PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa Galvão, Silvia Regina de Jesus, Pereira, Rosana da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654
Resumo: Regarding the context of “Pré-Acadêmico na Pós”, which for the first time in its history happened completely remotely because of the COVID-19 Pandemic, the purpose of this essay is to analyze its assumptions, specificities and claims. From a set of reflections and actions related to Affirmative Action’s Policies in Brazil, we will present an overview of “Pré-Acadêmico”, its objectives, characteristics, quantitative and qualitative profile and challenges. Even though, the “Affirmative Action at post-graduation courses - Master degree, is not currently considered an institutionalized policy or action at Graduation Programs of master and doctorate, we strongly believe that they are, in fact, an action carried out by the Affirmative Action Program at UFMG - Federal University of Minas Gerais, and that its praxis is materialized by subjects engaged with the initiative, such as professors, students and attendees/participants.
id UNISUL-4_8280c17061f7a69068e75a0d8f739b69
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12654
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSIONPRE-ACADÉMICO AFIRMACIÓN EN LOS POSGRADOS EN 2021: : ACCIONES AFIRMATIVAS Y EMPODERAMIENTO PARA EL INGRESO EM LOS POSGRADOSPRÉ-ACADÊMICO AFIRMAÇÃO NA PÓS:: AÇÕES AFIRMATIVAS E FORTALECIMENTO PARA O INGRESSO NA PÓS-GRADUAÇÃOEducationPre Academic CourseAffirmative ActionGraduation CoursesBlack PeopleFormaciónPre-académicoAcción AfirmativaPosgradosNegros y negrasFormaçãoPré-acadêmicoAção AfirmativaPós-graduaçãoNegros e negrasRegarding the context of “Pré-Acadêmico na Pós”, which for the first time in its history happened completely remotely because of the COVID-19 Pandemic, the purpose of this essay is to analyze its assumptions, specificities and claims. From a set of reflections and actions related to Affirmative Action’s Policies in Brazil, we will present an overview of “Pré-Acadêmico”, its objectives, characteristics, quantitative and qualitative profile and challenges. Even though, the “Affirmative Action at post-graduation courses - Master degree, is not currently considered an institutionalized policy or action at Graduation Programs of master and doctorate, we strongly believe that they are, in fact, an action carried out by the Affirmative Action Program at UFMG - Federal University of Minas Gerais, and that its praxis is materialized by subjects engaged with the initiative, such as professors, students and attendees/participants.Al tener en cuenta el contexto del “Pre-académico Afirmación en los Posgrados”, que por primera vez en su historia se desarrolló de forma completamente remota debido a la pandemia del COVID-19, tenemos como objetivo, por medio de este artículo, analizar sus prerrogativas, especificaciones y requerimientos. A partir de un conjunto de reflexiones y acciones al respecto de las Políticas de Acciones Afirmativas en Brasil, presentaremos un breve panorama del “Pre-académico”, sus objetivos, características, perfil cuantitativo y cualitativo y sus desafíos. Aunque en la actualidad el “Pre-académico Afirmación en los Posgrados” no se constituye como una política o una acción institucionalizada en los programas de maestría o doctorado, consideramos que se trata efectivamente de una acción realizada por medio del programa Acciones Afirmativas en la UFMG, y su praxis, se materializa en los sujetos incluidos en la propuesta, profesores, estudiantes y participantes de los cursos.Tendo em vista o contexto do “Pré-Acadêmico Afirmação na Pós”, que pela primeira vez em sua história ocorreu de forma completamente remota devido à pandemia de COVID-19, objetivamos, por meio desse artigo, analisar suas prerrogativas, especificidades e demandas. A partir de um conjunto de reflexões e ações a respeito das Políticas de Ações Afirmativas no Brasil, apresentaremos um breve panorama do “Pré-acadêmico” seus objetivos, características, perfil quantitativo e qualitativo e seus desafios. Embora, atualmente, o “Afirmação na Pós” não se constitua enquanto uma política ou uma ação institucionalizada dos Programas Pós-graduação de mestrado e doutorado, acreditamos que se trata efetivamente de uma ação realizada através do Programa Ações Afirmativas na UFMG, e sua práxis, se materializa pelos sujeitos implicados com a proposta: professores, estudantes e cursistas.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1265410.59306/poiesis.v16e302022524-542Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 524-5422179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654/12197Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBocaiuva Maringolo, Cátia CristinaCosta Galvão, Silvia Regina de JesusPereira, Rosana da Silva2023-07-24T18:16:02Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12654Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:16:02Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
PRE-ACADÉMICO AFIRMACIÓN EN LOS POSGRADOS EN 2021: : ACCIONES AFIRMATIVAS Y EMPODERAMIENTO PARA EL INGRESO EM LOS POSGRADOS
PRÉ-ACADÊMICO AFIRMAÇÃO NA PÓS:: AÇÕES AFIRMATIVAS E FORTALECIMENTO PARA O INGRESSO NA PÓS-GRADUAÇÃO
title PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
spellingShingle PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina
Education
Pre Academic Course
Affirmative Action
Graduation Courses
Black People
Formación
Pre-académico
Acción Afirmativa
Posgrados
Negros y negras
Formação
Pré-acadêmico
Ação Afirmativa
Pós-graduação
Negros e negras
title_short PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
title_full PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
title_fullStr PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
title_full_unstemmed PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
title_sort PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
author Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina
author_facet Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina
Costa Galvão, Silvia Regina de Jesus
Pereira, Rosana da Silva
author_role author
author2 Costa Galvão, Silvia Regina de Jesus
Pereira, Rosana da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina
Costa Galvão, Silvia Regina de Jesus
Pereira, Rosana da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Pre Academic Course
Affirmative Action
Graduation Courses
Black People
Formación
Pre-académico
Acción Afirmativa
Posgrados
Negros y negras
Formação
Pré-acadêmico
Ação Afirmativa
Pós-graduação
Negros e negras
topic Education
Pre Academic Course
Affirmative Action
Graduation Courses
Black People
Formación
Pre-académico
Acción Afirmativa
Posgrados
Negros y negras
Formação
Pré-acadêmico
Ação Afirmativa
Pós-graduação
Negros e negras
description Regarding the context of “Pré-Acadêmico na Pós”, which for the first time in its history happened completely remotely because of the COVID-19 Pandemic, the purpose of this essay is to analyze its assumptions, specificities and claims. From a set of reflections and actions related to Affirmative Action’s Policies in Brazil, we will present an overview of “Pré-Acadêmico”, its objectives, characteristics, quantitative and qualitative profile and challenges. Even though, the “Affirmative Action at post-graduation courses - Master degree, is not currently considered an institutionalized policy or action at Graduation Programs of master and doctorate, we strongly believe that they are, in fact, an action carried out by the Affirmative Action Program at UFMG - Federal University of Minas Gerais, and that its praxis is materialized by subjects engaged with the initiative, such as professors, students and attendees/participants.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654
10.59306/poiesis.v16e302022524-542
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v16e302022524-542
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654/12197
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 524-542
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749324754944