PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738 |
Resumo: | This article presents the results of a survey completed in 2014, whose main objective was trying to understand how children relate to electronic media in contemporary society, and how they participate in the configuration of the ways of living childhood, from the study of the playful children culture. For this text, a cut of some scenes and narratives of children was made in order to reveal the relationship they establish between the play and the media culture today. Through this study, under the theoretical support of the sociology of childhood, it was revealed in the expressions and manifestations of children during the field research a strong Intricacy of media culture in kidding and references, both regarding to artifacts and products, as well the presence of consumer goods related to these references. |
id |
UNISUL-4_88286be779d87d4d3df497cfc6c05b14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2738 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIPCULTURA LÚDICA Y CULTURA MEDIÁTICA EN LA CONTEMPORANEIDAD: LO QUE LOS NIÑOS PEQUEÑOS REVELAN ACERCA DE ESTA RELACIÓNCULTURA LÚDICA E CULTURA MIDIÁTICA NA CONTEMPORANEIDADE: O QUE AS CRIANÇAS PEQUENAS REVELAM ACERCA DESTA RELAÇÃOEarly Childhood EducationPlay cultureMedia culture.Educación InfantilCultura lúdicaCultura mediática.Educação InfantilCultura lúdicaCultura midiática.This article presents the results of a survey completed in 2014, whose main objective was trying to understand how children relate to electronic media in contemporary society, and how they participate in the configuration of the ways of living childhood, from the study of the playful children culture. For this text, a cut of some scenes and narratives of children was made in order to reveal the relationship they establish between the play and the media culture today. Through this study, under the theoretical support of the sociology of childhood, it was revealed in the expressions and manifestations of children during the field research a strong Intricacy of media culture in kidding and references, both regarding to artifacts and products, as well the presence of consumer goods related to these references.Este artículo presenta el resultado de una investigación concluida en 2014, cuyo objetivo principal fue intentar comprender cómo los niños se relacionan con las medias electrónicas en la contemporaneidad, y cómo estas participan de la configuración de los modos de vivir la infancia desde el estudio de la cultura lúdica infantil. Para este texto fue realizado un recorte de algunas escenas y narrativas de los niños con el objetivo de revelar la relación que ellas establecen entre el jugar y la cultura mediática en los días actuales. A través de este estudio, bajo el aporte teórico de la Sociología de la Infancia, fue posible percibir, por medio de las expresiones y manifestaciones de los niños, durante la investigación de campo, una fuerte intrincación de la cultura mediática en los juegos, y referencias tanto con relación a los artefactos, a los productos, como la presencia de los objetos de consumo relacionados a esas referencias.Este artigo apresenta o resultado de uma pesquisa concluída em 2014, cujo objetivo principal foi tentar compreender como as crianças se relacionam com as mídias eletrônicas na contemporaneidade, e como estas participam da configuração dos modos de viver a infância a partir do estudo da cultura lúdica infantil. Para este texto, foi realizado um recorte de algumas cenas e narrativas das crianças a fim de revelar a relação que estas estabelecem entre o brincar e a cultura midiática nos dias atuais. Através deste estudo, sob o aporte teórico da Sociologia da Infância, foi possível perceber, nas expressões e manifestações das crianças durante a pesquisa de campo, um forte intrincamento da cultura midiática nas brincadeiras e referências tanto com relação aos artefatos, aos produtos, bem como a presença dos objetos de consumo relacionados a essas referências.Universidade do Sul de Santa Catarina2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo de caso; pesquisa qualitativa; observação participante e pesquisa-intervenção.application/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/273810.19177/prppge.v9e152015132-152Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 132-1522179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738/2119Ferreira, Marluci Guthiáinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-30T14:13:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2738Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2015-06-30T14:13:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP CULTURA LÚDICA Y CULTURA MEDIÁTICA EN LA CONTEMPORANEIDAD: LO QUE LOS NIÑOS PEQUEÑOS REVELAN ACERCA DE ESTA RELACIÓN CULTURA LÚDICA E CULTURA MIDIÁTICA NA CONTEMPORANEIDADE: O QUE AS CRIANÇAS PEQUENAS REVELAM ACERCA DESTA RELAÇÃO |
title |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP |
spellingShingle |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP Ferreira, Marluci Guthiá Early Childhood Education Play culture Media culture. Educación Infantil Cultura lúdica Cultura mediática. Educação Infantil Cultura lúdica Cultura midiática. |
title_short |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP |
title_full |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP |
title_fullStr |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP |
title_full_unstemmed |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP |
title_sort |
PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP |
author |
Ferreira, Marluci Guthiá |
author_facet |
Ferreira, Marluci Guthiá |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Marluci Guthiá |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early Childhood Education Play culture Media culture. Educación Infantil Cultura lúdica Cultura mediática. Educação Infantil Cultura lúdica Cultura midiática. |
topic |
Early Childhood Education Play culture Media culture. Educación Infantil Cultura lúdica Cultura mediática. Educação Infantil Cultura lúdica Cultura midiática. |
description |
This article presents the results of a survey completed in 2014, whose main objective was trying to understand how children relate to electronic media in contemporary society, and how they participate in the configuration of the ways of living childhood, from the study of the playful children culture. For this text, a cut of some scenes and narratives of children was made in order to reveal the relationship they establish between the play and the media culture today. Through this study, under the theoretical support of the sociology of childhood, it was revealed in the expressions and manifestations of children during the field research a strong Intricacy of media culture in kidding and references, both regarding to artifacts and products, as well the presence of consumer goods related to these references. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estudo de caso; pesquisa qualitativa; observação participante e pesquisa-intervenção. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738 10.19177/prppge.v9e152015132-152 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v9e152015132-152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738/2119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 132-152 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747668004864 |