THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058 |
Resumo: | This paper aims to present the Lições de Ler print, published in 1832 by the Typografia Nacional and written by José da Costa e Azevedo, who, among many occupied spaces, would become the first principal of the Escola Normal de Niterói (Normal School of Niterói) and the first teacher of all subjects in this school. The location of this print was due to a complaint by Portuguese António Feliciano Castilho recorded in a letter to his wife, which accused Professor Costa and Azevedo as a plagiarist for having made an adulteration of Joseph Jacotot’s and of Portuguese António Araújo de Travassos’s words. In order to understand this context, we use sources such as letters, printed materials, journalistic sources, reading with Bittencourt (2004) and Batista and Galvão (2009). This scenario of clashes between different proposals of literacy methods in Imperial Brazil goes back to political, philosophical, and social disputes, among others that extrapolate the quarrels of pedagogical methods. |
id |
UNISUL-4_9513e468a659f4f1d28d7bbbb71d99b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5058 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIREEL IMPRESO LIÇÕES DE LER EN LA HISTORIA DE LA ALFABETIZACIÓN EN EL IMPERIO BRASILEÑOO IMPRESSO “LIÇÕES DE LER” NA HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NO IMPÉRIO BRASILEIRO.Lições de lerEmpireBrazilLições de lerImperioBrasilLições de lerImpérioBrasil.This paper aims to present the Lições de Ler print, published in 1832 by the Typografia Nacional and written by José da Costa e Azevedo, who, among many occupied spaces, would become the first principal of the Escola Normal de Niterói (Normal School of Niterói) and the first teacher of all subjects in this school. The location of this print was due to a complaint by Portuguese António Feliciano Castilho recorded in a letter to his wife, which accused Professor Costa and Azevedo as a plagiarist for having made an adulteration of Joseph Jacotot’s and of Portuguese António Araújo de Travassos’s words. In order to understand this context, we use sources such as letters, printed materials, journalistic sources, reading with Bittencourt (2004) and Batista and Galvão (2009). This scenario of clashes between different proposals of literacy methods in Imperial Brazil goes back to political, philosophical, and social disputes, among others that extrapolate the quarrels of pedagogical methods.El presente escrito tiene como objetivo presentar el impreso Lições de ler, publicado en 1832 por la Typografía Nacional y escrito por José da Costa e Azevedo, que entre innumerables espacios ocupados, vendría a ser el primer director de la Escuela Normal de Niterói y el primer profesor de todas las asignaturas en esa escuela. La localización de ese impreso ocurrió por una denuncia del portugués Antonio Feliciano Castilho, registrada en una carta a su mujer, la cual le acusaba de plagiario al profesor Costa e Azevedo por haber hecho una adulteración de Joseph Jacotot, y aún del portugués António Araújo de Travessos. Para la comprensión de ese contexto, utilizamos fuentes como cartas, impresos y fuentes periodísticas, haciendo una lectura con Bittencourt (2004) yBatista y Galvão (2009). Este escenario de embates entre diferentes propuestas de métodos de alfabetización en Brasil Imperial se remonta a disputas políticas, filosóficas, sociales, entre otras que extrapolan las querellas de los métodos pedagógicos.O presente escrito tem como objetivo apresentar o impresso Lições de Ler, publicado em 1832 pela Typografia Nacional e escrito por José da Costa e Azevedo que, dentre inúmeros espaços ocupados, viria a ser o primeiro diretor da Escola Normal de Niterói e o primeiro professor de todas as cadeiras nessa escola. A localização desse impresso ocorreu por uma denúncia do português António Feliciano Castilho, registrada em uma carta à sua mulher, a qual acusava de plagiário o professor Costa e Azevedo, por ter feito uma estropiação de Joseph Jacotot, e ainda do português António Araújo de Travassos. Para o entendimento desse contexto, utilizamos fontes como cartas, impressos e fontes jornalísticas, fazendo uma leitura com Bittencourt (2004) e Batista e Galvão (2009). Esse cenário de embates entre diferentes propostas de métodos de alfabetização no Brasil Imperial remonta a disputas políticas, filosóficas, sociais, dentre outras, que extrapolam as querelas dos métodos pedagógicos.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumental com fontes inéditas.application/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/505810.19177/prppge.v11e202017214-231Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 214-2312179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058/3457Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Suzana LopesBoto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5058Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE EL IMPRESO LIÇÕES DE LER EN LA HISTORIA DE LA ALFABETIZACIÓN EN EL IMPERIO BRASILEÑO O IMPRESSO “LIÇÕES DE LER” NA HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NO IMPÉRIO BRASILEIRO. |
title |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE |
spellingShingle |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE Albuquerque, Suzana Lopes Lições de ler Empire Brazil Lições de ler Imperio Brasil Lições de ler Império Brasil. |
title_short |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE |
title_full |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE |
title_fullStr |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE |
title_full_unstemmed |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE |
title_sort |
THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE |
author |
Albuquerque, Suzana Lopes |
author_facet |
Albuquerque, Suzana Lopes Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis |
author_role |
author |
author2 |
Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Suzana Lopes Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lições de ler Empire Brazil Lições de ler Imperio Brasil Lições de ler Império Brasil. |
topic |
Lições de ler Empire Brazil Lições de ler Imperio Brasil Lições de ler Império Brasil. |
description |
This paper aims to present the Lições de Ler print, published in 1832 by the Typografia Nacional and written by José da Costa e Azevedo, who, among many occupied spaces, would become the first principal of the Escola Normal de Niterói (Normal School of Niterói) and the first teacher of all subjects in this school. The location of this print was due to a complaint by Portuguese António Feliciano Castilho recorded in a letter to his wife, which accused Professor Costa and Azevedo as a plagiarist for having made an adulteration of Joseph Jacotot’s and of Portuguese António Araújo de Travassos’s words. In order to understand this context, we use sources such as letters, printed materials, journalistic sources, reading with Bittencourt (2004) and Batista and Galvão (2009). This scenario of clashes between different proposals of literacy methods in Imperial Brazil goes back to political, philosophical, and social disputes, among others that extrapolate the quarrels of pedagogical methods. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documental com fontes inéditas. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058 10.19177/prppge.v11e202017214-231 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v11e202017214-231 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5058/3457 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 214-231 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748319170560 |