THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Suzana Lopes
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058
Resumo: This paper aims to present the Lições de Ler print, published in 1832 by the Typografia Nacional and written by José da Costa e Azevedo, who, among many occupied spaces, would become the first principal of the Escola Normal de Niterói (Normal School of Niterói) and the first teacher of all subjects in this school. The location of this print was due to a complaint by Portuguese António Feliciano Castilho recorded in a letter to his wife, which accused Professor Costa and Azevedo as a plagiarist for having made an adulteration of Joseph Jacotot’s and of Portuguese António Araújo de Travassos’s words. In order to understand this context, we use sources such as letters, printed materials, journalistic sources, reading with Bittencourt (2004) and Batista and Galvão (2009). This scenario of clashes between different proposals of literacy methods in Imperial Brazil goes back to political, philosophical, and social disputes, among others that extrapolate the quarrels of pedagogical methods.
id UNISUL-4_9513e468a659f4f1d28d7bbbb71d99b6
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5058
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIREEL IMPRESO LIÇÕES DE LER EN LA HISTORIA DE LA ALFABETIZACIÓN EN EL IMPERIO BRASILEÑOO IMPRESSO “LIÇÕES DE LER” NA HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NO IMPÉRIO BRASILEIRO.Lições de lerEmpireBrazilLições de lerImperioBrasilLições de lerImpérioBrasil.This paper aims to present the Lições de Ler print, published in 1832 by the Typografia Nacional and written by José da Costa e Azevedo, who, among many occupied spaces, would become the first principal of the Escola Normal de Niterói (Normal School of Niterói) and the first teacher of all subjects in this school. The location of this print was due to a complaint by Portuguese António Feliciano Castilho recorded in a letter to his wife, which accused Professor Costa and Azevedo as a plagiarist for having made an adulteration of Joseph Jacotot’s and of Portuguese António Araújo de Travassos’s words. In order to understand this context, we use sources such as letters, printed materials, journalistic sources, reading with Bittencourt (2004) and Batista and Galvão (2009). This scenario of clashes between different proposals of literacy methods in Imperial Brazil goes back to political, philosophical, and social disputes, among others that extrapolate the quarrels of pedagogical methods.El presente escrito tiene como objetivo presentar el impreso Lições de ler, publicado en 1832 por la Typografía Nacional y escrito por José da Costa e Azevedo, que entre innumerables espacios ocupados, vendría a ser el primer director de la Escuela Normal de Niterói y el primer profesor de todas las asignaturas en esa escuela. La localización de ese impreso ocurrió por una denuncia del portugués Antonio Feliciano Castilho, registrada en una carta a su mujer, la cual le acusaba de plagiario al profesor Costa e Azevedo por haber hecho una adulteración de Joseph Jacotot, y aún del portugués António Araújo de Travessos. Para la comprensión de ese contexto, utilizamos fuentes como cartas, impresos y fuentes periodísticas, haciendo una lectura con Bittencourt (2004) yBatista y Galvão (2009). Este escenario de embates entre diferentes propuestas de métodos de alfabetización en Brasil Imperial se remonta a disputas políticas, filosóficas, sociales, entre otras que extrapolan las querellas de los métodos pedagógicos.O presente escrito tem como objetivo apresentar o impresso Lições de Ler, publicado em 1832 pela Typografia Nacional e escrito por José da Costa e Azevedo que, dentre inúmeros espaços ocupados, viria a ser o primeiro diretor da Escola Normal de Niterói e o primeiro professor de todas as cadeiras nessa escola. A localização desse impresso ocorreu por uma denúncia do português António Feliciano Castilho, registrada em uma carta à sua mulher, a qual acusava de plagiário o professor Costa e Azevedo, por ter feito uma estropiação de Joseph Jacotot, e ainda do português António Araújo de Travassos. Para o entendimento desse contexto, utilizamos fontes como cartas, impressos e fontes jornalísticas, fazendo uma leitura com Bittencourt (2004) e Batista e Galvão (2009). Esse cenário de embates entre diferentes propostas de métodos de alfabetização no Brasil Imperial remonta a disputas políticas, filosóficas, sociais, dentre outras, que extrapolam as querelas dos métodos pedagógicos.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumental com fontes inéditas.application/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/505810.19177/prppge.v11e202017214-231Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 214-2312179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058/3457Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Suzana LopesBoto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5058Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
EL IMPRESO LIÇÕES DE LER EN LA HISTORIA DE LA ALFABETIZACIÓN EN EL IMPERIO BRASILEÑO
O IMPRESSO “LIÇÕES DE LER” NA HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NO IMPÉRIO BRASILEIRO.
title THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
spellingShingle THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
Albuquerque, Suzana Lopes
Lições de ler
Empire
Brazil
Lições de ler
Imperio
Brasil
Lições de ler
Império
Brasil.
title_short THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
title_full THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
title_fullStr THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
title_full_unstemmed THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
title_sort THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
author Albuquerque, Suzana Lopes
author_facet Albuquerque, Suzana Lopes
Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis
author_role author
author2 Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Suzana Lopes
Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Lições de ler
Empire
Brazil
Lições de ler
Imperio
Brasil
Lições de ler
Império
Brasil.
topic Lições de ler
Empire
Brazil
Lições de ler
Imperio
Brasil
Lições de ler
Império
Brasil.
description This paper aims to present the Lições de Ler print, published in 1832 by the Typografia Nacional and written by José da Costa e Azevedo, who, among many occupied spaces, would become the first principal of the Escola Normal de Niterói (Normal School of Niterói) and the first teacher of all subjects in this school. The location of this print was due to a complaint by Portuguese António Feliciano Castilho recorded in a letter to his wife, which accused Professor Costa and Azevedo as a plagiarist for having made an adulteration of Joseph Jacotot’s and of Portuguese António Araújo de Travassos’s words. In order to understand this context, we use sources such as letters, printed materials, journalistic sources, reading with Bittencourt (2004) and Batista and Galvão (2009). This scenario of clashes between different proposals of literacy methods in Imperial Brazil goes back to political, philosophical, and social disputes, among others that extrapolate the quarrels of pedagogical methods.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documental com fontes inéditas.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058
10.19177/prppge.v11e202017214-231
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v11e202017214-231
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058/3457
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 214-231
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748319170560