PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654 |
Resumo: | Regarding the context of “Pré-Acadêmico na Pós”, which for the first time in its history happened completely remotely because of the COVID-19 Pandemic, the purpose of this essay is to analyze its assumptions, specificities and claims. From a set of reflections and actions related to Affirmative Action’s Policies in Brazil, we will present an overview of “Pré-Acadêmico”, its objectives, characteristics, quantitative and qualitative profile and challenges. Even though, the “Affirmative Action at post-graduation courses - Master degree, is not currently considered an institutionalized policy or action at Graduation Programs of master and doctorate, we strongly believe that they are, in fact, an action carried out by the Affirmative Action Program at UFMG - Federal University of Minas Gerais, and that its praxis is materialized by subjects engaged with the initiative, such as professors, students and attendees/participants. |
id |
UNISUL-4_8280c17061f7a69068e75a0d8f739b69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12654 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSIONPRE-ACADÉMICO AFIRMACIÓN EN LOS POSGRADOS EN 2021: : ACCIONES AFIRMATIVAS Y EMPODERAMIENTO PARA EL INGRESO EM LOS POSGRADOSPRÉ-ACADÊMICO AFIRMAÇÃO NA PÓS:: AÇÕES AFIRMATIVAS E FORTALECIMENTO PARA O INGRESSO NA PÓS-GRADUAÇÃOEducationPre Academic CourseAffirmative ActionGraduation CoursesBlack PeopleFormaciónPre-académicoAcción AfirmativaPosgradosNegros y negrasFormaçãoPré-acadêmicoAção AfirmativaPós-graduaçãoNegros e negrasRegarding the context of “Pré-Acadêmico na Pós”, which for the first time in its history happened completely remotely because of the COVID-19 Pandemic, the purpose of this essay is to analyze its assumptions, specificities and claims. From a set of reflections and actions related to Affirmative Action’s Policies in Brazil, we will present an overview of “Pré-Acadêmico”, its objectives, characteristics, quantitative and qualitative profile and challenges. Even though, the “Affirmative Action at post-graduation courses - Master degree, is not currently considered an institutionalized policy or action at Graduation Programs of master and doctorate, we strongly believe that they are, in fact, an action carried out by the Affirmative Action Program at UFMG - Federal University of Minas Gerais, and that its praxis is materialized by subjects engaged with the initiative, such as professors, students and attendees/participants.Al tener en cuenta el contexto del “Pre-académico Afirmación en los Posgrados”, que por primera vez en su historia se desarrolló de forma completamente remota debido a la pandemia del COVID-19, tenemos como objetivo, por medio de este artículo, analizar sus prerrogativas, especificaciones y requerimientos. A partir de un conjunto de reflexiones y acciones al respecto de las Políticas de Acciones Afirmativas en Brasil, presentaremos un breve panorama del “Pre-académico”, sus objetivos, características, perfil cuantitativo y cualitativo y sus desafíos. Aunque en la actualidad el “Pre-académico Afirmación en los Posgrados” no se constituye como una política o una acción institucionalizada en los programas de maestría o doctorado, consideramos que se trata efectivamente de una acción realizada por medio del programa Acciones Afirmativas en la UFMG, y su praxis, se materializa en los sujetos incluidos en la propuesta, profesores, estudiantes y participantes de los cursos.Tendo em vista o contexto do “Pré-Acadêmico Afirmação na Pós”, que pela primeira vez em sua história ocorreu de forma completamente remota devido à pandemia de COVID-19, objetivamos, por meio desse artigo, analisar suas prerrogativas, especificidades e demandas. A partir de um conjunto de reflexões e ações a respeito das Políticas de Ações Afirmativas no Brasil, apresentaremos um breve panorama do “Pré-acadêmico” seus objetivos, características, perfil quantitativo e qualitativo e seus desafios. Embora, atualmente, o “Afirmação na Pós” não se constitua enquanto uma política ou uma ação institucionalizada dos Programas Pós-graduação de mestrado e doutorado, acreditamos que se trata efetivamente de uma ação realizada através do Programa Ações Afirmativas na UFMG, e sua práxis, se materializa pelos sujeitos implicados com a proposta: professores, estudantes e cursistas.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1265410.59306/poiesis.v16e302022524-542Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 524-5422179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654/12197Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBocaiuva Maringolo, Cátia CristinaCosta Galvão, Silvia Regina de JesusPereira, Rosana da Silva2023-07-24T18:16:02Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12654Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:16:02Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION PRE-ACADÉMICO AFIRMACIÓN EN LOS POSGRADOS EN 2021: : ACCIONES AFIRMATIVAS Y EMPODERAMIENTO PARA EL INGRESO EM LOS POSGRADOS PRÉ-ACADÊMICO AFIRMAÇÃO NA PÓS:: AÇÕES AFIRMATIVAS E FORTALECIMENTO PARA O INGRESSO NA PÓS-GRADUAÇÃO |
title |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION |
spellingShingle |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina Education Pre Academic Course Affirmative Action Graduation Courses Black People Formación Pre-académico Acción Afirmativa Posgrados Negros y negras Formação Pré-acadêmico Ação Afirmativa Pós-graduação Negros e negras |
title_short |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION |
title_full |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION |
title_fullStr |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION |
title_full_unstemmed |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION |
title_sort |
PRE-ACADEMIC AT POS IN 2021:: AFFIRMATIVE ACTIONS AND EMPOWERMENT FOR POSTGRADUATE ADMISSION |
author |
Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina |
author_facet |
Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina Costa Galvão, Silvia Regina de Jesus Pereira, Rosana da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Costa Galvão, Silvia Regina de Jesus Pereira, Rosana da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bocaiuva Maringolo, Cátia Cristina Costa Galvão, Silvia Regina de Jesus Pereira, Rosana da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Pre Academic Course Affirmative Action Graduation Courses Black People Formación Pre-académico Acción Afirmativa Posgrados Negros y negras Formação Pré-acadêmico Ação Afirmativa Pós-graduação Negros e negras |
topic |
Education Pre Academic Course Affirmative Action Graduation Courses Black People Formación Pre-académico Acción Afirmativa Posgrados Negros y negras Formação Pré-acadêmico Ação Afirmativa Pós-graduação Negros e negras |
description |
Regarding the context of “Pré-Acadêmico na Pós”, which for the first time in its history happened completely remotely because of the COVID-19 Pandemic, the purpose of this essay is to analyze its assumptions, specificities and claims. From a set of reflections and actions related to Affirmative Action’s Policies in Brazil, we will present an overview of “Pré-Acadêmico”, its objectives, characteristics, quantitative and qualitative profile and challenges. Even though, the “Affirmative Action at post-graduation courses - Master degree, is not currently considered an institutionalized policy or action at Graduation Programs of master and doctorate, we strongly believe that they are, in fact, an action carried out by the Affirmative Action Program at UFMG - Federal University of Minas Gerais, and that its praxis is materialized by subjects engaged with the initiative, such as professors, students and attendees/participants. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654 10.59306/poiesis.v16e302022524-542 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v16e302022524-542 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12654/12197 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 524-542 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749324754944 |