PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Marluci Guthiá
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738
Resumo: This article presents the results of a survey completed in 2014, whose main objective was trying to understand how children relate to electronic media in contemporary society, and how they participate in the configuration of the ways of living childhood, from the study of the playful children culture. For this text, a cut of some scenes and narratives of children was made in order to reveal the relationship they establish between the play and the media culture today. Through this study, under the theoretical support of the sociology of childhood, it was revealed in the expressions and manifestations of children during the field research a strong Intricacy of media culture in kidding and references, both regarding to artifacts and products, as well the presence of consumer goods related to these references.
id UNISUL-4_88286be779d87d4d3df497cfc6c05b14
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2738
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIPCULTURA LÚDICA Y CULTURA MEDIÁTICA EN LA CONTEMPORANEIDAD: LO QUE LOS NIÑOS PEQUEÑOS REVELAN ACERCA DE ESTA RELACIÓNCULTURA LÚDICA E CULTURA MIDIÁTICA NA CONTEMPORANEIDADE: O QUE AS CRIANÇAS PEQUENAS REVELAM ACERCA DESTA RELAÇÃOEarly Childhood EducationPlay cultureMedia culture.Educación InfantilCultura lúdicaCultura mediática.Educação InfantilCultura lúdicaCultura midiática.This article presents the results of a survey completed in 2014, whose main objective was trying to understand how children relate to electronic media in contemporary society, and how they participate in the configuration of the ways of living childhood, from the study of the playful children culture. For this text, a cut of some scenes and narratives of children was made in order to reveal the relationship they establish between the play and the media culture today. Through this study, under the theoretical support of the sociology of childhood, it was revealed in the expressions and manifestations of children during the field research a strong Intricacy of media culture in kidding and references, both regarding to artifacts and products, as well the presence of consumer goods related to these references.Este artículo presenta el resultado de una investigación concluida en 2014, cuyo objetivo principal fue intentar comprender cómo los niños se relacionan con las medias electrónicas en la contemporaneidad, y cómo estas participan de la configuración de los modos de vivir la infancia desde el estudio de la cultura lúdica infantil. Para este texto fue realizado un recorte de algunas escenas y narrativas de los niños con el objetivo de revelar la relación que ellas establecen entre el jugar y la cultura mediática en los días actuales. A través de este estudio, bajo el aporte teórico de la Sociología de la Infancia, fue posible percibir, por medio de las expresiones y manifestaciones de los niños, durante la investigación de campo, una fuerte intrincación de la cultura mediática en los juegos, y referencias tanto con relación a los  artefactos, a los productos, como la presencia de los objetos de consumo relacionados a esas referencias.Este artigo apresenta o resultado de uma pesquisa concluída em 2014, cujo objetivo principal foi tentar compreender como as crianças se relacionam com as mídias eletrônicas na contemporaneidade, e como estas participam da configuração dos modos de viver a infância a partir do estudo da cultura lúdica infantil. Para este texto, foi realizado um recorte de algumas cenas e narrativas das crianças a fim de revelar a relação que estas estabelecem entre o brincar e a cultura midiática nos dias atuais. Através deste estudo, sob o aporte teórico da Sociologia da Infância, foi possível perceber, nas expressões e manifestações das crianças durante a pesquisa de campo, um forte intrincamento da cultura midiática nas brincadeiras e referências tanto com relação aos artefatos, aos produtos, bem como a presença dos objetos de consumo relacionados a essas referências.Universidade do Sul de Santa Catarina2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo de caso; pesquisa qualitativa; observação participante e pesquisa-intervenção.application/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/273810.19177/prppge.v9e152015132-152Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 132-1522179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738/2119Ferreira, Marluci Guthiáinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-06-30T14:13:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2738Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2015-06-30T14:13:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
CULTURA LÚDICA Y CULTURA MEDIÁTICA EN LA CONTEMPORANEIDAD: LO QUE LOS NIÑOS PEQUEÑOS REVELAN ACERCA DE ESTA RELACIÓN
CULTURA LÚDICA E CULTURA MIDIÁTICA NA CONTEMPORANEIDADE: O QUE AS CRIANÇAS PEQUENAS REVELAM ACERCA DESTA RELAÇÃO
title PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
spellingShingle PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
Ferreira, Marluci Guthiá
Early Childhood Education
Play culture
Media culture.
Educación Infantil
Cultura lúdica
Cultura mediática.
Educação Infantil
Cultura lúdica
Cultura midiática.
title_short PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
title_full PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
title_fullStr PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
title_full_unstemmed PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
title_sort PLAYFUL CULTURE AND MEDIA CULTURE IN CONTEMPORARY: WHAT YOUNG CHILDREN REVEAL ABOUT THIS RELATIONSHIP
author Ferreira, Marluci Guthiá
author_facet Ferreira, Marluci Guthiá
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Marluci Guthiá
dc.subject.por.fl_str_mv Early Childhood Education
Play culture
Media culture.
Educación Infantil
Cultura lúdica
Cultura mediática.
Educação Infantil
Cultura lúdica
Cultura midiática.
topic Early Childhood Education
Play culture
Media culture.
Educación Infantil
Cultura lúdica
Cultura mediática.
Educação Infantil
Cultura lúdica
Cultura midiática.
description This article presents the results of a survey completed in 2014, whose main objective was trying to understand how children relate to electronic media in contemporary society, and how they participate in the configuration of the ways of living childhood, from the study of the playful children culture. For this text, a cut of some scenes and narratives of children was made in order to reveal the relationship they establish between the play and the media culture today. Through this study, under the theoretical support of the sociology of childhood, it was revealed in the expressions and manifestations of children during the field research a strong Intricacy of media culture in kidding and references, both regarding to artifacts and products, as well the presence of consumer goods related to these references.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo de caso; pesquisa qualitativa; observação participante e pesquisa-intervenção.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738
10.19177/prppge.v9e152015132-152
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v9e152015132-152
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2738/2119
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 9 n. 15 (2015): Educação e infância: diálogos disciplinares; 132-152
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747668004864