dados levantados por meio da aplicação de questionários com as famílias de alunos de uma turma de 3º ano de uma escola da rede pública de ensino de Cascavel-PR, sobre a percepção da família no que se refere a alfabetização e os desafios enfrentados durante a pandemia, e as estratégias pedagógicas pós-pandemia. Reflete-se sobre a importância da mediação do professor e da escola como instituição de ensino no processo de ensino aprendizagem, especialmente, do aluno em fase de alfabetização.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2009210.59306/poiesis.v18e332024133-157Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 133-1572179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092/19253Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWermuth Artecoff, Nathaly GabriellySchneid Scherer, Susana2024-05-20T21:22:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20092Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
title O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
spellingShingle O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly
Literacy; Post-pandemic; Pedagogical strategies; Teacher mediation; Family.
Alfabetização; Pós-pandemia; Estratégias pedagógicas; Mediação do Professor; Família.
title_short O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
title_full O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
title_fullStr O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
title_full_unstemmed O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
title_sort O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO NO 3° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE SOBRE DESAFIOS DA FAMÍLIA E ESTRATÉGIAS PEDAGÓGICAS PÓS-PANDEMIA
author Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly
author_facet Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly
Schneid Scherer, Susana
author_role author
author2 Schneid Scherer, Susana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wermuth Artecoff, Nathaly Gabrielly
Schneid Scherer, Susana
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy; Post-pandemic; Pedagogical strategies; Teacher mediation; Family.
Alfabetização; Pós-pandemia; Estratégias pedagógicas; Mediação do Professor; Família.
topic Literacy; Post-pandemic; Pedagogical strategies; Teacher mediation; Family.
Alfabetização; Pós-pandemia; Estratégias pedagógicas; Mediação do Professor; Família.
description The present research was outlined in literacy in the 3rd year of elementary school: an analysis of challenges faced by the family and post-pandemic pedagogical strategies. The objective was to present the challenges faced by the family and pedagogical strategies in the post-pandemic literacy process, in the 3rd year of Elementary School. The work unfolds in three points. First, the pandemic and post-pandemic scenario is presented. In the second and third points, they analyze, based on data collected through the application of questionnaires with the families of students in a 3rd grade class of a public school in Cascavel-PR, about the family's perception regarding literacy and the challenges faced during the pandemic, and the post-pandemic pedagogical strategies. It reflects on the importance of the mediation of the teacher and the school as an educational institution in the teaching-learning process, especially for students in the literacy phase.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092
10.59306/poiesis.v18e332024133-157
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v18e332024133-157
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20092/19253
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 133-157
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745950437376